onsdag 29 januari
Bilar från A till Ö: Cony – en liten japansk fiskkanin?

Bilar från A till Ö: Cony – en liten japansk fiskkanin?

15 januari, 2020

Artikel. När det är trångt är det en fördel att vara liten och smidig. Allra bäst är det kanske att kombinera karaktärsdrag från svårfångade smådjur som skuttande kanin och strömlinjeformad fisk.

I Japan finns det en kategori små, lätta och billiga bilar som har lägre fordonsskatt än vanliga bilar. Fordonstypen kallas keijidosha, vilket uppges betyda ”lätt bil”. De första bokstäverna i en transkription av det japanska ordet till latinska bokstäver har givit upphov till den engelskspråkiga benämningen kei car.
Den som sett bilder från Tokyo, där särskilda oshiya (”knuffare”) under rusningstrafik på 1990-talet tryckte in folk i tågvagnarna så att redan fulla vagnar kunde bli ännu lite fullare, förstår att det i Tokyotrafiken också kan behövas bilbegränsningar. Men keijidosha-systemet infördes faktiskt redan på 1940-talet och orsaken var då framför allt att man ville stimulera den inhemska bilindustrin. Under åren efter andra världskriget hade de flesta japaner inte råd att köpa fullstora fordon. Kei-bilarna kunde då fylla luckan mellan mopeder eller motorcyklar och ”riktiga” bilar.

Trångt i vagnen
Från början var kei-bilarna så små att de nog hade mer gemensamt med mopeder än med det vi skulle kalla bilar. Bestämmelserna begränsade inte bara motorns storlek utan även karossens yttermått. Första generationens kei fick vara bara en meter breda respektive 2,8 meter långa och motorvolymen fick vara högst 150 kubikcentimeter. I takt med att konsumenternas krav blev högre tilläts dock allt större och motorstarkare kei-bilar. På 1960-talet fick fordonen vara tre meter långa och 1,3 meter breda och ha motorer på 360 kubik.
Att kei-bilarna är små och billiga kan få oss att misstänka att de också skulle vara tråkiga. Så verkar dock inte vara fallet – tvärtom har de ofta fått formgivning som så att säga sticker ut hakan. Och på grund av de snäva storleksgränserna har tillverkarna tvingats vara kreativa när det gäller tekniska lösningar.
En av dessa roliga minibilar tillverkades av aktiebolaget Aichi. I likhet med flera andra japanska biltillverkare började detta bolag inte alls med bilar utan med andra tekniska produkter. Företaget startades 1898 som Aichi Tokei Denki Seizo Kabushiki Kaisha och tillverkade ursprungligen ur. Klockfabriken uppfördes i staden Nagoya, som är huvudstad i prefekturen (det administrativa området) Aichi.
På 1920-talet började bolaget bygga stridsflygplan. Efter andra världskriget minskade lyckligtvis efterfrågan på sådana, vilket naturligtvis påverkade aktiebolaget Aichi. Dessutom hade företaget haft ett nära samarbete med den tyska flygplanstillverkaren Heinkel Flugzeugwerke, som tillhandahöll mycket av den teknik som Aichi tillämpade i sina produkter. Efter andra världskriget förbjöds Heinkel Flugzeugwerke att fortsätta med flygplan. Företaget överlevde då genom att börja bygga bland annat mikrobilen Heinkel Kabine. Även företaget Aichi ställde om sin tillverkning från flygplan till mikrobilar, men stod då på egna ben – Aichis mikrobilar liknar inte alls Heinkel Kabine.

Jätteliten
Företagets första försök i fråga om förkrympta fordon hette paradoxalt nog Giant (engelska för ”jätte”) och kan närmast beskrivas som en trehjulig buss. Nästa pytteprodukt blev Cony 360. Talet 360 visar att bilen hade den nya, stora (!) motorvolym som alla kei-bilar från mitten av 1950-talet fick ha. Vad som ligger bakom Cony är dock mer osäkert. Jag har frågat både företaget Aichi och Nissan (som numera äger Aichi) men har i skrivande stund inte fått klarhet i detta.
Klart är i alla fall att Cony är ett engelskt ord som betyder ”kanin”. Eftersom jag inte kan japanska vet jag inte om bilens namn också utgör ett japanskt ord. Men om det är kaninen som avses så är det väl ett bra namn på en pigg liten bil. Ur zoologisk synvinkel blir det dock lite konstigare av att Aichi på 1960-talet också tillverkade en tvåsitsig pickup som hette Guppy – guppyer är som bekant små fiskar (uppkallade efter Robert John Lechmere Guppy som 1866 fångade sådana vid Trinidad och skickade dem till Museum of London). Å andra sidan: en bil som fått egenskaper från både hoppare och simmare borde väl ha utmärkta förutsättningar för att ta sig fram i trängsel. Dessutom kan cony på engelska faktiskt också vara benämning på en sorts karibisk fisk, även om det säkert inte var det djuret som Aichi avsåg.

FREDRIK ANDERSSON

Läs mer