onsdag 19 februari
Stora frågor kräver BIG DATA?
Illustration: Maria Wall

Stora frågor kräver BIG DATA?

27 december, 2019

Krönika. Benny. I alla år har summera året-frågan ställts till tidningsprofiler lagom till klämdagarna, och länge antog skribenter den utmaningen med glädje. Men, idag vore det både dumdristigt och självgott att tro på den egna kunskapen och de egna erfarenheterna. 2019 vet ju webben sånt här bäst, vilket gör att vi själva inte behöver minnas nåt under tiden vår hjärna sakta men säkert förvandlas till pepparkaksdeg.

Så samtidigt som den här organförlusten är Googles fel är det ironiskt nog till Google vi vänder oss. De har uttalat att deras ambition är att katalogisera all information som finns så det är där vi mest effektivt letar svar.
Att samla all information på ett ställe är ett ambitiöst projekt utan tvekan, kanske det mest ambitiösa projektet i mänsklighetens historia? Att fota av alla vägar och gathörn i hela världen till exempel, det är inte gjort på en kafferast!
Och lika mycket som man gillar Google ibland, lika läskig är ju tanken på stora, globala företag som vet allt om dig och mig.
Google är värt 150 miljarder dollar. Give or take några dollar. Alltså 1500 miljarder kronor.
Och stora delar av det värdet ligger i den mängd data som de samlat och fortfarande samlar in och organiserar. Det är det som brukar betecknas som ”big data”. Stora mängder data som det går att förstå och lära sig saker av.
Till exempel:
I ett projekt frågade några forskare tillsammans med Google om de fick ta del av sökhistoriken i webbläsaren hos människor som drabbats av, jag tror det var, cancer i bukspottskörteln. Tillräckligt många svarade ja och tack vare den sammanställningen kunde forskarna se vad människor som får cancer i bukspottskörteln googlar på sex månader före diagnos, och tolv månader före diagnos, och så vidare. Det gör det alltså möjligt, i teorin, att lägga in en push-notis i webbläsaren som reagerar när du uppvisar ett sökmönster som tangerar det av en person som kommer att bli riktigt sjuk om åtta månader. Det kallar jag preventiv sjukvård, nästan förebyggande preventiv sjukvård faktiskt.
DET är ett bra exempel på värdet av information. På det fina sättet, inte bara i pengar. Sen finns det ju givetvis tusen sätt att missbruka data också,
Men sökhistorik säger en hel del. Det berättar vad vi undrar över, vad vi varit nyfikna på och därmed kanske en del om riktningsförändringar vi står i begrepp att göra. Google-sökningarna är med andra ord något av en tidsmaskin – eftersom vi kan se vad att se vad användarna, svenskarna i det här fallet, är på väg nånstans.
I teorin i alla fall.
Tyvärr ger en sammanställning av 2019 års googlingar inga tydliga svar, eller inte de svar vi vill ha i alla fall. Nåväl, ni får avgöra själva. Känner ni igen er och era medmänniskor?
Mest trendande sökningen (vad nu DET betyder, kan nån googla?)

1. Älska mig för den jag är (Förresten. Det här är titeln på den omtalade Josefin Nilsson-dokumentären.)
2. Iphone 11
3. Notre-Dame
4. Eurovision Song Contest
5. ASAP Rocky

Under rubriken ”Hur” googlade vi mest så här:
1. Hur dog Josefin Nilsson?
2. Hur ofta är det EU-val?
3. Hur gammal är Madonna?
4. Hur röstar man i EU-valet?
5. Hur högt är Eiffeltornet?

”Vad”-frågan fördelade sig så här:
1. Vad är värnskatt?
2. Vad betyder habibi?
3. Vad ska jag rösta i EU-valet?
4. Vad betyder NNN?
5. Vad är Brexit?

Och ”Varför” – kanske en av de viktigaste mänskliga frågorna – gjorde oss besvikna på det här sättet:
1. Varför firar vi midsommar?
2. Varför fick Jeppe lämna Paradise Hotel?
3. Varför firar vi valborg?
4. Varför får man hicka?
5. Varför ska man gå på teater?

Benny: Hmm ... Det där kanske inte bringade så mycket klarhet. Så därför över till ditt nästa uppdrag. Vi har ett alldeles nytt år som väntar om hörnet. Så låt oss blicka framåt och göra 2020 solklart. Vad ser du hända under nästa solsnurr?

NICKLAS BERGLUND

Läs mer