onsdag 29 januari
Bilar från A till Ö: Consul – fornromersk Ford

Bilar från A till Ö: Consul – fornromersk Ford

27 december, 2019

Artikel. När det gäller att använda titlar som namn på bilmodeller har Opel fört befälet. Med modellnamn som Admiral, Regent, Senator, Diplomat, Commodore, Kapitän och Kadett har den tyska biltillverkaren krönt sig till kung över titlar i trafik. Men Opel har inte haft ensamrätt på titelnamn.

Studebaker har haft modellnamn som President och Commander. Det senare förekommer också hos Jeep. Pontiac har använt Chieftain och Chief (”hövding”). Modellnamnet Ambassador fanns först hos amerikanska Yellow Cab Manufacturing Company och sedan hos Nash och AMC, för att därefter hamna hos brittiska Austin och slutligen indiska Hindustan Motors.
Modellnamn som förknippas med Opel förekommer också hos amerikanska bilmärken. Opel ägdes nämligen under många år av den amerikanska biltillverkarkoncernen General Motors, som ibland kunde använda en Opel för att skapa en bilmodell av ett annat märke. Dodge tillhörde dock inte GM och märkets modeller Diplomat och Regent hade inget samband med Opel-modellerna med samma namn.

Blåblodsbilar
Adels- och monarkmodeller fanns hos tyska NSU (Prinz), brittiska Vauxhall (Viceroy) samt hos Dodge (där det förutom nyss nämnda Regent också fanns en Viscount). Lustigt nog används sådana storvulna namn även på mikrobilsmodeller som Acoma Comtesse och B & Z Electra King. Bland bilmärken med kungliga namn finner vi Queen, Princess, King och Kaiser (uppkallat efter grundaren Henry J. Kaiser, vars efternamn är ett tyskt ord som betyder ”kejsare”).
Ford-koncernen har använt namnet Monarch både på ett bilmärke som såldes i Kanada från 1940 till 1961 och senare på en Mercury-modell som marknadsfördes under 1970-talet. Bland Fords andra titelnamn finns både historiska och moderna yrken. Det verkar rimligt att ett stryktåligt arbetsfordon som pickupen Ranger är uppkallad efter ett ”riktigt” jobb, ett sådant som ”vanliga” människor har (ranger betyder bland annat ”kronojägare”, ”skogvaktare” eller ”ridande polis”). Men det är inte heller särskilt konstigt att man bland modellnamnen också finner friare och mer glamourösa yrken som Explorer (”upptäcktsresande”) och Pilot – sådana sysselsättningar som det är få förunnat att ha men som Ford-föraren förstås kan få fantisera om.
Att kalla eskort för ett yrke känns lite konstigt och det var nog inget yrke i modern mening som Ford hade i åtanke när bilmodellen Escort lanserades utan snarare ordets historiska innebörd. Substantivet escort betyder bland annat ”skyddsvakt”, ”följe”, eller ”ledsagare”. Ett annat ålderdomligt ord som blivit Ford-modell är Squire, som betyder bland annat ”väpnare”, ”godsägare” eller ”kavaljer”. Ursprungligen var Escort den billigare versionen av de båda följeslagarfordonen Squire och Escort.
En särskild kategori bland Fords historiska titelnamn är de romerska namnen (Squire räknas i denna uppdelning inte som ett sådant namn, även om ordet härstammar från senlatinets scutarius, som betyder ”sköldbärare”). Det första av de romerska rangnamnen, Prefect, introducerades av brittiska Ford 1938, ungefär samtidigt som modellnamnet Anglia (det latinska namnet på England). En prefekt (på latin praefectus) var en civil eller militär ämbetsman i det antika Rom.

Mångårigt modellnamn
Nästa romerska Ford var Consul. Detta modellnamn har brittiska Ford använt flera gånger på flera olika omgångar bilar. Första gången var 1950, då en modern bil med toppventilsmotor, självbärande kaross och individuellt fjädrade framhjul presenterades på bilsalongen i London. År 1956 kom Consul Mark II, som tillverkades fram till 1962. Och i början på 70-talet användes namnet på en brittisk version av den modell som i andra europeiska länder kallades Granada.
I det antika Rom var en consul en av de två ämbetsmän som var statens högsta reguljära befattningshavare. Nuförtiden kan konsul också beteckna den som sköter ett konsulat.
Andra bilmodeller som fått sina namn från gamla romare är Buick Centurion (efter centurio, en arméofficer som förde befäl över ungefär 100 soldater) och Jeep Gladiator (efter de slagskämpar som utgjorde underhållning under antikens gladiatorspel) och den tidigare nämnda Opel Senator. Även Studebakers Dictator kan sägas vara ett modellnamn med romersk referens. I krislägen kunde nämligen en av de båda romerska konsulerna utnämna en dictator som fick obegränsad makt under en period av högst sex månader.

FREDRIK ANDERSSON

Läs mer