onsdag 1 april
Spelet där du blir en fena på husrenovering

Spelet där du blir en fena på husrenovering

4 mars, 2020

Artikel. Medan det kryllar av racingspel och fordonssimulatorer är det betydligt glesare med spel som handlar om hus och hem. Ett spel som sticker ut är House Flipper, en realistisk bostadssimulator där man tar sig an rollen som husrenoverare. Vi har pratat med utvecklarna av det populära spelet.

Simulatorspel till datorer och spelkonsoler har en lång historia – flyg- och bilsimulatorer har varit vanligt förekommande sedan åttabitseran, och stadsbyggarsimulatorerna fick sitt genombrott med SimCity 1989. Under senare år har utbudet breddats och man kan hitta simulatorer, eller spel med ordet ”simulator” i namnet (mängden realism – simulatoraspekten – kan variera), inom de mest oväntade områden. Populära titlar är bland andra lantbrukssimulatorn Farming Simulator, lastbilssimulatorn Euro Truck Simulator och inte minst den socialt inriktade ”livssimulatorn” The Sims.
Ett område som inte sett särskilt många simulatorer är hus och hem. Här sticker House Flipper ut. Det är ett förhållandevis realistiskt husfixarspel där man köper hus, renoverar och inreder dem, och säljer dem.

Flipper från Polen
House Flipper har alltså varken med flipperspel eller vattenlevande varelser att göra. Engelskans ”flipper” kan förvisso betyda simfot eller fena, men syftar här på någon som köper och säljer saker i syfte att tjäna pengar.
House Flipper gavs ut till PC sommaren 2018. Spelets mottagande har varit övervägande positivt och det har sedan släppet hunnit få ett par tillägg, bland annat det trädgårdsinriktade Garden Flipping. I samband med att spelet i dagarna även släppts till konsol har Bil & Bostad pratat med Jakub Pacura från spelstudion Frozen District i Kraków i södra Polen.
Kan du berätta lite om er spelstudio?
– Frozen District är en oberoende spelstudio som fokuserar på att skapa spel med passion och respekt. Det som gör oss unika är vårt okonventionella sätt att arbeta och atmosfären i företaget. Vi experimenterar alltid med ny teknik och lär oss nya saker vilket gör att vi också kan förverkliga de idéer vi har. Och det funkar! Idag är det 40 personer som arbetar med House Flipper, men om jag minns rätt var det bara sex personer i teamet när vi påbörjade det här projektet.
Hur startade House Flipper? Vem idé var det?
– Den allra första idén kom faktiskt från en av vår vd:s familjemedlemmar. Efter en del research insåg vi att ingen på allvar hade gjort ett sådant här spel tidigare, och att det fanns ett intresse för ett sådant spel – även om vi då inte visste hur stort intresset skulle bli.
Det finns många enklare hemfixarspel men få djupare spel. Hur skiljer sig House Flipper från andra spel?
– Vi var osäkra i början på hur bra projektet skulle kunna fylla tomrummet för hemrenoveringsspel. Idag har House Flipper mycket djup och mer innehåll än något annat spel i makeover-genren, och vårt jobb nu är att se till att det fortsätter att vara så och samtidigt lägga till ännu mer innehåll.
Många simulatorspel som strävar efter realism kan också upplevas som komplicerade och svårspelade. Hur tänkte ni gällande realism och detaljrikedom kontra tillgänglighet?
– Vi tänker som så att vi lever i en tid där spel, generellt sett, behöver vara lätta att lära sig för att bli populära. Spelet är egentligen ganska långt ifrån de mer hardcore simulatorerna, och vi bestämde oss tidigt för att göra en mer lättillänglig variant av simulator. Det innebär att vi ville ge spelare möjlighet att enkelt lära sig grunderna, och först efter det introducera spelaren till de mer realistiska aspekterna och de mer avancerade inredningsfunktionerna.
Är någon av utvecklarna i teamet intresserade av hemrenovering i verkligheten? Eller har ni fått lära er under arbetet med spelet?
– Tja, vi var – och är – tvungna att göra research för att kunna lägga till innehåll i spelet. Vi har inga professionella husfixare i teamet men vi har många som arbetar med speldesign som också har ganska bra koll på renovering, hemstyling, trädgårdsarbete och så vidare.
Hur har spelet mottagits?
– Ända sedan första början har folk älskat idén, men jag måste erkänna att vi i början fick kämpa med både innehåll och stabilitet. I vilket fall har vi lyckats få en underbar fanskara, och nu när vi spenderat två år på att putsa, förbättra och berika spelet har vi en community fylld med nöjda spelare, och denna gemenskap blir bara större och större. Responsen vi får är en viktig inspiration för oss. Faktum är att många av idéerna för nytt innehåll kommer från vår community.
Vad händer med spelet framöver?
– Vi har precis gjort klart konsolversionen av House Flipper vilket är en viktig milstolpe för oss, och nu kommer vi att fokusera på mer nedladdningsbart innehåll. Vi arbetar också på en VR-version av spelet med förbättrad grafik.

PETER ÖBERG

Läs mer