onsdag 1 april
Bilar från A till Ö: Coronet – körde i kronkursen?

Bilar från A till Ö: Coronet – körde i kronkursen?

11 mars, 2020

Artikel. Trots bristande kronkunskap kunde Dodge slå mynt av sin modellbeteckning i många år. Men någon ensamrätt på namnet hade man nog inte. Det fanns nämligen också en engelsk plasttrehjuling som hette Coronet.

I förra veckans Bilar från A till Ö konstaterades att biltillverkaren Toyota under 1950, -60-, -70- och -80-talen uppvisade stor uppfinningsrikedom när det gällde att komma på modellnamn som på olika sätt betydde ”krona” och som dessutom började på bokstaven C. Trots detta använde man aldrig Coronet.
Detta engelska ord kommer via medelfranskans couronnette och fornfranskans coronete från latinets corona, som betyder ”krona”. Eftersom coronet är en diminutivform skulle man kunna tro att ordet betecknar en krona med något mindre omkrets, men riktigt så enkelt är det inte.
I Storbritannien, där man tycks tillmäta titlar och regalieformalia stor betydelse, handlar valet av krontyp inte om huvudomfång utan om titel. Den som bara är baron får på inga villkor bära en lika fin krona som en vicomte. Den senare får i sin tur inte använda grevens krona, greven får inte bära markisens och markisen får inte ha hertigens. Men det allra mest förbjudna vore nog om någon av dessa adelsmän skulle få för sig att prova kungliga kronor. Risken för detta torde dock inte vara så stor eftersom man på kronkursen rimligen får lära sig att det enda tillfälle då alla dessa adelsmän har användning för sina respektive kronor är när de närvarar vid kröningen av en kung eller drottning – och då använder ju kungligheterna själva sina kronor. De engelska orden crowns och coronets betyder båda ”kronor”, men de förstnämnda är alltså lite finare och är förbehållna monarker, medan coronets används av adliga.

Både båtar och bilar
Även om det alltså finns detaljerade diktat vad gäller vem som får bära en coronet verkar vilka varumärken som får bära namnet Coronet inte vara lika rigoröst reglerat. Således har nämnda namn burits av bland annat båtar och bilar. Det danska företaget Botved Boats, som senare bytte namn till Coronet Boats, byggde båtar som kallades Coronet (företagets logotyp bestod av en krona). Nåväl, båtar i all ära, men för bilintresserade är det nog Dodge-bilar som är de mest kända Coroneterna. Dodge använde namnet Coronet för första gången 1949 (vilket faktiskt var något år innan dansken Ole Botved började bygga båtar i själländska Hellerup).
I Storbritannien fanns (och finns) som sagt vissa krav kring kronbärandet. Amerikanska Dodge verkar däremot ha haft ett betydligt friare förhållningssätt till feodala facktermer och folksorteringsföreskrifter. I reklam för 1949 års Coronet skriver Dodge: ”Här är Dodges ’kungliga familj’ ... de riktiga aristokraterna i sitt kungarike.” Biltillverkaren blandar alltså friskt och låter vanlig coronet-bärande adel kalla sig kunglig (eller insinuerar att kungligheter skulle nöja sig med en simpel adelskrona). Man kan blott ana bestörtningen i Buckingham Palace om kung George skulle ha fått syn på en sådan annons. För Dodge verkar det dock inte ha varit så viktigt att skilja mellan olika sorters kronbärare. Tanken med namnet var nog helt enkelt att ge associationer till extravagans och överdåd. Annonstexten fortsätter: ”Alla dessa sex modeller, som stolta visar upp det nya CORONET-emblemet, har 123½ tums [3,14 meter] axelavstånd och erbjuder dig lyx bortom allt som Dodge någonsin formgivit och byggt!”
Kanske tyckte tillverkaren till och med att Coronet lät lite franskare och finare än Crown. Inget tyder nämligen på att modellnamnet Coronet skulle ha varit andrahandsalternativet för Dodge. Visserligen hade några amerikanska bilmärken burit namnet Crown, men det var flera årtionden tidigare, så de kan knappast ha haft något att invända. Och 1949 hade Ford ännu inte börjat använda namnet.

Tvåcylindrig trehjuling
Den okunskap om kronkonvenansen som Dodge ådagalade i sin annons från 1949 hade knappast varit möjlig för de andra bilar som burit namnet Coronet. De hade nämligen sin hemvist i Förenade kungadömet. Den första av dem var ett bilmärke som tillverkades i några få exemplar av Coronet Motor Company i Coventry från 1903 till 1906. Och den andra brittiska Coroneten var en trehjulig cabriolet med plats för tre personer. Den tillverkades av Coronet Cars under åren 1957-1960. Bilen hade kaross av glasfiberarmerad plast och den mittmonterade motorn var en tvåcylindrig tvåtaktare på 330 kubik. Trehjulingen tillverkades troligen i någonstans mellan 250 och 500 exemplar.

FREDRIK ANDERSSON

Läs mer