lördag 6 juni
Unik resa genom Europa i kreativitetens tecken
Foto: Bota Sorin-Andrei

Unik resa genom Europa i kreativitetens tecken

23 oktober, 2019

Artikel. Umebon Victor Hillebjörk befinner sig sedan augusti på resande fot – han inledde då en årslång resa genom Europa för att träffa och berätta om kreativa människor. Projektet kallar han The Tiny Tour, och bor gör han i ett specialbyggt hus på hjul från Transsylvanien. Det är en fascinerande resa och Bil & Bostad passade på att ställa några frågor till Victor som nu hunnit fram till Tyskland.

Berätta om The Tiny Tour och varför du gör denna resa!
– Jag genomför en resa genom Europa med ett ”tiny house”, ett litet mobilt hus på hjul, och letar efter människor som är kreativa utöver det vanliga. Jag intervjuar de jag träffar och delar deras bästa ”creativity hacks” – tips kring hur man blir mer kreativ – via videor som jag bland annat postar på projektets Youtube-kanal.
– För mig personligen är anledningen att jag gör detta ganska enkel: att resa till nya platser och träffa spännande människor är bland det bästa jag vet, och det här är en bra ursäkt att få göra just det. Men om man ser det ur ett större perspektiv tycker jag att det känns meningsfullt att få arbeta på allvar med frågan om kreativitet. Jag hoppas kunna vara med och bidra till att lägga fokus på det här ämnet som jag tycker är otroligt viktigt.
Varför är kreativitet viktigt?
– Som jag ser det handlar kreativitet i sin enkelhet om förmågan att kunna föreställa sig något som inte finns – och sen se till att det finns.
– Jag tror att vi människor är evolutionärt utvecklade att vara kreativa, att det är ett av huvudskälen till att vi har blivit så framgångsrika som art. Jag tror att det är djupt rotat i oss och att vi mår bra när vi får uttrycka oss kreativt i någon form. Men vi lever i ett samhälle idag där många av oss inte får utlopp för det här behovet, det är väldigt lätt idag att vara en passiv konsument som bara flyter med. Man kan scrolla i flöden i sociala medier och titta på sånt som andra har gjort i en evighet, man kan sträckkolla på serier och ständigt bli serverad och underhållen. Många av oss lever idag lite som om vi vore robotar. Och det tror jag kommer innebära rätt stora utmaningar i en ganska snar framtid när de riktiga robotarna blir bättre än oss på att genomföra de flesta repetitiva arbetsuppgifterna. Många av vår tids stora tänkare menar därför att kreativitet är framtidens skill. Det är den förmågan som kommer vara svårast att ersätta med artificiell intelligens, algoritmer och robotar och det är ytterligare ett skäl till att jag tycker att kreativitet är så viktigt.
Du har hunnit inleda resan och befinner dig i Tyskland just nu. Hur går allt så här långt?
– Ja, det är tre månader sen jag hämtade huset i Transsylvanien och jag börjar sakta men säkert vänja mig. I början kände jag att det var väldigt mycket som var nytt på samma gång. Jag skulle lära mig hur man kör runt med ett sånt här hus, hur man backar, hur det går till när man kommer till en ny plats och ska koppla upp sig på el, vatten och så vidare. Mycket praktiskt som jag inte alls kunde nåt om sen tidigare. Samtidigt skulle jag lära mig att genomföra intervjuer, samtidigt som jag filmar med flera kameror, spelar in ljud, klippa ihop dem och så vidare vilket också tar mycket tid. Men som det mesta blir det lättare när man gör det för andra, tredje och fjärde gången.
– Nu börjar jag som sagt vänja mig och känner mer och mer att jag kan njuta av allt det spännande som jag får vara med om. Jag var till exempel i Köpenhamn förra veckan och fick parkera huset och bo på ett konstnärskollektiv som var helt magiskt. Så mycket spännande möten med människor som jag aldrig skulle få chans att komma i kontakt med om det inte vore för det här projektet.
Vad vill du själv få ut av denna resa?
– Framför allt en rolig tid med många spännande möten, det är inte så ofta man får såna här chanser. Jag hoppas också kunna fördjupa min kunskap i ämnet kreativitet, det är något som jag tror att jag kommer vilja syssla med på lång sikt. Sen vill jag bygga ett bra nätverk med kreativa människor runtom i Europa. Det känns som att jag har bra potential att uppnå det med det här.
Är det någon särskild person du ser fram emot att träffa?
– Självklart är det roligt att få chans att besöka människor som jag har följt och haft koll på sen tidigare. Men ärligt talat är det mest givande när det blir oväntade möten. Häromdagen var det en tandlös man som knackade på mitt hus. Först blev jag lite skrämd av honom, men det slutade med att vi satt och drack vin tillsammans i mitt hus och pratade om hans minnen från Östtyskland när muren föll. Han hade varit konstnär och bodde i Berlin när staden blev den kreativa hub som den är idag. Oerhört spännande att höra om hur det var!
Hur bekostas resan? Har du sponsorer eller betalar du själv?
– Det är en kombination av båda. Jag har sparat en del själv för att kunna göra det här och sen har jag ett samarbete med företaget i Transsylvanien som bygger såna här hus på hjul. Det är främst de som har gjort det möjligt att jag kan genomföra projektet, men sen finns det ett antal mindre sponsorer med i bilden också.
Berätta om ditt Tiny House och hur det är att bo i!
– Ja, det är ett hus som är byggt på hjul. Jag har alla bekvämligheter jag behöver: kök med kokplattor, kyl och frys, toalett, dusch och så vidare. Huset har till och med golvvärme! Sen finns det finns mycket smarta lösningar, som förvaring och garderob inbyggt under trappan upp till loftet, soffa med mer förvaring och som också går att fälla ut till en gästsäng. Företaget i Transsylvanien som bygger de här husen har inga fasta modeller, så jag hade turen att få vara med och påverka en del.
Är det något du saknar nu när du är ute och reser?
– Familj och vänner är något som jag definitivt saknar. Men trots att det är ett litet hus har jag ändå bra med gästplatser, så jag hoppas få mycket besökare under året. Det har redan hunnit vara några på besök och jag har fler gäster inbokade närmsta tiden.
Hur ser planerna ut framöver?
– Samarbetet som jag har med företaget i Transsylvanien tillåter mig att använda huset fram till nästa sommar. Vi får se om jag maxar ut hela tiden eller om jag väljer att avrunda innan dess. Det finns andra saker som lockar också så jag har valt att inte låsa fast mig i något. Detsamma gäller med vilka platser och personer jag ska besöka; jag har en ungefärlig resrutt uttänkt, men vill försöka att inte bygga upp någon deadlinestress i onödan, därför tar jag det som det kommer. Jag vill försöka njuta så mycket som möjligt av det här äventyret. Det är inte varje dag man får möjlighet att resa på det här sättet.

PETER ÖBERG

Läs mer

Advokaten Agneta: Om juridiska begrepp på bokstaven I

Artikel. Vad är immateriella rättigheter?
Immateriella rättigheter är en rätt att nyttja sådant som inte är materiella ting. Immateriella rättigheter kan vara upphovsrätt till ett litterärt eller musikaliskt verk, till exempel en bok eller låttext, ensamrätt till varumärke, till exempel IKEA, eller mönsterrätt till skydd för särpräglat mönster som formen på en stol eller en mobiltelefon, samt patentet till teknisk uppfinning såsom en glödlampa eller dynamit som Alfred Nobel fick patent på 1867.
Patent innebär en ensamrätt att yrkesmässigt utnyttja en uppfinning. För att en uppfinning ska få patent krävs att uppfinningen kan tillgodogöras industriellt, ha en teknisk karaktär eller utgöra en teknisk lösning på ett problem. Uppfinningen ska vara reproducerbar, det vill säga ge samma resultat varje gång den används. Patent beviljas efter ansökan om registrering till Patent- och registreringsverket (PRV).
Logotyper och andra former av tecken som har särskiljningsförmåga kan ge ensamrätt genom registrering som varumärke. Varumärket kan bestå av ord, figurer, bokstäver, siffror, ljud – till exempel glassbilens melodislinga – eller formen på en vara. Särskiljningsförmåga innebär att det ska gå att skilja en vara från andra varor som säljs, till exempel varumärket Coca-Cola kan särskiljas från varumärket på läskedrycken Pepsi Max.
De flesta produkter har även utformats, designats, för att få ett visst utseende, ett mönster. Formgivaren kan få ensamrätt till ny och särpräglad design genom så kallat mönsterskydd, vilket sker enligt mönsterskyddslagen. Exempel på skyddad design är det formgivna gelégodiset i form av en dödskalle som skapades 1992 av familjen Lindström.
Även konstnärliga och litterära uttryck i form av musik, skönlitteratur, teater eller konst skyddas av ensamrätt genom att den som har skapat verket får upphovsrätt till detsamma, även kallat copyright. Till skillnad från andra immateriella rättigheter, där ensamrätten ofta uppstår genom registrering hos Patent- och registreringsverket, uppkommer upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk automatiskt när verk som har en viss originalitet, verkshöjd, har skapats. Upphovsrätten gäller normalt 70 år efter upphovsmannens bortgång. Exempel på ett verk som har verkshöjd är stringhyllan, vars utformning Högsta domstolen 1962 bedömde vara tillräckligt originell för att omfattas av upphovsrätt.
De immateriella rättigheterna skyddar rättighetsinnehavarens ekonomiska rätt, ideella rätt samt ensamrätt att bestämma över vem som får förfoga över verket eller uppfinningen. Att utnyttja en immateriell tillgång i strid med rättighetsinnehavarens ensamrätt, till exempel piratkopiering av kläder, film eller musik, är straffbart och kan leda till skadestånd, böter eller fängelse.
Samhället har intresse av att personer och företag kan skydda sina immateriella tillgångar genom immateriell rätt till uppfinningar, design, musik eller konst. Till exempel står musikindustrin för en betydande del av Sveriges export. Enbart de upphovsrättsliga intäkterna från musik uppgick år 2010 till totalt 1239 miljarder kr.
Avslutningsvis bör Designhögskolan i Umeå, som rankats som en av världens bästa industridesignutbildningar, nämnas på temat skapande av immateriella rättigheter till nytta för oss alla.