tisdag 7 juli
Bilar från A till Ö: Chiron – franskt fartvidunder på gränsen

Bilar från A till Ö: Chiron – franskt fartvidunder på gränsen

15 maj, 2019

Artikel. Ettore Bugatti föddes i Italien men blev redan i unga år fullständigt fransk. Och denne fransman tyckte om när det gick fort. Dessa båda egenskaper, franskheten och fartförtjusningen, förvaltas fortfarande av bilmärket Bugatti – även om det nu har tyska ägare.

Ettore Bugatti (1881-1947), bilmärket Bugattis grundare, marknadsförde sitt bilmärke med hjälp av den franska formuleringen Pur Sang, som betyder ”fullblod”. (Pur Sang är dessutom ett nutida argentinskt företag som bygger kopior av gamla Bugatti-bilar.) Fullblodsformuleringen kom sig av att Ettore älskade hästsport, vilket visar sig även i Bugatti-bilarnas karakteristiska hästskoformade kylargrillar.
I början av 1900-talet var det viktigt för tillverkare av dyra bilar att kunna visa på tävlingsframgångar för att få folk att välja just deras produkter. Bugatti var inget undantag. Ettore Bugatti körde själv i biltävlingar och uppmuntrade dessutom sina kunder att själva tävla med sina Bugatti-bilar. I mitten av 1920-talet hade Bugatti skaffat sig ett gediget rykte som tillverkare av tävlingsvinnande bilar.

Mördande konkurrens
Tävlingstänkandet har också satt spår i namngivningen av Bugatti-bilar. Efter att bilar av modellen Type 13 år 1921 kommit på de fyra första platserna i den italienska biltävlingen Brescia Grand Prix började Bugatti kalla modellen Brescia. På 1930-talet kom modellen Type 57, som i en speciell karossversion kallades Atalante. Namnet är en form av Atalanta, vilket i grekisk mytologi är en figur som med nutida språkbruk skulle kunna karakteriseras som en riktig vinnarskalle. Enligt en version av myten tjatar Atalantas far om att hon bör ingå äktenskap, vilket hon inte vill. Hon går till slut med på att gifta sig med den som kan besegra henne i kapplöpning, men hon springer i fatt alla som försöker – och dödar dem.
Type 57 formgavs av Ettore Bugattis son Jean – även han en racerförare. Det var en version av Type 57 som 1939 blev den vinnande bilen i loppet 24 heures du Mans (även känt som kort och gott Le Mans). Det berättas att Jean Bugatti efter loppet skulle testköra vinnarbilen. Han ska då ha väjt för (eller krockat med) en cyklist och tappat kontrollen över bilen, varvid han kolliderade med ett träd och omkom.
Bilmärket Bugatti grundades i staden Molsheim i Elsaß, som då låg i Tyskland. (Området i fråga har bytt statstillhörighet många gånger – fyra gånger bara under de senaste 150 åren. På franska heter området Alsace.) Bugatti, som brukar betraktas som ett franskt bilmärke, grundades alltså i Tyskland.
Efter första världskriget blev Elsaß/Alsace franskt igen. Under andra världskriget tog tyskarna tillbaka territoriet, bara för att tvingas att återlämna det efter kriget.
Att ha en bilfabrik i tysk-franska gränstrakter är numera inte särskilt dramatiskt. Men under första halvan av 1900-talet kunde det vara ödesdigert. Efter andra världskriget låg Bugatti-fabriken i ruiner och företaget lyckades aldrig helt återhämta sig. Man kan säga att Ettores Bugattis bortgång 1947 också blev början till bilmärkets död.

Tillräckligt fransk
År 1987 köpte dock en italiensk affärsman rätten till namnet och återupplivade märket. Strax före sekelskiftet förvärvade Volkswagen namnet. Man skulle alltså kunna säga att Bugatti åter blev tyskt. Men bilarna byggs i Frankrike och Volkswagen värnar om det franska ursprunget. Förkärleken för det franska (och för fart) visar sig bland annat i att det nya millenniets modeller fått namn från franska förare som Albert Divo och Pierre Veyron (en av de förare som 1939 vann i Le Mans med den bil som senare skulle bli Jean Bugattis bane). En annan Bugatti-bil är uppkallad efter föraren Louis Chiron. Han var visserligen inte fransman utan monegask, men hans modersmål var franska, han vann franska Grand Prix flera gånger och han tävlade för det franska märket Bugatti.
Modellen Chiron, med en toppfart på långt över 400 km/tim, är enligt Bugatti den ”snabbaste, starkaste och mest exklusiva serietillverkade supersportbilen” som märket någonsin byggt. Men om man tar bort ordet ”serietillverkade” kan det bli ännu värre. Inför 2019 års bilsalong i Genève byggde Bugatti ett enda exemplar av den Chiron-baserade modellen La Voiture Noire (franska för ”den svarta bilen”) som är en hommage till Jean Bugattis svarta Type 57 SC Atlantic Coupé. Den har en åtta liters V16-motor på 1500 hästkrafter. Med det provocerande priset motsvarande 125 miljoner kronor är La Voiture Noire troligen den dyraste bil som någonsin sålts.

FREDRIK ANDERSSON

Läs mer

Advokaten Agneta: Om juridiska ord på bokstaven K

Artikel. Vad är kroppsvisitation?
En kroppsvisitation är en undersökning av dina kläder och annat som du bär på dig eller andra föremål som du har med dig och direkt kan förfoga över. Som exempel på andra föremål kan nämnas plånbok, fodral, paket, kassar, väskor och barnvagn. För att du ska ha med dig ett föremål krävs att du har egendomen under din fysiska kontroll. Om du har ställt ifrån dig en väska får den undersökas, förutsatt att du kan pekas ut som bärare av väskan. Det är med andra ord inte tillåtet att undersöka en väska med stöd av reglerna om kroppsvisitation om det inte står klart vem som äger eller är bärare av väskan. I sådana fall rör det sig snarare om en husrannsakan, vilket förenklat innebär en undersökning av utrymmen och kräver stöd i lag.
Enligt svensk grundlag är du skyddad mot tvångsmedel från staten, såsom kroppsvisitation, om det inte har stöd i lag. Nedan beskriver jag några lagar som av olika anledningar ger staten rätt att kroppsvisitera dig eller annan.
Enligt rättegångsbalken får kroppsvisitation göras mot en person som är skäligen misstänkt för ett brott som kan leda till fängelsestraff för att söka efter föremål som kan tas i beslag eller i förvar eller annars för att få reda på omständigheter som kan vara av betydelse för brottsutredningen. Bedömningen när en person är skäligen misstänkt avgörs från fall till fall. Ett krav är dock att det ska röra sig om en faktabaserad misstanke och inte rena spekulationer. Det räcker med andra ord inte att en person enbart uppträder nervöst eller inte vill svara på frågor från en polis för att en kroppsvisitation ska få genomföras. I särskilda undantagsfall kan personer som inte är misstänkta för brott kroppsvisiteras enligt rättegångsbalken.
Enligt polislagen kan polisman, ordningsvakt och skyddsvakt i vissa fall kroppsvisitera person som grips eller frihetsberövas. Kroppsvisitation kan ske av den som häktats eller anhållits, om det inte är uppenbart onödigt, för att söka efter föremål som personen inte får inneha. Vidare kan anställda vid Tullen eller Kustbevakningen vid brottsmisstanke eller vid in- eller utresa till respektive från Sverige kroppsvisitera person enligt lag om straff för smuggling. Om det vid en rättegång kan misstänkas föreligga en hotbild kan domare besluta om kroppsvisitation vid säkerhetskontrollen där in- och utpassering till domstolen sker. Enligt lagen om skydd för samhällsviktiga anläggningar som är skyddsobjekt, till exempel vissa byggnader, områden, fartyg eller luftfartyg, kan den som vill ha tillträde till ett skyddsobjekt kroppsvisiteras. Enligt ordningslagen, som innehåller föreskrifter om allmänna sammankomster och offentliga tillställningar, får polis kroppsvisitera dig i syfte att söka efter sprit, vin, starköl eller andra alkoholdrycker.