lördag 6 juni
”It’s so fucking fresh”
Illustration: Maria Wall

”It’s so fucking fresh”

17 april, 2019

Krönika. Det fanns en kommunikationsbyrå i Umeå för tio år sen som hette Vardag, men var allt annat än vardaglig. Det var liksom hela poängen med den.

Vardag drevs av min kollega nuförtiden i Nicke&Nico, Nico Allergren, och visionären Peter Wiksten. De lockade till sig en massa kreativt folk som slog dank i lokalen längs Storgatan, och ibland åstadkom storverk. De blev förvånansvärt många aviga koncept och inspirerande kampanjer, både med och utan beställare av dem.
Ett koncept som inte hade någon beställare annat än lusten, och nödvändigheten av att bidra till en mer respektfull inställning till planeten, var ”It’s so fucking fresh”-kampanjen med syftning på just Moder Jord.
Den klargjorde att naturen är mamma till all evolution och innovation, och att den är den eviga trenden. Affischer som hyllade öppna landskap och snåriga skogar avslutades med:
För mer information; visit Nature.
Absolut ingenting har gett Vardag fel sen dess, och så sent som för nån månad sen kom ytterligare en rapport, den här gången från universitetet i Illinois, som slog fast att promenader i naturen är ytterst hälsosamt, eftersom det stärker vårt immunförsvar. Särskilt bra skulle det tydligen vara att gå barfota.
Det är ju lätt hänt att börja tänka i bilder när man upplever henne. Vi är alla publicister idag och sociala medier fylls ju till brädden av utsikter och horisonter, de är tacksamma objekt helt enkelt.
Och vi vill dela med oss, påminna varandra om vilken ofattbar tur vi haft som uppstått på den här magnifika planeten. Därför känns det som en lättnad att i alla fall kunna fota regnbågen, nästan fånga den, och lägga ut den på Facebook – som en påminnelse både till en själv och till andra.
Själv var jag inblandad i ett kommunikationskoncept för typ femton år sedan – som utgick från värdet av årstider – och faktiskt presenterades för Svensk Turism vid nåt tillfälle. Det faktum att Sverige fortfarande kunde erbjuda en riktig vinter, med natursnö i drivor, skulle poängteras och boosta tillflödet av turister. Insatsen var en så kallad ”brand store” – som i verkligheten är en minimalistisk butik med många vita ytor, frostat glas och misstänksamt vacker personal. De skulle sättas upp på soliga platser som Los Angeles och Dubai och i dem skulle vi saluföra svenska snöbollar, med Ikea-liknande byggsatser för allt man kan göra med dem – utöver att kasta dem i ögonen på varandra förstås, nåt som INTE skulle uppmuntras.
Och så sent som i år har jag varit processledare för en workshop i Österbotten där en av grupperna kom på den utmärkta idén att ruska liv i trista konferenser genom att skicka ut deltagarna i naturen. Som ett ur-och-skur-dagis litegrann, fast med vuxna som betalar bra för sig. Ett upplägg där precis alla konferensaktiviteter, utom möjligtvis själva övernattandet, sker utomhus, där arrangören med hjälp av modern teknik håller föreläsningarna samtidigt som gruppen vandrar, eventuellt barfota, och sen får de sköta sina grupparbeten i en glänta istället för grupprummet och slutligen redovisa inför varandra vid en knastrande lägereld.
Kampanjer OM Moder Jord alltså, eller MED naturen som dragplåster och ibland FÖR naturen.
För naturen är Lacostes kampanj ”Save our species” årets mest helgjutna marknadsföring. Ett samarbete mellan Lacoste och International Union for Conservation of Nature där Lacoste byter ut sin ikoniska krokodil mot tio utrotningshotade djur – för att generera pengar och väcka uppmärksamhet – där det totala antalet limited editition-tröjor motsvarar hur många exemplar av djuret som finns kvar i världen.
Naturligtvis!

Valborg står om hörnet, Benny. En högtid där den väldigt analoga elden har en central plats. Den knastrar och sprider värme när vi klätt oss lite för lätt, och är otroligt ursprunglig. Hur är ditt förhållande till elden?

Läs mer

Advokaten Agneta: Om juridiska begrepp på bokstaven I

Artikel. Vad är immateriella rättigheter?
Immateriella rättigheter är en rätt att nyttja sådant som inte är materiella ting. Immateriella rättigheter kan vara upphovsrätt till ett litterärt eller musikaliskt verk, till exempel en bok eller låttext, ensamrätt till varumärke, till exempel IKEA, eller mönsterrätt till skydd för särpräglat mönster som formen på en stol eller en mobiltelefon, samt patentet till teknisk uppfinning såsom en glödlampa eller dynamit som Alfred Nobel fick patent på 1867.
Patent innebär en ensamrätt att yrkesmässigt utnyttja en uppfinning. För att en uppfinning ska få patent krävs att uppfinningen kan tillgodogöras industriellt, ha en teknisk karaktär eller utgöra en teknisk lösning på ett problem. Uppfinningen ska vara reproducerbar, det vill säga ge samma resultat varje gång den används. Patent beviljas efter ansökan om registrering till Patent- och registreringsverket (PRV).
Logotyper och andra former av tecken som har särskiljningsförmåga kan ge ensamrätt genom registrering som varumärke. Varumärket kan bestå av ord, figurer, bokstäver, siffror, ljud – till exempel glassbilens melodislinga – eller formen på en vara. Särskiljningsförmåga innebär att det ska gå att skilja en vara från andra varor som säljs, till exempel varumärket Coca-Cola kan särskiljas från varumärket på läskedrycken Pepsi Max.
De flesta produkter har även utformats, designats, för att få ett visst utseende, ett mönster. Formgivaren kan få ensamrätt till ny och särpräglad design genom så kallat mönsterskydd, vilket sker enligt mönsterskyddslagen. Exempel på skyddad design är det formgivna gelégodiset i form av en dödskalle som skapades 1992 av familjen Lindström.
Även konstnärliga och litterära uttryck i form av musik, skönlitteratur, teater eller konst skyddas av ensamrätt genom att den som har skapat verket får upphovsrätt till detsamma, även kallat copyright. Till skillnad från andra immateriella rättigheter, där ensamrätten ofta uppstår genom registrering hos Patent- och registreringsverket, uppkommer upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk automatiskt när verk som har en viss originalitet, verkshöjd, har skapats. Upphovsrätten gäller normalt 70 år efter upphovsmannens bortgång. Exempel på ett verk som har verkshöjd är stringhyllan, vars utformning Högsta domstolen 1962 bedömde vara tillräckligt originell för att omfattas av upphovsrätt.
De immateriella rättigheterna skyddar rättighetsinnehavarens ekonomiska rätt, ideella rätt samt ensamrätt att bestämma över vem som får förfoga över verket eller uppfinningen. Att utnyttja en immateriell tillgång i strid med rättighetsinnehavarens ensamrätt, till exempel piratkopiering av kläder, film eller musik, är straffbart och kan leda till skadestånd, böter eller fängelse.
Samhället har intresse av att personer och företag kan skydda sina immateriella tillgångar genom immateriell rätt till uppfinningar, design, musik eller konst. Till exempel står musikindustrin för en betydande del av Sveriges export. Enbart de upphovsrättsliga intäkterna från musik uppgick år 2010 till totalt 1239 miljarder kr.
Avslutningsvis bör Designhögskolan i Umeå, som rankats som en av världens bästa industridesignutbildningar, nämnas på temat skapande av immateriella rättigheter till nytta för oss alla.