Foto: Elin Larsson

Växande intresse för hybridbilar

I helgen var det hybridhelg på Burlin Motor och målet för helgen var att skapa ett intresse för just hybridbilar och visa att de idag är ett fullvärdigt alternativ. – Priserna var tidigare något högre än idag men nu har hybridbilarna funnits så pass länge, sedan 1997, och det har gjort att priserna sjunkit väldigt mycket, berättar Alexander Orre som är säljare på Burlin Motor.

Den vanligaste frågan Alexander får kring hybridbilar handlar däremot om batterierna och om de ska hålla, något Alexander försäkrar inte är ett problem.
– De är byggda för att hålla hela bilens livslängd så det finns ju garantier som täcker dem. Det är klart att något batteri har fått bytas ut men sådant har alltid gått på garantierna. Vi har mindre problem med hybridbilarna jämfört med andra bilar och då har Toyota redan en väldigt låg felfrekvens. Jag har faktiskt inte stött på någon som inte varit nöjd med en hybrid.
Fördelarna menar han, är framför allt miljömedvetenheten men också priset.
– De är billiga att äga och nu är de även billiga att köpa. Sen är de ju även miljövänliga och de ger en lugn och trevlig körupplevelse. Det är bevisat att man kör lugnare med en hybridbil, berättar han.

Lugnare körning
Att man blir lugnare tror han bland annat beror på att det är tysta bilar men han tror även att det är känslan av att köra hybridbilar som spelar in.
– Det är automatlåda så det är ingen ryckighet som det kan bli med växellåda och det är tyst och bekvämt, det är en lugn körning.
En annan sak som påverkar körningen tror han är att man på en skärm kan se när bilen växlar mellan el och bensinmotorn.
– Ju lugnare du kör desto mer tjänar du på det förbrukningsmässigt. Det gör att man både medvetet och omedvetet försöker köra billigt och kör lugnare och mindre aggressivt. Man accelererar inte med samma hastighet utan låter elmotorn göra jobbet istället.
Tanken med hybridbilen är just att hjälpa bensinmotorn att gå så snålt som möjligt.
– Hybriden går billigt på landsväg men ännu billigare inne i stadsmiljö då den går över på batteridrift. Mångas vardag ser ju ut så att de kör korta sträckor, man kör fram och tillbaka från jobbet, man hämtar barnen och kör till affären och så vidare. Det blir mer och mer trafik samtidigt som man inte vill försämra miljön i städerna.
Ytterligare en fördel menar Alexander är att hybridbilen också laddar sig själv då man motorbromsar.
– Så fort du saktar in vid en gatukorsning laddas batterierna i bilen och den försöker även köra så mycket som möjligt på el.
Men även om hybriden strävar efter att köra så mycket som möjligt på el poängterar Alexander att man inte ska förväxla den med en elbil.
– Hybriden har ju inga problem med räckvidden, du kan tanka och köra vidare medan en elbil har sin räckvidd och när elen är slut måste du tanka den ett par timmar.
Positivt överraskade
Han berättar att många besökare under helgen varit positivt överraskade över hur bra bilarna är.
– Och det är egentligen det som är vitsen – vi vill skapa ett medvetande och låta folk prova tekniken för att visa att Toyota kan göra pålitliga bilar även med den här nya tekniken.
Han berättar att målet för Toyota nu är att var femte bil som lanseras ska vara en hybrid, något han tror att de kommer lyckas med, om kunderna bara vågar komma och testa bilarna och visar att intresset finns.
– Hybridbilar har ju varit förknippade med Prius som varit flaggskeppet men vi vill visa att det finns fler bilar, att de inte måste vara små och att tekniken redan finns och är pålitlig. Sen hoppas vi ju på att få ner förbrukningen ytterligare och att utöka eldriften, vi ska ju hela tiden utvecklas och bli bättre och bättre, avslutar han.

Två av de som besökte Burlin Motor i helgen var Ingela och Thomas Fredriksson som bestämt sig för att prova en hybridbil för första gången. - Det låter ju väldigt bra. Den drar lite bensin och är bra för miljön – det är lite ens sätt att dra sitt strå till stacken, säger Ingela.
- Det kommer säkert bli hårdare krav och avgifter på vanliga bilar i framtiden, men vad som avgör är väl om den känns bra. Vi kör ganska mycket och kan inte alltid ta bussen så tanken idag är att prova hur den känns, resonerar Thomas.
ELIN LARSSON

Fler Artiklar
Klicka och läs!