Foto: Johanna Lövdahl

Tomas arbetar med sin hobby

Som bilmekaniker räcker det inte att bara vara bra på att skruva. I sex år har Tomas Lindblad haft sin hobby som arbete. Nu berättar han om sina egna erfarenheter inom yrket som mekaniker.

Sedan Tomas Lindblad var liten har han tyckt om att skruva isär grejer. Han började med småsaker och avancerade under tonåren till mopeder.
– Jag plockade sönder saker som jag sedan inte fick ihop igen och sedan lärde jag mig av felen jag gjorde, säger Tomas.
På gymnasiet läste han Fordons Tekniska och valde att inrikta sig på personbilsteknik. Direkt efter gymnasiet fick han anställning på Bilbolaget Nord som mekaniker och har jobbat där sedan dess.
– Jag hade tur som får jobba med detta.
Vad tycker du är roligast med att vara mekaniker?
– Skruvningen och utmaningarna, det kommer alltid nya fel som får lära sig att handskas med! Motorer och växellådor är det roligaste att skruva i. Det är ordentliga fel att laga, eftersom det är trångt och besvärligt med de nya bilarna.
Jobbet som mekaniker är inte alltid lätt. Det kräver många tunga lyft och många timmar i obekväma arbetsställningar.
– Det sliter på kroppen. Knän, rygg och händer tar skada. Om man har otur så finns det en risk att en bil ramlar ner från lyften. Fast jag har aldrig varit med om det.
Under sin karriär har Tomas funderat på att byta yrke flera gånger, men aldrig kommit sig för att göra det. Förutom riskerna berövar arbetet honom entusiasmen för sin hobby.
– Man tappar mycket intresse för bilar på fritiden eftersom man håller på med dem hela dagarna.
Vid sidan om jobbet som mekaniker har Tomas arbetat som glasmästare och monterat paraboler, men trots nackdelarna med yrket återvänder han alltid till bilarna.
Har du något bra tips till den som vill bli bilmekaniker?
– Man går skola en kort tid och måste hinna lära sig mycket på tre år om man ska kunna bli det man vill, därför är det viktigt att hela tiden lyssna och vara intresserad av att lära sig. Det gäller att visa framfötterna om man vill kunna få jobb. Man ska vara nyfiken och vara intresserad då man är ute på praktik. De som praktiserar bra har lätt att få jobb i framtiden. Man ska kunna mycket data, elektronik och mekanik. Man ska inte bara kunna skruva utan man måste veta och kunna det mesta om det mesta.
Ida Björkås

FAKTA
Tomas Lindblad
Ålder: 24
Jobbar: Som mekaniker för Bilbolaget Nord.
Favoritverktyg: Vinkelslipen och svetsen! Det går att göra nästan allt med dem. Det bullrar och brinner och det är kul!
Favoritbil: Egentligen måste jag ju säga Volvo eftersom jag jobbar för dem, men jag tycker mest om Chevrolet.

Fler Artiklar
Klicka och läs!