Foto: Jimmy Widerlund

Dukat för mattransporter

Inom restaurangbranschen finns det många riktlinjer att följa, och mathantering under transport är inget undantag. Bil & Bostad har fått lift av restaurangbiträdet Karl Larsson, som gärna berättar om sina dagar på jobbet. – Det är som att vara del av en cateringverksamhet, där man kör runt mat till olika ställen, men i det här fallet kör vi samma rutt hela tiden, säger han.

En bil kommer lastad med maträtter av olika slag. Bakom ratten för dagen sitter Karl Larsson, ett mobilt restaurangbiträde som får göra lite av varje på Hansson & Hammar i Umeå. Hans arbetsdagar börjar vanligtvis med att förbereda de mackor som ska finnas i kylen till försäljning. Det brukar resultera i ett två timmars handgemäng med allt från skagenröra och rödbetssallad, till kyckling och köttbullar.
När den uppgiften är klappad och klar packar han sedan ihop de sallader och tillbehör som ska köras till de andra restaurangerna som Hansson & Hammar förfogar över. Tillagningen av diverse rätter är nämligen fördelad de olika köken emellan. Enligt egen utsago brukar han vara lastad och färdig att fara runt halv tio. Det är då jag träffar honom.
– Man börjar kunna den här rutten rätt bra nu. Lite less är man kanske på att köra den, men än så länge är det lugnt, säger Karl Larsson.
Rutten i fråga börjar vid IKSU, för att sedan gå via Sveriges lantbruksuniversitet på sin väg ner till Konstnärligt Campus vid älven, där färden sedan vänder tillbaka på en femöring. De är vanligtvis två stycken som turas om att köra varannan vecka, och den här veckan har turen alltså fallit på en 30-åring från Skellefteå.
– Det är som att vara del av en cateringverksamhet, där man kör runt mat till olika ställen, men i det här fallet kör vi samma rutt hela tiden, säger Karl Larsson.
– Första gången jag körde i yrket var jag ju tvungen att sätta mig in i en ny bil, där det fanns många nya saker att tänka på, bland annat hur det är lastat, var man ska ställa sig för att lasta på bästa sätt, och så vidare. Det var ganska kämpigt till en början, men man fick ändå in rutinen ganska snabbt. Jag körde också några dagar med dem som haft rutten tidigare, det gav mig en bra inskolning.

Kör ut lunchen
För att få transportera mat och livsmedel finns det även specifika riktlinjer som måste följas. Först och främst bör materialen som används vid inpackning och emballering vara godkända för matförvaring. Ingenting som kommer i direktkontakt med maten får utgöra källa för kontaminering, det handlar trots allt om att varorna ska kunna behålla sina kvalitéer så länge som möjligt. Tillagad mat som varmhålls ska i sin tur förvaras så att temperaturen inte understiger 60 grader och den bör heller inte varmhållas längre än två timmar, då livsmedlets smak och näringsvärde riskerar att försämras. Därför använder man också så kallade varmhållningsboxar, tre till antalet, för att frakta den färdiglagade maten från Konstnärligt Campus, där många av varmrätterna lagas, tillbaka upp till lantbruksuniversitet, för servering under den stundande lunchen.
Det märks att Karl har kört den här sträckan många gånger förut och när vi ska lämna Konstnärligt Campus bjuder han slutligen på en åskådning.
– Det är svårt att tro, men just här är det väldigt trafikerat. Det brukar alltid komma en bil när man ska köra ut, säger han.
Men som så ofta när man ska göra en poäng, är det istället undantaget som tvingas bevisa regeln. Det syns visserligen en ensam bil långt, långt där borta, men Karl hinner med god marginal köra ut och sätta av längs vägen. Han verkar helt enkelt vara extra tidigt ute i dag, kanske tog han rusningstrafiken på sängen.
Väl tillbaka vid lantbruksuniversitetet fortsätter avlastningen. Karl är relativt ny på tjänsten, anställd sedan slutet av januari, men verkar redan ha fått upp ångan i sitt arbete. Han rör sig fort och smidigt fram, utan att behöva stanna för att hämta andan.
– Det är främst varmrätter och sallader som vi transporterar, vanliga lunchrätter, med olika konstellationer varje dag. Det är något man måste kolla upp innan, så att man vet exakt vad man ska hämta och lämna, säger han.

Bara en del av arbetet
När avlastningen sedan är klar har det blivit dags att ställa bilen åt sidan för den här gången. Lunchen ska snart till att börja och arbetsdagen kommer att gå vidare till fots. Ibland händer det att mer mat måste hämtas, men annars brukar Karl Larssons arbetsdagar avrundas med att han står i kassan, diskar bort och plockar undan innan stängning. Att köra bil är trots allt bara en del av tjänsten.
– Jag tror att min körning har utvecklats på flera sätt sedan jag började här. Man måste ju ha koll på bilens alla hörn när man ska backa och lasta av, det är väl någonting som jag har förbättrat med tiden. Det är mycket saker man har att köra, en ganska tung last, så det är inte alltid att det håller att ta snäva kurvor. Jag tror framför allt att jag har blivit mer uppmärksam i den avvägningen.
– Men jag ser inte mig själv som en yrkesförare, fortsätter han, det brukar bli runt en timmes körning per dag, så det är ju en ganska liten del av yrket. Men jag skulle faktiskt kunna tänka mig att bli det, att vara budbärare eller att arbeta med catering på heltid. Det ser jag absolut som en tänkbar framtid, avslutar han.
JIMMY WIDERLUND

Fler Artiklar
Klicka och läs!