onsdag 1 april
Bilar från A till Ö: Corona och Corolla – kronföljarna

Bilar från A till Ö: Corona och Corolla – kronföljarna

4 mars, 2020

Artikel. Corona uppstod i Asien och tog sig därifrån till resten av världen. Men det var faktiskt den något mindre versionen som fick allra störst spridning.

Den japanska biltillverkaren Toyota lanserade 1955 modellen Crown. Det engelska substantivet crown betyder bland annat ”krona” och används ungefär på samma sätt som det svenska, alltså om ett föremål som kan bäras på huvudet, men också om valutaenheten och om ”kronan” (staten).
Gissningsvis var det framför allt kopplingen till det kungliga (eller på hemmamarknaden snarare det kejserliga) som Toyota ville komma åt. Crown var nämligen en prestigebil i de övre prisklasserna och tanken var troligen att försäljningen skulle främjas av den flärd och status som en kunglig koppling gav.
Kanske var det inte en medveten strategi just då, men det skulle senare visa sig att man med namnet Crown hade lagt grunden för ett produktivt namngivningsmönster som hållit ända in i våra dagar. Genom en sorts monetär magi lyckades Toyota nämligen öka utbudet av kronor utan att för den skull orsaka inflation. Tricket var att översätta dem till olika språk. Nästa kronobil blev Corona, vars namn är ett latinskt ord som betyder just ”krona” (men också ”korona”, ”krans”, ”kedja”, ”halo” eller ”krets”). Latinets corona kommer från forngrekiskans koronè, som betyder bland annat ”krans”.

Kretsar kring kronvirus
Under de senaste månaderna har det talats och skrivits mycket om corona, men tyvärr har det vid dessa tillfällen nästan aldrig rört sig om gamla Toyota-bilar. Inte heller har det handlat om cigarrformen, det mexikanska ölet eller studentpuben i Universum-huset. Nästan allt nyligt nämnande av ”corona” har nämligen avsett en typ av virus. Denna grupp av virus har fått benämningen coronavirus för att dess utskjutande delar gör att en viruspartikel som studeras i elektronmikroskop påminner om en kungakrona eller en sol med strålar (jämför med rotavirus, som kallas så för att de anses se ut som hjul, vilket på latin heter rota).
Toyotas Corona-tillverkning startade 1957. Men det var inte första gången det latinska ordet användes som namn på en bil. Den tyska cykelfabriken Corona Fahrradwerke (vars emblem utgjordes av en kungakrona) i staden Brandenburg an der Havel började troligen redan 1901 tillverka bilmärkena Corona och Coronamobil. Och i Frankrike fanns 1920 ett bilmärke som hette Corona. Dessa franska lyxbilar hade V12-motorer med toppventiler och torde ha kostat många kronor. Under åren 1920-1923 fanns det ett brittiskt bilmärke med samma namn. Det verkar dessutom ha funnits en amerikansk Corona omkring år 1922.
Åter till Japan. År 1966 presenterade Toyota en modell som var lite mindre än Corona. Den fick följaktligen namnet Corolla – ett latinskt ord som är en diminutivform av corona och som således kan betyda ”liten krona” eller ”liten krans”. Men var inte vilken liten krans som helst som Toyota tänkte på, utan en liten blomsterkrans. Enligt Toyota valdes namnet i förhoppningen om att modellen ”skulle blomma på bilmarknaden”. Och det kan man väl säga att den gjorde – blomsterbilen var under flera decennier världens mest sålda bilmodell.

Undervisning i uttal
Efter Crown, Corona och Corolla hade man kunnat tro att Toyota inte skulle kunna komma på fler modellnamn som betyder ”krona” – i alla fall inte fler namn som börjar på bokstaven C, vilket Toyota tyckte att modellbeteckningar gärna fick göra. Men då underskattar man uppfinningsrikedomen på Toyotas namngivningsavdelning.
År 1980 lyckades man återigen binda både krona och krans till dansen. Till kronobilarnas krets sällade sig då modellen Camry. Enligt Toyota kommer namnet från ett japanskt ord (eller möjligen flera ord) som betyder ”krona”. De vanligaste sätten att skriva detta ord med latinska bokstäver verkar vara kanmuri, kan-muri eller kamuri. Men det var inte hur ordet stavas på japanska som modellnamnet skulle berätta, utan hur Toyota tycker att vi i väst bör uttala det. Namnet Camry kan således betraktas som en liten lektion i japanska.
Efter Camry kröntes inga fler kronbilar med namn som började på C. Men den kungliga ståten fortsatte i namn på modeller och modellversioner som Tiara (en sorts krona), Atara (”krona” på hebreiska), Scepter (amerikansk engelska för ”spira”) och Regius (”kunglig” på latin).

FREDRIK ANDERSSON

Läs mer