lördag 4 april
Public service ska fokusera på det som är viktigt och tråkigt
Illustration: Maria Wall

Public service ska fokusera på det som är viktigt och tråkigt

5 februari, 2020

Krönika. Äntligen ställer Benny en superenkel fråga: Denna veckas ”Ska public service producera Melodifestivalen?” kan vara ett av de lättare spörsmålen genom åren, och behöver egentligen bara tre bokstävers utrymme: Nej.

I en tid när själva fundamentet för en oberoende och ja, förvisso statlig, television ifrågasätts, med glädje och entusiasm, även från traditionella personer och partier, är Melodifestivalen såklart ingenting att slåss för, än mindre investera våra gemensamma pengar i.
Och det menar jag inte därför att Mello är trist på något sätt.
Utan därför att Mello är roligt.
Vi kan kategorisera det mesta, och gärna teveprogram, via två parametrar: Hur kul/trist nåt är och hur viktigt/oviktigt det är.
Det våra gemensamma pengar ska gå till är saker som är tråkiga men nödvändiga – och i slutändan skitviktiga. Som att bevaka och undersöka till exempel staten, och uppmärksamma orättvisor både här och där, men gärna i glesbygd och alla andra ställen som stockholmsjournalisterna inte tycker att det är så inspirerande att åka till.
Roliga, glänsande saker, som doftar gott och smakar av champagne – såna blir gjorda ändå, av marknaden, det vill säga av TV4 i det här fallet. Ge fyran chansen bara så kommer de inridande med snygga människor på alla positioner, vanligtvis vältränade gamla hallåor och säljare av alla kön – som strebrat sig uppåt på den obehagligt leende hierarkitrappan ute på Gärdet, och idag titulerar sig som programledare, Exekutiv Producent, 360 Brand Manager, Creative Director, Creative Client Manager eller Social Paid Specialist eller någonting annat fantasifullt som låter tillräckligt sexigt.
Detta upplägg ger således utrymme för storsatsningar i SVT på program som fyller kvoterna i Tråkigt och Viktigt-kategorierna – till exempel Uppdrag Granskning, där småfula och lönnfeta människor genomför bondförnuftig, undersökande journalistik.
Det skulle vara bra, för de har nämligen inte råd att göra misstag, dels för att det drabbar människor, och dels dem själva och deras program. Ett fel här kastar tvivel över alla avslöjanden där.
Och UG:s status och renommé har ju solkats ner en aning de senaste decenniet – både berättigat och obefogat – och möjligtvis skulle mer resurser kunna råda bot på det, och ge dem de bästa förutsättningarna att lyckas framöver med det uppdrag de har.
Public service kallas – som ni känner till, eller känner i magen, beroende på vilken pol ni tillhör i polariseringen – för ”vänstermedia” idag, i alla fall av dem på högersidan av spektrat.
Jag vet förresten inte vad exempel på objektiva media då skulle vara? Är Veckans Affärer den enda publikation som är okej, och allt annat förkastligt eller till och med ohederligt? Vi har ju exempel på lokala politiker som är så besvikna på traditionella media att de startat egen nyhetsbevakning, utöver sina superstressiga heltidsjobb som förtroendevalda, för att råda bot på det fantasilösa och i allmänhet fattiga medielandskapet.
Ska public service däremot slåss med näbbar och kronor för att säkerställa Vinterstudion, och se till att svenskar – via skattsedeln – kan få anledning att skippa träningen och ligga hemma framför teven lejonparten av lördagen? Lite svårare att svara på, men med stöd av den logik jag redan använt så blir ej heller skidåkning och skidskytte tillräckligt viktigt, och på samma gång tillräckligt tråkigt, för att den statliga televisionen ska känna sig tvingade att leverera.
Även det här kommer det leende gänget på TV4 att fixa ändå.
De gillar nämligen också skidåkning.
Om den sker i Åre.
Inne på Vinbaren.

Benny: jag är så oerhört less på folk som menar att dagens Sverige är den sämsta version som någonsin funnits. Snälla ge mig ett dussin exempel på motsatsen!

NICKLAS BERGLUND

Läs mer