söndag 31 maj
Bilar från A till Ö: Cottereau och Cottin – franska fartdårar

Bilar från A till Ö: Cottereau och Cottin – franska fartdårar

20 maj, 2020

Artikel. Louis Cottereau (1869-1917) var liten till växten men en stor cyklist. Han var också en storartad bilbyggare, även om han mest byggde små bilar.

Under åren 1888 till 1890 ställde Louis Cottereau upp i 240 cykellopp och segrade i 162 av dem. Han vann kortdistansloppet Grand Prix Angers vid tre olika tillfällen: 1889, 1890 och 1891. År 1890 blev han fransk mästare i sprint. Men det var inte bara på korta sträckor som han briljerade. År 1893 vann han det 572 km långa loppet Bordeaux-Paris. Och 1892 satte han världsrekord i 50 kilometers cykling bakom farthållarfordon på Vélodrome Buffalo i Paris. Denna anläggning fick förresten inte sitt namn för att de tävlande förväntades uppträda buffligt mot varandra utan för att den amerikanske artisten, krigsveteranen, jägaren, vildmarksguiden och cirkusdirektören William F. Cody (1846-1917), som kallades Buffalo Bill, hade uppträtt där med sin vilda västern-show.
Tillsammans med sin bror Henri startade Louis Cottereau i Dijon i östra Frankrike 1891 cykeltillverkningsföretaget Cottereau et Compagnie. (Vilken av bröderna i företagsnamnet som ansåg sig vara Cottereau och vem som fick nöja sig med att vara compagnie, det förtäljer inte historien.)

Gycklarcyklar
Firmans marknadsföring förtjänar ett särskilt omnämnande. I enlighet med fin fransk reklamtradition var affischer och annonser riktiga konstverk. Och fantasin var det sannerligen inget fel på. På en målning blir en cyklande pojke jagad av en ilsken man med sjörövarsabel. Det framgår inte vad som väckt våldsmannens vrede men pojken, som tycks undkomma, utbrister ungefär: ”Tur att jag har min Cottereau”. På en annan affisch håller en cyklande kvinna på sin ena arm ett spädbarn, som hon ammar och tittar ner på. Kanske var budskapet att en Cottereau är så säker att cyklisten kan hålla ett spädbarn på en arm och strunta i att hålla koll på trafiken? I ytterligare en annan annons sitter en vilt stirrande, brokigt klädd narr på en cykel samtidigt som han inför två barns beundrande blickar lyfter en annan cykel. Budskapet? Ingen aning.
Som så många andra cykeltillverkare vid denna tid såg Cottereau et Cie. en framtid i motorfordonsmanufaktur. Bolaget började bygga motorcyklar och sedan, två år före sekelskiftet, kom bilar. Som man kanske kan förvänta sig av en tidigare cykeltillverkare började bilbyggandet med mindre modeller. Den första Cottereaun hade en V2-motor på 1,3 liter och fem hästkrafter. Med tiden ökade såväl cylinderantalet som motoreffekten. Bland 1906 år modeller fanns en tävlingsbil med sex cylindrar.
Tyvärr slutar sagan om Cottereau inte lika bra som den började. Affärerna började gå sämre för bröderna, företaget köptes upp av en konkurrent och mycket tyder på att Louis Cottereau dog på mentalsjukhus. Några år före hans död hade hans företag förvandlats till Constructions Industrielles Dijonnaises. Företagsnamnet fick förkortningen CID, vilket också var vad det nya bolagets bilmärke kom att kallas.

S som i sälj?
Tjugo mil söder om Dijon ligger Lyon. Där grundades 1906 ett annat franskt bilmärke, även detta av två personer av vilka den ena tävlade i att framföra fordon fort, och även detta uppkallat efter sina upphovsmän: Cottin & Desgouttes. Den person som tillsammans med racerföraren Cyrille Cottin (1870-1942) startade företaget hette dock Pierre Desgoutte (1874-1955), alltså utan S på slutet. Bokstaven hade tillkommit 1904, när han startade biltillverkningsföretaget Desgouttes et Cie. Enligt flera källor lades S:et till ”av marknadsföringsskäl”, men varför någon blev bilköpsbenägen av bokstaven, det är tyvärr för mig lika obegripligt som att cykelspekulanter skulle bli spendersamma när de ser ett barn bli hotat med sabel.
Till skillnad från Cottereau et Cie., som så att säga hade vuxit organiskt från cyklar via motorcyklar till bilar och som huvudsakligen tillverkade mindre bilar, var Cottin & Desgouttes redan från början ett bilmärke i de högre prisklasserna. Detta fungerade bra i goda tider men sämre under trettiotalets lågkonjunktur. Tillverkningen upphörde 1931.

FREDRIK ANDERSSON

Läs mer