Foto: Jimmy Widerlund

”Man måste ha känsla för service”

Taxametern startar på Vasaplan. Dan Sjöberg väntar i sin vita taxi, strax efter lunch, mellan rusningstiderna, för att ta oss med på en guidad runtur i taxiförarbranschen. Han har kört taxi i Umeå sedan 2004. I dag är han egen företagare, men precis som många andra av stadens egenföretagande förare kör han under avtal med Umeå Taxi, och måste därför följa deras yrkesmässiga riktlinjer. Men för att få köra taxi krävs det även att man uppfyller krav från andra håll.

Yrkeskunnande och körförmåga prövas av Trafikverket, medan Transportstyrelsen undersöker lämplighet, att den sökande exempelvis inte har begått några brott. Det finns även vissa medicinska krav på taxiförare, där bland annat synfältsdefekter, hjärt- och kärlsjukdomar, samt kroniska åkommor kan vara hinder för godkännande.
För att ett fordon ska få användas i taxiverksamhet krävs en godkänd taxameter, som är kontrollerad och förseglad. Bilen måste även vara försedd med tydliga och väl synliga prisinformationsdekaler i enlighet med Transportstyrelsens och Swedacs föreskrifter.
– För att få köra för Umeå Taxi måste bilen även vara vit, berättar Dan Sjöberg, och den ska dessutom ha klarat en femma på Euro NCAP:s krocktest. När den godkänts utrustas den sedan med taxameter och alkolås, samt en dator som vidarebefordrar uppdrag. Numer kör vi med så kallad tyst trafik, vilket innebär att alla uppdrag kommer genom GPRS-signaler från huvuddatorn hos Umeå Taxi, fortsätter han.

Prioriterar trygghet
Styrelsen för ackreditering och teknisk kontroll, Swedac, är en statlig myndighet som arbetar för att varor och tjänster ska vara säkra och tillförlitliga. Tillsammans med det europeiska trafiksäkerhetssamarbetet Euro NCAP, European New Car Assessment Programme, utgör de en viktig del i säkerställandet av bland annat taxifordon. Enligt Dan Sjöberg är det också en viktig detalj av taxiföraryrket, att göra allt man kan för att försäkra sig om att kunderna är trygga.
– Min bil gick prickfritt genom besiktningen och det är mycket tack vare min lugna körning. Jag är alltid noga med att anpassa hastigheten och hela tiden bedöma situationer, vilket gör att jag aldrig behöver tvärnita. Många tycker nog att jag kör för sakta, men det handlar om säkerhet, säger han.
– Jag äger och underhåller bilen själv, och är väldigt nöjd med hur den går. En av de stora fördelarna med den är att den är sexsitsig, vilket innebär att man kan ta emot fler passagerare. Mycket av det vi gör handlar om att hjälpa kunder och erbjuda dem den bästa tänkbara servicen. Det kan handla om så enkla saker som att hjälpa dem med väskor eller öppna dörren åt dem. För att vara taxiförare måste man ha känsla för service, understryker han.

Trafikregler
En annan förutsättning för trevnad och trygghet i trafiken är trafikförordningens regelsystem. Precis som alla andra trafikanter måste taxiförare följa landets trafikregler, där även lokala föreskrifter från kommuner och länsstyrelserna innefattas. Men det finns dock skillnader i regelverket.
– Det som skiljer är främst att vi får köra på bussfiler. Det gäller de flesta bussfilerna här i innerstan, bortsett den som går från Storgatan till Strandgatan. Men där verkar det vara många som kör ändå, både taxibilar och privata bilar, det verkar inte vara alla som vet om eller uppmärksammar trafikljuset som är där, säger Dan Sjöberg.
– Men det är bara ett av många vanliga fel som folk gör i trafiken, fortsätter han. Många bilister är fortfarande dåliga på att köra och signalera rätt i rondeller. Ett annat problem är filkörning, framför allt på de breda vägarna, där vissa kör som om det vore en enfilig väg, trots att det finns flera. Men det vanligaste problemet är annars
högerregeln, som många är dåliga på att följa, och det orsakar också väldigt många olyckor och tillbud.

Glad för norra länken
Umeå är en stad som ständigt växer och byggs om, något som också påverkar trafiksituationen i staden. Dan Sjöberg berättar hur taxiförare ofta använder sig av komradion i bilen för att hela tiden kommunicera och hålla sig uppdaterade om eventuella förändringar och körmöjligheter. Allt för att spara dyrbar tid.
– Det är skönt att de kommit till skott med norra länken, som fungerar otroligt bra. Nu är det bara västra länken vi väntar på, men den verkar vara en bit bort. Trafikverket prioriterar inte Norrland, säger Dan Sjöberg.
Norra Sverige verkar även vara förfördelat vad gäller löner, åtminstone om man är taxiförare. Västerbotten har nämligen en av de lägsta medellönerna bland landets taxiförare. Det är också ett av länen med kortast erfarenhet och lägst medelålder på förarna, trots att det finns dem som säkerligen drar upp den statistiken. Dan Sjöberg har hunnit bli 71 år gammal, och har inte tänkt pensionera sig riktigt än.
– Taxiförare är ett kul jobb, som jag verkligen rekommenderar till alla som gillar att köra. Men man måste vara klar över att man ofta har ont om tid, så det krävs att man är stresstålig. Jag kommer köra så länge som Safira håller, det är namnet på bilen, när hon går i pension gör jag också det, avslutar han.
Och med det sätter han också punkt för den här resan. Taxametern stannar på åtta-hundra ord, ett ganska prisvärt resultat för ett dagsverk i den här branschen.
JIMMY WIDERLUND

Fler Artiklar
Klicka och läs!