lördag 4 april
Bilar från A till Ö: Cooper – familjen fart

Bilar från A till Ö: Cooper – familjen fart

22 januari, 2020

Artikel. Förr var det vanligt att yrken gick i arv. Om fadern var tunnbindare så blev sonen tunnbindare. Men även i modern tid förekommer det att far och son har samma yrke. Så var det med Charles och John Cooper, racerbilskonsthantverkare.

Det engelska ordet cooper betyder ”tunnbindare”. Efterledet -er används om någon som gör något (motsvaras i svenskan av suffixet -are, till exempel i ord som ”tunnbindare”). Alltså borde coop betyda ”tunna”, men så fint ordnat är det tyvärr inte. Däremot är det mycket som tyder på att de båda orden har samma ursprung: en gammal indoeuropeisk ordstam som kan ha betytt ungefär ”runt eller skålformat föremål som man lägger något i”. I coop-fallet är det framför allt små djur som fåglar och kaniner som läggs; ordet översätts oftast med ”bur”. Orden coop och cooper är troligen också släkt med det engelska ordet cup (”kopp” eller ”bägare”), det svenska ordet ”kupa” och latinets cupa, som betyder ”tunna” eller ”fat”.
I engelskspråkiga områden är Cooper inte bara en yrkesbeteckning utan också ett efternamn. Detta har att göra med att yrken förr ofta gick i arv – det var stor sannolikhet att sonen till en tunnbindare själv skulle bli en tunnbindare – och då kunde han ju lika gärna heta Tunnbindare. Här i Sverige var bruket att heta sitt yrke inte särskilt utbrett, men i engelskspråkiga länder var (och är) det vanligt med namn som Smith (smed), Baker (bagare), Miller (mjölnare), Carpenter (snickare), Fisher (fiskare), Hunter (jägare), Weaver (vävare), Taylor (skräddare) eller Thatcher (taktäckare). År 2010 var Cooper det 70:e vanligaste efternamnet i USA; drygt 280 000 amerikaner hette så.

Cooper både här och där
Med tanke på att Cooper är ett relativt vanligt namn – och med tanke på att bilmärken ganska ofta uppkallas efter sina upphovspersoner – är det knappast konstigt att flera bilmärken burit namnet. Ett av dessa märken tillverkades av Cooper Steam Digger Co. i staden King’s Lynn i engelska Norfolk. Som namnet antyder tillverkade företaget framför allt ångdrivna grävmaskiner, men under åren 1909 och 1910 byggde Cooper Steam Digger Co. också bilen Cooper i sex exemplar (bilen var inte ångdriven). Ungefär tio år senare byggdes en annan engelsk Cooper i städerna Bedford och Coventry. Det har dessutom funnits både amerikansk och kanadensisk Cooper. Men det mest kända bilmärke som burit namnet är nog det som tillverkades av brittiska Cooper Car Company. Detta företag startades 1946 av Charles Cooper och hans son John.
I början byggde de formel 3-bilar med motorcykelmotorer. En motorcykel är bakhjulsdriven och ofta kedjedriven. Kedjedriften fungerar om motor och växellåda sitter ganska nära drivhjulet. Charles och John Cooper tyckte att detta var en lämplig lösning också för racerbilar. Visserligen är Cooper Car Company knappast den enda racerbilstillverkare som placerat motorn bakom föraren, men konstruktionen brukar ändå beskrivas som en viktig del i Coopers framgångssaga. (Cooper Car Company byggde för övrigt framgångsrika frontmotorbilar också.)

Hundkoja med bett
Förutom formel 3-, formel 2- och formel 1-fordon kom Cooper också att kopplas ihop med rallybilar. Den brittiska biltillverkaren BMC byggde som bekant bilmärket Mini, som i likhet med gamla tiders tunnbindare hette just vad den var. För att spara utrymme i kupén placerades hjulen långt ut mot bilens fyra ”hörn”. John Cooper insåg att Mini borde kunna vara inte bara ett praktiskt budgetfordon utan också en vinnande rallybil. Och efter lite Cooper-kompletteringar visade den sig vara just det. Cooper övertalade dessutom ”mister Mini”, bilkonstruktören Alec Issigonis, att introducera en Mini-version med bland annat starkare motor och skivbromsar, vilket ledde till att Mini Cooper fick framgång inte bara i rallytävlingar utan också i försäljningsstatistiken.
År 1971 upphörde samarbetet mellan Cooper och BMC. På senare år har dock Mini – som nu ägs av BMW – börjat använda Cooper som namn på de sportigare Mini-modellerna.
Men vad blev det av biltillverkarsläkten Cooper? Jo, Johns son Mike fortsatte i faderns och farfaderns fartfyllda fotspår genom att trimma motorer och genom att delta i BMW:s arbete med att utveckla den nya 2000-tals-Minin. Senare kom dock Mike och att fjärma sig från förfädernas fartbilsbyggande. Sedan 2009 tillverkar Mike – och hans son Charles – nämligen cykelmärket Cooper.

FREDRIK ANDERSSON

Läs mer