söndag 31 maj
Bilar från A till Ö: Corsa klarade konkurrensen

Bilar från A till Ö: Corsa klarade konkurrensen

25 mars, 2020

Artikel. Om man vill få en bil att verka snabb, då finns det väl inget som slår att kalla den Kapplöpning? Ja, det skulle i så fall vara Kapplöpningar.

Om din bil har färddator så finns kanske en funktion som visar fordonets genomsnittsfart. Och om du kör större delen av tiden i stadstrafik så lär medelfarten inte överstiga 50 km/h. Men datorns värde gäller alltså den tid då bilen varit igång. För att få fram bilens verkliga genomsnittsfart kan du dividera mätarställningen med antalet timmar som gått sedan bilen tillverkades. För de allra flesta bilägare hamnar genomsnittsfarten då långt under promenadtempo.
Trots att en genomsnittlig privatägd personbil står stilla under största delen av sin livstid och trots att medelbilens medelfart är så låg att den ofta kan avrundas till noll är det mycket viktigt för i stort sett alla biltillverkare att visa att deras produkter är gjorda även för de där sällsynta tidpunkterna då väglaget är perfekt, sikten är god och alla andra trafikanter (samt älgar, renar, rådjur och katter) håller sig hemma – alltså de tillfällen då det går att köra fort.
Därför använder biltillverkarna framgångar på tävlingsbanorna i sin marknadsföring och därför heter många bilar sådant som ska få dem att verka snabba. Bokstavskombinationer som RS (rallysport), SS (Super Sport), TT (Tourist Trophy) och GT (granturismo) på bakluckan ska visa dig som läser dem att även om du kanske just nu står stilla bakom fordonet i en bilkö så har fordonet i fråga faktiskt potential för att framföras riktigt fort. Och om dessa små signaler blir för subtila så kan biltillverkaren helt enkelt kalla bilmodellen Tävling. Detta är vad några märken gjort – fast på italienska. Det italienska ordet corsa (”lopp”, ”kapplöpning”, ”tävling”) har använts som namn på modeller eller modellversioner av bland andra Chevrolet, Opel, Vauxhall och Toyota.

Obegränsat loppbelopp
Och om man tycker att det inte räcker med en tävling så kan man som italienska Maserati använda namnet Corse. Då finns det liksom ingen bortre gräns för antalet lopp – ordet corse är nämligen pluralformen av corsa. Maserati är förresten inte det enda märke som använt namnet Corse. I början av 90-talet byggde den brittiska biltillverkaren Litton Cars en bil som hette så. Efter Littons konkurs kom konkurrenten Carson och tog över tillverkningen – Litton-modellen blev alltså en Carson-Corse.
Ordet corsa kommer från latinets cursus (”lopp”, ”kapplöpning”, ”kappkörning”) som i sin tur kommer från verbet currere (”löpa”, ”springa”, ”skynda”). Dessa latinska ord har också givit upphov till ord som konkurs och konkurrens.
Det amerikanska bilmärket Chevrolet använde 1965 och 1966 Corsa som beteckning på den mest motorstarka versionen av modellen Corvair. Både före och efter denna period hade den vassaste versionen ett annat italienskinspirerat namn, Monza (efter staden Monza, där Italiens troligen mest kända racerbana finns).

Behärskad hästkapplöpning
Att Corvair-versionen med dess turboladdade sexa på 180 hästkrafter kallades Corsa kanske inte är så konstigt. Mer oväntat var väl att Toyota tyckte att namnet passade bra på en modell med mycket mer modest motorstyrka. Toyota Corsa är nämligen ett av de namn som Toyota på 1970- och -80-talen använde för att på den inhemska marknaden benämna den måttfulla modell som här kallades Tercel. Någon monstermotor hade inte heller den lilla bil som Opel lanserade 1982. Men att kalla bilen Kapplöpning (fast på italienska, alltså) blev ändå ganska passande med tanke på att Opel Corsa klarat sig bra i kampen om konsumenterna.
Även själva namnet klarar sig bra i konkurrensen – Opel tycker tydligen att det fortfarande, efter nästan fyrtio år, fungerar som modellbeteckning. För Opels brittiska märkesmotsvarighet, Vauxhall, dög dock inte namnet – åtminstone inte i början. Vauxhall-versionen av bilen hette således Nova under de första tio åren. Enligt vissa källor berodde detta på att GM befarade att namnet Corsa skulle låta alltför mycket som det engelska ordet coarser, som betyder bland annat ”grövre”, ”råare” eller ”oanständigare”. År 1993 fick dock även britterna krypa till korset och kalla bilen Corsa (som sedan naturligtvis blev just Coarser i folkmun). I stort sett samtidigt började Opels och Vauxhalls GM-syskon Chevrolet använda namnet (igen) för att benämna samma bil på den amerikanska marknaden.

FREDRIK ANDERSSON

Läs mer