söndag 31 maj
Bilar från A till Ö: Costin – berömda bilbyggarbröder

Bilar från A till Ö: Costin – berömda bilbyggarbröder

6 maj, 2020

Artikel. Två brittiska bröder har betytt mer än de flesta för byggandet av snabba bilar. Den ene skulpterade skal som skulle ge lågt luftmotstånd, den andre höll mest till under motorhuven.

Nästa månad, den 8 juni, är det exakt hundra år sedan Francis Albert Costin föddes. Nu tänker nog du som läser detta: ”Och vem var det?” Men om du får veta att han var mest känd under namnet Frank Costin – och om du är lite mer intresserad än de flesta av brittiska sportbilar (eller flygplan) – så tycker du möjligen att namnet låter mer bekant. Å andra sidan kan det också tänkas att du fortfarande undrar ”Och vem var det?” I så fall ska jag be att få berätta lite om Frank Costin.
Hans föräldrar hade gift sig i slutet av första världskriget och flyttat till ett hus i London-förorten North Harrow. Fadern hade tjänstgjort i kriget och började vid tiden för Franks födelse bygga upp ett gott rykte som dekormålare hos rika london-bor.
När Frank nyss hade fyllt nio år föddes brodern Michael Charles (det fanns dessutom ytterligare en bror och en syster i familjen, men dem ska det inte handla om här). Liksom sin storebror skulle även Michael Charles Costin komma att bli känd i motorsammanhang – men som Mike Costin. Honom ska jag också be att få berätta lite om.

Luften lockade
Frank blev tidigt intresserad av flygplan. Han var i sin ungdom en lovande tävlingssimmare men kom fram till att hans rätta element var luften, inte vattnet. Därför blev han flygingenjör. Efter utbildningen arbetade han för flera olika flygplansfabrikanter.
Flygfascinationen smittade Mike, som blev lärling hos flygplanstillverkaren de Havilland och sedan fick anställning på företaget. Senare kom också Frank dit, så att båda bröderna under en period arbetade för de Havilland innan Mike fortsatte till sportbilstillverkaren Lotus.
Hos de Havilland arbetade Frank med aerodynamik, ett område som är helt nödvändigt när det gäller flygplan, men som inte i lika hög grad hade beaktats vid bilbyggande. Han skulle dock komma att tillämpa luftströmslärorna även i bilsammanhang. Lotus-grundaren Colin Chapman var nämligen inte nöjd med den kaross som formgivits till den sportbil som Lotus skulle lansera 1954. Mike bad därför Frank rita en bättre bil åt Lotus. Frank åtog sig uppdraget som en fritidssysselsättning – han ville inte lämna sin anställning hos de Havilland. Chapman måste hur som helst ha blivit nöjd med den nya karossen, ty den bil som Frank formgivit blev sedan den modell som presenterades som Lotus Mark VIII.
Två år senare ville det brittiska racingstallet Vanwall att Colin Chapman skulle konstruera en bil som kunde utmana Ferrari och Maserati på racerbanorna. Chapman rekommenderade då att Frank Costin skulle rita racerbilens kaross, vilket också skedde.
Frank Costin ritade också racerbilar åt bland andra Maserati, Jaguar, Lister, March, Protos och racerföraren Roger Nathan. Den bil han tog fram tillsammans med Nathan fick namnet Costin-Nathan. Tillsammans med motortrimmaren Jeremy Marsh startade han 1959 bilmärket Marcos, vars namn är sammansatt av de tre första bokstäverna i namnen Marsh respektive Costin. För Marcos konstruerade Costin bland annat bilar med kaross av kryssfaner – ett material som han också hade använt till flygplanskroppar hos de Havilland.
Frank Costin grundade dessutom ett bilmärke som uppkallades efter honom själv. I början av 70-talet såldes således bilar av märket Costin. Ett litet antal sportbilar för gatubruk byggdes.

Mest motorer för Mike
Medan storebror Costin företrädesvis formade bilarnas yttre höll sig lillebror mest under motorhuven. Tillsammans med maskiningenjören Keith Duckworth startade han 1958 motortillverkningsföretaget Cosworth, vars namn är bildat av den första delen av namnet Costin och den senare delen av namnet Duckworth. Både Mike Costin och Keith Duckworth arbetade för Lotus i samband med att de startade Cosworth och de båda företagen hade under flera år ett nära samarbete.
På senare tid har Cosworth dock mest kommit att förknippas med Ford. Cosworth har byggt motorer till Fords racerbilar men man kan också se namnet skrivet på bakluckan på märkets personbilar. Namnet Cosworth är då inte en modellbeteckning utan berättar att Ford-fordonet i fråga har en motor som är något utöver det vanliga.
Frank Costin dog i februari 1995. Lillebror lever ännu, så vitt vi vet.

FREDRIK ANDERSSON

Läs mer