Foto: Maria Wall

Kinesiska kor på Röbäcksslätten!

Drygt en miljard människor över hela världen är uppkopplade på Facebook. Snart lika många är med på Twitter och Instagram. Det finns säkert fler digitala mötesplatser som inte jag känner till. Det som är gemensamt för dessa datoriserade platser är att ägaren till dessa som upplåter utrymmet vet precis vad d

Du fyller snällt i uppgifter om vem du är, när du har födelsedag, dina hobbies, dina privata bilder på familjen. Så fort du reser någonstans ser du till att markera var du är, du bor på ett visst hotell, du äter en viss sorts mat, du fotar dina fåniga ben när du solar. Allt det här registreras, till exempel av Google, som snart vet precis vem du är och vilka intressen du har.
Sökmotorerna vet vilka sidor på Internet du besöker. Snart har ”datorerna” fått en bra bild av vem du är och kommersiella aktörer står på kö för att göra dig till måltavla för sina produkter och tjänster. Nu får du tips och förslag på vad du borde göra eller köpa och allt beror på uppgifter du själv villigt lämnat ut.
Nu är frågan. Kan man använda sig av en liknande teknik för att exakt peka ut vilka som exempelvis skulle må bra av att flytta hit till Västerbotten? Ja, det verkar rimligt att man med datorernas hjälp kan göra detta idag.

Upprätta en Google-sökcentral
Nicklas undrar om framtiden här i norra Sverige. (Han har gått på kurs hos Thomas Hartman på Region Västerbotten och försöker avvänja sig att säga Norrland. Det låter bättre med norra Sverige.) Nå! Om vi nu tänker oss att Region Västerbotten lugnar sig ett tag med alla sina ”storytellingprojekt” och liknande pratforum kring ”kulturburen tillväxt” och i stället kom till skott och upprättade en central där man kunde anställa ett hundratal medarbetare. Syftet med denna central är att:
1. Definiera allt som för oss är gratis: Här finns vatten och tystnad. Målgrupp: 3 miljarders befolkning.
2. Hitta rätt köpare för lediga hus och bostäder i avflyttningskommuner med långt till grannen. Målgrupp: Favelas i Rio de Janeiro, Singapore, Hongkong med flera trångbodda ställen. Våra duktiga mäklare i Bil & Bostad hjälper gärna till.
3. Söka efter entreprenörer som gillar moderna uttryck: Content Marketing, Story Telling, Crowdfunding. Om du behärskar uttryck av det slaget kan du enkelt få bidrag till vad du än vill göra. Ända tills det dyker upp ett nytt pop-ord.
4. Kinesisk bonde söker inte bara fru. Vi har hur mycket ledig betesmark som helst och kineserna har fått för sig att dricka mjölk. Den kinesiska expansionen i Afrika är omfattande, men där odlar man i växthus eller gräver efter olja och mineraler. I Västerbotten finns gott om betesmarker för kossor och andra kritter. Satsa på kineserna säger jag. Hellre det än indier för då blir det lätt trafikstockning. Indiska kor gillar nämligen att trippa omkring på stadens gator.
5. Tag dig av daga-turismen. Västerbotten erbjuder branta stup att kasta sig utför och rena tjärnar att dränka sig i. Att hitta målgruppen för dessa aktiviteter borde vara lätt att hitta på Facebook. Sökord: ”Gud vad less jag är!” eller ”Söndagssteken bränd igen”. Eller: ”Vad ska jag göra åt min frisyr.”

Får vi parkera korna på Röbäcksslätten?
Jag tror på Umeås expansion och jag tror på Västerbotten. Men när vi ska sälja in länet till en ny befolkning får vi inte titta till våra egna behov. Vi måste söka utanför reviret och hitta en ny befolkning. Med Googles hjälp kan vi spåra upp vem som helst och skicka erbjudanden till dessa. Kom hit och se! Kom hit och smaka! Kom hit och bara var som folk! Förhoppningsvis har de med sig pengar också. Eller 100 000 kor om du är kines. Jag ska höra med Arne Lindström på LRF om vi får ställa dem på Röbäcksslätten i väntan på utplacering över hela länet. God Morgon!

Ja du Nicklas. Nu får du sälja in idrotten i Umeå åt mig. Till vilka evenemang ska jag gå? Jag vill vara publik och heja på nåt. Var finns bästa varmkorven eller kaffet och bullarna? Eller ska man köpa lotter och sånt? Berätta!
BENNY KARLSSON

Fler Krönikor
Klicka och läs!