onsdag 29 januari
Bilar från A till Ö: Verkligheten tog ner Convaircar på jorden

Bilar från A till Ö: Verkligheten tog ner Convaircar på jorden

8 januari, 2020

Artikel. I framtiden kommer ett piller att innehålla all näring vi behöver. När vi talar i telefon kommer vi att kunna se den vi pratar med. Och vi kommer att ha flygande bilar. Så kunde det ha låtit om man för sextio år sedan, under efterkrigstidens era av teknikoptimism, frågat en någorlunda fantasifull tolvåring hur hen föreställde sig framtiden. Nu, i framtiden, vet vi att allt detta är möjligt men kanske inte alltid önskvärt. Men vägen till de tekniska framstegen är ju alltid spännande. Följ med till slutet av 1940-talet och skåda in i framtiden!

År 1932 grundade den unge piloten och ingenjören Gérard Vultee (som kallades Jerry) företaget Airplane Development. Företaget finansierades av en person som hette Errett Lobban Cord. Om kompanjonens namn klingar bekant för den biltokiga så beror det troligen på att E. L. Cord grundade Cord Corporation som tillverkade bilmärkena Auburn, Cord, Checker och Duesenberg.
Jerry Vultees namn kom också att bli bevingat, men inte bland bilar utan i luften. Han blev känd som en skicklig flygplanskonstruktör och 1939 uppkallades företaget Vultee Aircraft, Inc. efter honom. Då var dock han själv redan död. Han och hans fru omkom – på väg hem till sin sex månader gamla son – när deras privata flygplan kom in i en snöstorm och störtade i Arizona i januari 1938. Jerry Vultee fick därför inte uppleva Vultee-företagets verkliga storhetstid, som kom när USA:s försvarsbudget ökade kraftigt under upprustningen inför andra världskriget och statliga flygfarkostbeställningar fick Vultee Aircraft att lyfta.

Vultee vann på våldet
År 1943 hade dånande bombplan givit tillräckligt mycket klirr i kassan för att Vultee Aircraft skulle kunna köpa upp konkurrenten Consolidated Aircraft Corporation. Även detta företag hade blomstrat efter att ha fått näring i krig. Consolidated hade sina luftrötter i Dayton-Wright Company, ett företag som startades 1917, i samband med att USA förklarat krig mot Tyskland. Som den första delen av namnet antyder hade företaget grundats i staden Dayton i delstaten Ohio. Den andra delen av namnet låter oss ana ett samröre med stadens berömda söner, flygpionjärerna bröderna Wright. Men det var nog mest namnet Wright de ville åt, de sluga finansiärer som startade företaget. Visserligen anlitades Orville Wright som sakkunnig och visserligen hade Dayton-Wright en av sina tillverkningsanläggningar i lokaler som en gång hade tillhört Wright Company (det företag som verkligen startades av Orville och Wilbur Wright), men förutom detta – och namnet – hade Dayton-Wright inget med bröderna att göra.
När Vultee hade köpt upp Consolidated blev det nya företaget Consolidated-Vultee Aircraft. Detta namn var nog lite för tungt för att lyfta så senare drog man samman namnet till Convair.
När stormakterna 1945 slutat bomba varandra fick företaget se sig om efter nya sätt att tjäna pengar. Man kan föreställa sig hur någon på Convair tittade i den kommersiella kristallkulan och såg en kraftig ökning av både privatbilism och civilflyg (syner som framtidens facit bekräftat riktigheten i). Men så dubbelexponerades de båda bilderna och vår Convair-visionär bestämde sig för att flygande bilar var framtiden.

Från flygbåtar till flygbilar
Att någon 1946 trodde att flygande personbilar skulle bli en försäljningsframgång inom en snar framtid låter lite för fantastiskt för att vara sant. Mindre otroligt blir det kanske om man betänker att Consolidated faktiskt var känt för sina flygande båtar, det vill säga flygfarkoster som till skillnad från ett vanligt sjöflygplan saknade pontoner och alltså landade och startade med skrovet direkt mot vattnet.
Två flygbilsprototyper byggdes, först Model 116 och sedan Model 118 – båda mer kända under namnet Convaircar (”Convairbilen”). Ovanpå bilens plastkaross monterades en enhet som bestod av vingarna samt en motor som drev propellern (inte samma motor som drev bilen, alltså).
Ett av problemen med att blanda bil och flygplan visade sig i samband med en testflygning av 118. Bränslet tog slut och planet kraschade. Man hade kontrollerat bränslenivån före start men det visade sig sedan att det var bilens bränslemätare man tittat på, inte flygplansdelens. Flygbilen reparerades och ny testflygning gjordes, men då hade intresset för flygbilar svalnat och projektet lades ned. Convair hade planerat att sälja 160 000 flygbilar för 1500 dollar styck men så blev det alltså inte.

FREDRIK ANDERSSON

Läs mer