Foto: Elin Larsson

Nu våras det för el- och hybridbilarna

I fredags bjöd Bilbolaget in kommunen, landstinget och företag i Umeå med omnejd att provköra Renaults nya elbil ZOE, en personbil med 21 mils räckvidd som finns i de två varianterna Life samt den något mer avancerade Intens. Två av de som var på plats för att testa bilen var Liljaskolans lärare Stefan Persson och Eva Willebrand. Bil & Bostad tog tillfället i akt att slå sig samman med dem för att se vad de tyckte om bilen.

Dagen började med att Michael Wirbing från Renault pressenterade bilen och alla funktioner för de som kommit, innan besökarna delades upp i två grupper och den första gruppen provade bilen medan de andra fick äta lunch. Vi tillhörde gruppen som fick börja med att provköra och Stefan var först ut med att fatta ratten. Med i bilen var även Bilbolagets Mikael Molander som visade alla funktioner och svarade på frågor längs vägen.
Det första vi fastnar för är Ecometern – skärmen som bland annat visar hur miljövänligt vi kör men också var strömmen tar vägen. Stefan hamnar för det mesta på grönt, färgen som visar att man förbrukar el på ett ekovänligt sätt. Skärmen kan även visa blått, att man genererar ström, samt lila/rött som visar att man förbrukar för mycket energi och att det är något i ens körsätt man bör ändra.

Ett viktigt steg
Efter halva vägen byter vi och NO-läraren Eva tar över ratten.
– Jag är egentligen inte så intresserad av bilar men jag är intresserad av miljön och då är elbilen väldigt intressant. Vi måste ju rätta till vad vi håller på med när det gäller miljön och då är elbilen en jättestor del, säger Eva.
Stefan håller med och båda är de överens om att ZOE:n vi kör vore en perfekt stads- och pendlingsbil.
– Just inne i stan är det ju idealiskt med elbilar det är ju korkat att köra med något annat, säger Eva.
Och Stefan fyller i:
– Även om man pendlar fungerar det ju för då kan man ladda då man är på jobbet.
Anledningen till att Liljaskolan är där är främst för att informera sig om den nya tekniken.
– Vi har ju meckare som kanske kommer börja skruva i såna här framöver, förklarar Stefan, samtidigt som vi rullar in på parkeringen igen.
Vi funderar över ljudet som ska varna gångtrafikanterna för bilen som i sig själv är helt tyst och Mikael förklarar hur det fungerar.

Hyr batteriet
Vi avslutar vår tur med att titta på sammanställningen av hur ekovänlig vår biltur varit och konstaterar att vi får klart godkänt och efter detta är det vår tur att äta lunch. Vi slår oss ner för att prata vidare om bilen.
Framförallt blir det en diskussion om batteriet som man hyr av Renault för ett månadspris på 799-1039 kronor i månaden och som de i gengälld tar fullt ansvar för. Man får även livstids garanti på det vilket också gäller för köparen om man skulle sälja bilen vidare, något som dragit ner inköpspriset med 100 000 kronor. Trots detta är det ändå något som väcker funderingar hos både Eva och Stefan.
– Ja, det var väl ett av de större frågetecknen, konstaterar Stefan.
– Ja, man har ju ingen aning om hur länge ett batteri håller och om man måste köpa ett nytt batteri om man skulle äga det själv, resonerar Eva.
Men även elens ursprung är något som Eva funderar över.
– Elen man tankar med måste ju också vara miljövänlig. Om du har el från ett kolkraftverk har du ju tappat hela poängen, men i Sverige har vi ju så mycket bra el från vattenkraft så det är inga problem. Sen har ju elbilar så mycket högre verkningsgrad. I en bensinbil går 40 procent åt till att driva bilen framåt medan i en elbil tror jag det är 90 procent. Så det är mycket effektivare med en elbil, resonerar hon.
ELIN LARSSON

Fler Artiklar
Klicka och läs!