Foto: Balticgruppen

Så här blir Umeås nya centrum

Det är nog ingen som missat dem, i varsitt hörn av centrumfyrkanten tornar de upp sig, Kulturväven och gamla Kungspassagen, Umeås blivande Utopia. När man nu börjar kunna skönja byggnaderna och inte bara byggena är det nog med viss förväntan som de flesta funderar över vad det egentligen är som händer här. Bil & Bostad pratade med de som vet.

Det första som möter oss när vi kommer in i centrum är den nya gallerian Utopia och målet är att detta ska bli den nya mötesplatsen för såväl barnfamiljer, tonåringar och vuxna umebor. Här ska vi kunna umgås och vistas tillsammans.
– Det har varit viktigt att få bort att det är en passage som man bara går igenom, vi vill skapa en mötesplats för umebor och förhoppningsvis även östersjöbor, säger Håkan Martinell, VD för Balticgruppen Fastighet AB.
Nu vill man istället bli den bästa citygallerian i Norrland, något som varit en utmaning.
– Det är ju en utmaning när man bygger mitt i centrum på en befintlig galleria jämfört med vad man kan göra om man bygger något helt nytt en bit utanför centrum. Men att det ska ligga i det absoluta centrum har varit vårt mål hela tiden, säger Håkan som också berättar att man började planera för det här 2008 då de disponerade hela kvarteret.
– Vi vill göra det bra, det här ska vara en galleria som håller i många år.
Resultatet är en galleria med 17 000 till
18 000 kvadratmeter yta avsedd för handel och utöver det ytterligare ytor för framförallt gym och andra aktiviteter på plan tre. Totalt sett kommer kvarteret ligga på cirka 45 000 kvm då det är klart.
– Den nedre våningen blir försäljningsplan i två våningar och på tredje våningen kommer det bli aktiviteter med bland annat ett gym, och förhoppningsvis kommer vi få in fler aktiviteter här.
Även restaurangutbudet har varit ett viktigt inslag och på det inomhustorg som byggs kommer det därför finnas en food court, det vill säga en servering där man kan köpa mat från flera olika restauranger.
– Det är ett trevligt innehåll som man efterfrågat, det blir en plats där man kan välja från flera olika menyer och restauranger men ändå sitta tillsammans och äta.
Ovanpå gallerian bygger man dessutom ett hotell med 185 rum som kommer att drivas av Nordic Choice Hotels.

”Viktigt att Umeå utvecklas”
Att en sådan här galleria behövs är något Håkan tycker sig se.
– Om man tittar på Umeå som stad så är det oerhört viktigt att Umeå fortsätter att utvecklas. Tittar man på hur umeåborna spenderar sina pengar så gör de det mycket på andra orter än Umeå. Samtidigt är handlarna oerhört kräsna vad gäller lägen. Man behöver inte röra sig långt för att intresset ska svalna, menar han.
Samtidigt är även takhöjden och lokalernas förutsättningar viktiga för handlarna och Håkan menar att det hittills inte funnits rätt lokaler.
– Det är det vi vill skapa här, så i de undersökningar vi har gjort finns det ett utrymme för det här. Men med det projekt vi sjösätter nu tror jag att vi kommer upp i nivå med vad som behövs.
Med Max och Synsam på plats börjar de nu kunna blicka fram mot det första delmålet som är invigningen av hotellet i september och gallerian i månadsskiftet oktober, november i år. Då kommer H&M, de affärer som nu ligger i ”gamla” Kungspassagen samt butikerna i Bakfickan i Åhlénshuset tillsammans med en del nya aktörer att flytta in i sina nya lokaler.
– Sen kommer vi stänga de gamla utrymmena som vi har öppna nu och riva ut och göra om där för att öppna upp dem igen till julhandeln 2014. Då kommer det framförallt vara nya aktörer som öppnar. En av dessa aktörer är det internationella klädmodeföretaget New Yorker.
– Det är ett efterlängtat koncept som vi är väldigt glada att kunna erbjuda umeborna. Vi har hela tiden strävat efter att skapa en galleria med ett spännande och varierat utbud där allt är möjligt. New Yorker är en viktig pusselbit i det arbetet liksom många fler små och stora aktörer.
Men för Håkan är det mest spännande att han nu tycker att han börjar kunna se målet.
– Det som är häftigast med det här är att det faktiskt är på gång att färdigställas. Det känns väldigt tillfredställande för oss som jobbat med det så länge, avslutar han.
Otraditionellt samarbete
I andra änden av centrum, nere vid älven börjar ett annat bygge ta form, nämligen Väven eller Kulturväven som det också kallas. Ett samarbete mellan kommunen och Balticgruppen.
– Det är kanske otraditionellt att det skattefinansiella och det privata går hand i hand som med Väven men jag tror att vi kan syresätta varandras verksamheter och Balticgruppen har varit en viktig katalysator för tillblivelsen, jag är osäker på om kommunen lyckats få ihop ett så här stort projekt på egen hand, säger Lars Sahlin, biträdande kulturchef på Umeå kommun.
Från kommunens sida är det framförallt Stadsbiblioteket som flyttas till de nya lokalerna men Lars vill inte kalla det en flytt.
– Kulturnämnden har beslutat att deras verksamhet ska flyttas in i Väven och där är biblioteket den stora delen men vi flyttar inte det befintliga biblioteket utan vi bygger ett nytt bibliotek med nya förtecken.
Tanken med Kulturväven är att olika verksamheter ska syresätta varandra och att dessa ska kunna dra nytta av varandra och de olika kulturvärldarna.
– Det ska vara sömlöst, det ska inte vara verksamheter som är vattentäta från varandra, menar Lars som också berättar att en annan aspekt i detta är de generösa öppettider man planerar.
Bortsett från biblioteket är konsten en viktig aspekt i Kulturväven.
– Umeå är en konstscen av nationell betydelse, vi har ett 70-80-tal yrkesverksamma konstnärer och att stötta konsten är viktigt för kommunen, säger Lars.
Han berättar att man inom kommunen arbetar utifrån tre led för att stötta konsten.
– Dels arbetar vi utifrån det producerande ledet där vi vill skapa förutsättningar för konsten att bli till men även det presentativa ledet, och där är Väven och det kluster det är tänkt att bli ett välkommet tillskott. Slutligen arbetar vi för försäljningsledet där vi köper och beställer konst för att skapa estetiska förutsättningar.
För att stötta konsten kommer man därför bland annat att erbjuda en projektateljé för gästande konstnärer att ta del av.
– De insatser vi gör nu är framförallt för det presenterande ledet och vi har länge känt ett behov av att kunna tillhandahålla en ateljé för gästande konstnärer.
Men för Lars är Kulturväven mer än bara ett Kulturhus.
– Jag skulle vilja säga att det är ett stads-utvecklingsprojekt. Det är en viktig parameter i ”staden mellan broarna” som syftar till att vrida tillbaka stan som den var när man angjorde staden från älvssidan.

Nytt hotell
Under hösten 2014 kommer Kulturväven att invigas och Lars hoppas att det ska kunna bli som en stafettpinne som lämnas över för att borga för en fortsatt hög kulturambition även efter kulturhuvudstadsåret.
– Den 21 november 2014 utgör skiftet mellan den sjunde och åttonde samiska årstiden vilket innebär att Kulturhuvudstadsåret går in i sin absoluta slutfas. Då tycker jag att det skulle passa bra att inviga Kulturväven som ett tecken på att Umeå även i framtiden vill hålla en hög ambitionsnivå när det gäller kultur.
Från Balticgruppens sida är det framförallt de två hotellen U&Me och Stora hotellet man öppnar inom ramarna för Väven. I anslutning till Stora hotellet tillkommer även stallbyggnaden och ett nybyggt inomhustorg där man kommer att ha uteserveringar, caféer och en del handel.
– Visionen är att det ska bli en mötesplats och ett besöksmål dit man kommer för att uppleva caféerna och kulturverksamheterna. Det här är ju ett hus som egentligen aldrig blir färdigt. Det förändras hela tiden genom verksamheterna som finns där, menar Markus Olsson, VD på Balticgruppens avdelning Fort Knox.
Tillsammans kommer de två hotellen kunna erbjuda cirka 160 rum och enligt Marcus kommer de ha två tydliga teman.
– U&Me hämtar mycket inspiration från Väven. Dit kommer gästerna för att upptäcka Väven och Umeå medan Stora hotellet är mer inneslutande och kanske snarare vänder sig till de som vill stanna på hotellet under hela vistelsen.
I början av 2014 kommer Balticgruppen öppna upp sin verksamhet inom Väven.
– Det ser vi fram emot. Det blir en otroligt rolig hotellprodukt som kommer sticka ut och kunna mäta sig med andra hotellprodukter i Sverige och Skandinavien, avslutar Markus.
ELIN LARSSON

Fler Artiklar
Klicka och läs!