lördag 4 april
Bilar från A till Ö: Corbin – bilar i uppförsbacke

Bilar från A till Ö: Corbin – bilar i uppförsbacke

29 januari, 2020

Artikel. När Vilhelm Erövraren på 1000-talet intog delar av nuvarande Storbritannien fick engelsmännen lära sig ett nytt ord: corb (korp). Det är troligen detta ord som givit upphov till namnet Corbin, vilket från början var ett smeknamn som betydde ungefär ”den korpsvarte” och alltså beskrev någon som hade riktigt mörkt hår.

Huruvida Clement Corbin hade korpsvart hår kommer vi nog aldrig att få reda på eftersom det inte finns några porträtt av honom. Han var nämligen ingen rik och mäktig person. Corbin föddes i England 1626 men emigrerade – möjligen på grund av religiös förföljelse i hemlandet – till det som nu är USA.
Betydligt mer information finns om Clements sonsonsonsonsonson Philip Corbin (1824-1910). Men även i fallet Philip är det svårt att veta något om hårfärg. Konsten att framställa fotografier föddes ungefär samtidigt som Philip Corbin, men de fotografier som finns av honom är från den senare delen av hans liv, då han blivit mäktig och berömd – och då var hans hår och skägg redan grått eller vitt. Han arbetade först i familjens jordbruk i West Hartford i Connecticut men när han var 19 år flyttade han till staden New Britain i samma delstat. Där började han arbeta i företaget Matteson, Russell & Company. Han arbetade också en kort period för företaget North & Stanley, där han tillverkade lås, innan han 1849 startade eget tillsammans med sin bror Frank, en person som hette Edward Doen samt en person vid namn Henry W. Whiting (som lämpligt nog blivit Philips svärfar ett år tidigare) Senare lämnade Whiting och Doen företaget, som då fick namnet P & F Corbin Company (P för Philip och F för Frank). Företaget tillverkade allehanda metallföremål, bland annat fönsterbeslag, dörrhandtag, lås, låsskyltar, lampkrokar, klädkrokar, hatthängare och utsmyckning till likkistor.

Konkurrent blev kompanjon
Det gick bra för P & F Corbin men företaget hade länge en farlig konkurrent: Philip Corbins tidigare arbetsgivare, som efter Smith Mattesons död 1846 hade bytt namn till Russell & Erwin. Denna konkurrent försvann dock när P & F Corbin 1902 gick samman med Russell & Erwin och bildade American Hardware Corporation. Philip Corbin blev det nya företagets högste chef och fortsatte leda det fram till sin död.
Att Clement Corbin var långtifrån ensam om att emigrera från England till den nordöstra delen av nuvarande USA, det behöver man bara studera en karta för att inse. Delstaterna Connecticut, Maine, Massachusetts, New Hampshire, Rhode Island och Vermont kallas som bekant New England. Philip Corbin var verksam i New Britain, vars grannstäder i mellersta Connecticut bär namn som Manchester, Glastonbury, Avon, Marlborough och Windsor. Och några kilometer från New Britain ligger staden Bristol, som förstås är uppkallad efter brittiska Bristol.
I likhet med den brittiska staden har amerikanska Bristol fått ett bilmärke uppkallat efter sig. Bilmärket Bristol och biltillverkningsföretaget Bristol Motor Car Company grundades 1902 av Frederick N. Manross men köptes redan 1903 upp av Corbins American Hardware Corporation. Biltillverkningen fortsatte men bilmärkets namn blev Corbin i stället för Bristol.
För att göra reklam för bilmärket ställde företagets förare upp i flera krävande biltävlingar. År 1908 kom en Corbin tvåa i biltävlingen Dead Horse Hill Climb i staden Worcester i Massachusetts. Som tävlingens makabra namn antyder utgörs banan av en brant uppförsbacke, bara en engelsk mil (ungefär 1,6 km) lång, men med en stigning på 100 meter.
Sammanlagt byggdes ungefär 600 Corbin-bilar. Tillverkningen upphörde 1912, då konkurrensen från större biltillverkare blev alltför hård.

Sällsynt sparv
Nästa Corbin kom 75 år senare. Då skapade den kaliforniske elmotorcykelkonstruktören och uppfinnaren Mike Corbin en eldriven, trehjulig, ensitsig mikrobil (egentligen avsedd att registreras som motorcykel) som kallades Corbin Sparrow. Sparrow betyder ”sparv” men särskilt tätt mellan dessa små tättingar blev det inte på de amerikanska vägarna – endast 287 exemplar av den udda fågeln byggdes fram till 2003, då Corbin Motors gick i konkurs. Kanske kraxade olyckskorparna alltför högljutt om det lilla fordonets räckvidd eller dess underliga utseende. Men Mike Corbin gav inte upp sin idé om ett fordon som är lagom stort för alla dem som inte samåker. 2005 konstruerade han en ny trehjuling, denna gång med bensinmotor. Den fick namnet Raven (”korp”).

FREDRIK ANDERSSON

Läs mer