lördag 6 juni
Festligt och fartfyllt

Festligt och fartfyllt

7 augusti, 2019

Artikel. Ett viktigt år i racingspelvärlden var 1992. Då släpptes ett spel som skulle komma att ge upphov till en helt egen subgenre inom racingspelen: de familjevänliga kartingspelen.

Mycket har hänt sedan de första bilspelen dök upp under 1970-talet, och idag rymmer genren allt från fartfyllda actionspel till realistiska simulatorer. En viktig och populär subgenre föddes 1992 då Super Mario Kart släpptes. I detta spel till Super Nintendo spelade man som en gokartkörande Mario eller någon av hans vänner och tävlade mot sina egna vänner. Spelets framgångar ledde till att andra företag mer eller mindre kopierade upplägget – och så var kartracinggenren född.
Under denna period på 90-talet det vanligt att spelföretagens maskotar, men även andra tecknade eller kända figurer, skulle ha egna spel. Vanligast var kanske plattformsspel, men efter Super Mario Kart blev kartracingspel också flitigt förekommande. Under åren har det blivit en hel del racingspel med kända figurer. Katten Gustaf, Smurfarna, Inspector Gadget, Mupparna, Pac-Man och Hacke Hackspett, för att nämna några, har alla haft egna kartingspel.
Kartinggenren lämpar sig särskilt väl för företag som har flera figurer under sitt paraply, vilka då kan samsas i ett och samma spel. Speltillverkaren Konami gjorde Konami Krazy Racers med några av sina karaktärer, och i fjol kom Nickelodeon Kart Racers med bland andra Svampbob Fyrkant och Turtles som spelbara karaktärer. Mest kända, och kanske bäst, är Nintendos Mario Kart-spel och Segas Sonic Racing-spel. Vad gäller Mario Kart har det regelbundet kommit nya spel i serien – senast Mario Kart 8. Även om Sega hade släppt några racingspel med sin maskot Sonic tidigare var det med Sonic & Sega All-Stars Racing, som kom 2010, man på allvar gav sig in i genren.

Spel som passar alla
Även efter den första vågen i början av 90-talet har kartinggenren behållit sin popularitet. Förklaringen är det starka grundkonceptet – spelen är okomplicerade, festliga och passar alla åldrar. Vilket leder oss in på frågan vad ett kartracingspel egentligen är. Även om det är svårt att hitta någon definitiv definition – partyspel med bilar är ett försök – finns det några viktiga ingredienser som ett spel i genren bör innehålla:
Man ska kunna vara flera spelare och tävla mot varandra.
Spelen ska vara enkla att spela – vem som helst ska kunna ta en kontroll och vara med.
Spelen bör vara familjevänliga, färgglada och humoristiska.
Spelen bör innehålla powerups, som skojiga vapen eller saker som ger extra fart.

De senaste åren har det kommit flera kartracingspel, med eller utan kända figurer. All-Star Fruit Racing, Meow Motors och Beach Buggy Racing är några exempel på spel som inte förlitar sig på kända karaktärer.
2019 är ett särskilt bra år för genren. Segas tredje kartingspel med Sonic, Team Sonic Racing, släpptes i maj, och en annan spelmaskot från 90-talet som är aktuell med ett eget kartingspel är Crash Bandicoot. Crash Team Racing från 1999 anses vara ett av de bättre spelen i genren och kom nyligen i en upphottad version. I november är det dags för ett nytt spel med katten Gustaf, Garfield Kart Furious Racing, samt det barnvänliga Race with Ryan. Och vi lär se fler kartingspel i framtiden.

PETER ÖBERG

Läs mer

Advokaten Agneta: Om juridiska begrepp på bokstaven I

Artikel. Vad är immateriella rättigheter?
Immateriella rättigheter är en rätt att nyttja sådant som inte är materiella ting. Immateriella rättigheter kan vara upphovsrätt till ett litterärt eller musikaliskt verk, till exempel en bok eller låttext, ensamrätt till varumärke, till exempel IKEA, eller mönsterrätt till skydd för särpräglat mönster som formen på en stol eller en mobiltelefon, samt patentet till teknisk uppfinning såsom en glödlampa eller dynamit som Alfred Nobel fick patent på 1867.
Patent innebär en ensamrätt att yrkesmässigt utnyttja en uppfinning. För att en uppfinning ska få patent krävs att uppfinningen kan tillgodogöras industriellt, ha en teknisk karaktär eller utgöra en teknisk lösning på ett problem. Uppfinningen ska vara reproducerbar, det vill säga ge samma resultat varje gång den används. Patent beviljas efter ansökan om registrering till Patent- och registreringsverket (PRV).
Logotyper och andra former av tecken som har särskiljningsförmåga kan ge ensamrätt genom registrering som varumärke. Varumärket kan bestå av ord, figurer, bokstäver, siffror, ljud – till exempel glassbilens melodislinga – eller formen på en vara. Särskiljningsförmåga innebär att det ska gå att skilja en vara från andra varor som säljs, till exempel varumärket Coca-Cola kan särskiljas från varumärket på läskedrycken Pepsi Max.
De flesta produkter har även utformats, designats, för att få ett visst utseende, ett mönster. Formgivaren kan få ensamrätt till ny och särpräglad design genom så kallat mönsterskydd, vilket sker enligt mönsterskyddslagen. Exempel på skyddad design är det formgivna gelégodiset i form av en dödskalle som skapades 1992 av familjen Lindström.
Även konstnärliga och litterära uttryck i form av musik, skönlitteratur, teater eller konst skyddas av ensamrätt genom att den som har skapat verket får upphovsrätt till detsamma, även kallat copyright. Till skillnad från andra immateriella rättigheter, där ensamrätten ofta uppstår genom registrering hos Patent- och registreringsverket, uppkommer upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk automatiskt när verk som har en viss originalitet, verkshöjd, har skapats. Upphovsrätten gäller normalt 70 år efter upphovsmannens bortgång. Exempel på ett verk som har verkshöjd är stringhyllan, vars utformning Högsta domstolen 1962 bedömde vara tillräckligt originell för att omfattas av upphovsrätt.
De immateriella rättigheterna skyddar rättighetsinnehavarens ekonomiska rätt, ideella rätt samt ensamrätt att bestämma över vem som får förfoga över verket eller uppfinningen. Att utnyttja en immateriell tillgång i strid med rättighetsinnehavarens ensamrätt, till exempel piratkopiering av kläder, film eller musik, är straffbart och kan leda till skadestånd, böter eller fängelse.
Samhället har intresse av att personer och företag kan skydda sina immateriella tillgångar genom immateriell rätt till uppfinningar, design, musik eller konst. Till exempel står musikindustrin för en betydande del av Sveriges export. Enbart de upphovsrättsliga intäkterna från musik uppgick år 2010 till totalt 1239 miljarder kr.
Avslutningsvis bör Designhögskolan i Umeå, som rankats som en av världens bästa industridesignutbildningar, nämnas på temat skapande av immateriella rättigheter till nytta för oss alla.