söndag 31 maj
Corsair – en piratprodukt?
Foto: Alden Jewell, CC BY 2.0

Corsair – en piratprodukt?

1 april, 2020

Artikel. Det engelska ordet corsair har färdats från att beteckna något avskyvärt till att bli modellnamn hos flera bilmärken (och att nästan bli ett eget bilmärke). Piratnamnet blev till och med så åtråvärt att en plastbilstillverkare försökte stjäla det – men så får man ju inte göra!

Det engelska ordet corsair betyder ”kapare”, ”korsar”, ”fribytare”, ”pirat” eller ”sjörövare”, men ordet betecknar också en sorts skepp som användes av sådana sjörövare. Ordet kommer via franska och italienska från latinets cursus. Detta ord betyder enligt förra veckans Bilar från A till Ö bland annat ”lopp” eller ”kapplöpning”, men detta är inte hela sanningen. Ordet kan nämligen också betyda bland annat ”kurs”, ”sjöväg” eller ”sjöresa”. Betydelserna ”lopp” och ”kapplöpning” är dock inte helt ovidkommande i sammanhanget; det var ju sjörövarskeppens snabbhet som gjorde dem till så fruktade företeelser.
Troligen är det också associationer till fart som fått flera biltillverkare att använda Corsair som modellnamn. Men det kan förstås också vara att sjörövarskeppen utgjorde en fara. Associationer till hot, fara eller ondska kan nämligen – paradoxalt nog – vara önskvärda just när det gäller namn på snabba bilar. Några exempel på när dåligt blir bra är modellnamnen Diablo (”djävul”), Venom (”gift”), Conquest (”erövring”), Avenger (”hämnare”) och Demon (”demon”).

Ketchupkaparen
Första gången namnet Corsair användes på en bil var troligen 1938. Då skapades prototypbilen Phantom Corsair (enligt principen dåligt är bra kompletterades sjörövaren i namnet med en vålnad). Det var den amerikanske båtformgivaren Rust Heinz, sonson till ketchupkungen Henry J. Heinz, som ville ge sig in i bilbyggarbranschen. Han bad sin förmögna familj om finansiering men fick nobben av alla utom en äldre släkting i Kalifornien. För hennes pengar lät han tillverka den avlånga lyxbilen Phantom Corsair. Den byggdes på ett Cord 810-chassi och hade i likhet med Corden framhjulsdrift och V8-motor. Chassiet hade byggts om för att kunna bära upp den stora karossen – Phantom Corsair var sex meter lång och nästan två meter bred. Fyra personer kunde sitta i bredd i framsätet – en av dem till vänster om föraren i den vänsterstyrda bilen. I baksätet fick bara två personer plats, vilket berodde på de barskåp som ansågs behövas där bak.
Karossen fick ett futuristiskt och strömlinjeformat utseende utan dörrhandtag. Med sin delade framruta och sina långt neddragna fram- och bakskärmar ser bilen ut som om någon skulle ha fattat tag i bakre och främre kofångare på den så kallade Ur-Saaben (den prototyp som skulle komma att bli Saab 92) och dragit ut bilen till en avlång och spetsig form.
Heinz tänkte starta serietillverkning av sin skapelse men detta blev det inget av med. Han dog nämligen i en bilolycka kort efter presentationen av prototypen (vilket naturligtvis är tragiskt och alltså inte bör framkalla något smaklöst ”kom ketchup så går vi”-vitsande).

Fords flerfaldiga fribytare
Ford-koncernen har använt modellnamnet Corsair vid flera tillfällen och hos flera av sina bilmärken. Första gången Ford satte namnet på en bilmodell var 1958, då Edsel Corsair presenterades. Men namnet Corsair hade faktiskt figurerat i Ford-koncernen redan 1957. Det var ett av förslagen när Ford-folket diskuterade vad man skulle kalla det nya bilmärke som sedan kom att heta Edsel. När märket Edsel avvecklades 1959 lades namnet Corsair i malpåse och förblev där fram till 1963, då brittiska Ford presenterade en version av modellen Consul och kallade den Consul Corsair. Modellversionen fick senare bli en egen bilmodell.
År 1962 började företaget Reinforced Plastics Ltd i Auckland, Nya Zeeland, använda Corsair som namn på en sportbil med plastkaross. Endast tre exemplar av bilen lär ha byggts innan det paradoxalt nog visade sig att piratnamnet inte kunde användas hur som helst. Ford hade nämligen synpunkter på att den nyzeeländska plastbilsproducenten hade snott sjörövarskeppet.
Ford Corsair tillverkades till 1970. Modellnamnet fick därefter vila fram till 1989, då det återigen hamnade ”down under”, denna gång som namn på en bil som ursprungligen var en Nissan Pintara men som australiensiska Ford skulle sälja under namnet Ford Corsair. Pintara-piraten tillverkades fram till 1992 varefter sjörövarskeppet ånyo lades i torrdocka. Sedan i höstas är dock namnet ute och navigerar igen. Nu är det Fords lyxbilsmärke Lincoln som kallar sin crossover-SUV för Corsair.

FREDRIK ANDERSSON

Läs mer