Foto: Maria Wall

Vem törs ta i frågan om Kulturvävens innehåll?

Låt oss se seriöst på det här nu. Umeå växlar upp i första hand besöksnäringen i samband med K2014. Kultur som bärare för tillväxt har varit ledordet för alla kulturbyråkrater den senaste tiden. Det har också varit temat i år för alla delegationer från länet som varit på Grand Hotel i Stockholm med sina traditionella västerbottensdagar.

Frågan är om det inte är hög tid att byta fokus. Sluta gynna Grand Hotel säger jag, redan i år har Umeå blivit en ny spelplats för viktiga sammankomster. Hotellen blir klara och Kulturväven borde snarare bli den plattform och för det kluster som utgörs av såväl universitet som för näringsliv och kreativ kultur som ska bygga vår framtid.

När ska det Kvinnohistoriska
museet visa upp sina visioner?
När det gäller det Kvinnohistoriska museet och dess planerade tillkomst i Kulturväven vet vi fortfarande inget mer än att projektet drivs av det vänsterpartistiska kommunalrådet Tamara Spiric. Hon har haft det som en personlig fråga sedan förra valet och lyckats med konststycket att få tolv miljoner avsatt i en budget, hon har anställt en chef och fått löfte om att få 700 kvadratmeter i Kulturväven. Bra jobbat Tamara!
Hela projektet är lovvärt och nog är Umeå rätt plats för att uppmärksamma kvinnans roll i världen, men jag drar mig till minnes att förra gången aktiva feminister ville öppna ett kvinnohistoriskt museum, det var i Stockholm för några år sedan, landade projektet – i brist på anslag och engagemang – i en hemsida på nätet. Sätter man igång ett kommunalt projekt i storleksordningen tolv miljoner per år (mer måste till) borde vi snart också få veta vilka visioner som finns för detta museum. I klartext; blir det Sara Lidman eller Pussy Riot? (För att gå till ytterligheterna i den feministdebatt som nu förs i media.) Vad tycker förresten starka självständiga kvinnor som Karina Folkesson på Svenskt Näringsliv. Eller Umeås marknadschef Anna Olofsson. Eller vår nya omvärldsanalytiker Åsa Ågren Wikström. Har de intresse av ett Kvinnohistoriskt Museum för sina syften. För näringsliv, besöksnäring eller ... ja omvärlden då. Debatten är fri! (Jag hukar mig.)

Museerna måste tänka mer
kommersiellt för att dra publik
Vi har ett skidmuseum här i Umeå Sporthall. Vi har ett nyrenoverat Västerbottens museum med en separat Sune Jonsson-del för dokumentär fotografi och nu i helgen har alltså öppnat Guitars – the museum. När det gäller det gitarrmuseet ligger det perfekt i närheten till både Norrlandsoperan och ett nyrenoverat Folkets Hus. Här kan vi räkna med sköna samarbeten i framtiden. Det är viktigt med gångavstånd i den här stan. Och det saknas inte idéer i någon av husen när det gäller arrangemang av klass.
När det gäller Västerbottens Museum så vet jag bara att de har anslag för att driva Sune Jonssons fotomuseum i ett år framåt. Även om det är valår kan de nog inte räkna med statliga eller regionala pengar som behövs, man måste tänka leta i stiftelser eller tänka kommersiellt för att ha en framtid. VK.s kulturredaktör Sara Meidell uppmärksammar detta i en krönika i förra veckan. Dokumentärfotografi finns lite varstans i världen. Jag kan tänka mig att även pressfotografin kan ges en plats här. Tänk om vi fick se de bästa bilderna här från Life? Jag skulle definitivt gilla det. Och Sune Jonsson med om han hade levt. Jag har själv haft förmånen att jobba med Sune och vi pratade ofta om Life.

Kanske dags att Krister
tar in några skulpturer till city?
Jag hoppas det finns ekonomi även för Bildmuseet. Drömmen vore om de hittar samarbeten med Tate Gallery i London, med konstmuseet Loisiana utanför Köpenhamn eller med Moderna museet i Stockholm. Eller varför inte Fotografiska i Stockholm som ofta gör utställningar av mer spektakulär publikdragande sort. David la Chapelle till exempel. Drog en jättepublik. Reklamfotografin? Se där ett tema till att gå på.
Jag har några vänner i Liverpool som just läste om några besöksmål i världen värda att besöka; Rio de Janeiro, Sarajevo, Liverpool och ... Umeå!? På Facebook undrar de vad Umeå har att erbjuda. Vad har de? Beatles och fotboll. Ja ja säger jag. Vi är på G.
Hela regionen tjänar på att Umeå växer. Det sa professor Lars Westin på Grand senast. Kulturåret har just börjat. Vad är kostnad, vad är investering? Det är valår i år och jag ser gärna att frågan diskuteras i de politiska partierna lite mer än tidigare. Ett tips även till Krister Olsson i väntan på att kommunen kommer ikapp i tänkandet. Du kanske inte i alla lägen kan visa var skåpet ska stå, men en sak får du gärna göra. Flytta in några av de bästa skulpturerna, som du själv äger, från Umedalen in till city. Kanske till Broparken, även Rådhusparken och längs älven bort mot Konstnärligt Campus. I Umeå är nämligen allting bäst som finns på gångavstånd. Även bra kultur. God Morgon!

Ja du Nicklas. Det är mycket kultur nu ett tag och mer lär det bli. Men det är också februari. Hur ska vi göra för att förgylla den månaden? Du har fria händer...
BENNY KARLSSON

Fler Artiklar
Klicka och läs!