Foto: Kanal 9

Från tv-snickare till biltestare

Från tv-snickare till häftiga bilar. I det nya bilprogrammet Motor har Mattias Särnholm, känd från bland annat Roomservice, bytt ut verktygsbältet mot växelspakar och sportbilsrattar. – Jag har alltid älskat bilar, berättar Mattias för Bil & Bostad när vi ringer upp för att prata tv-karriär och gamla bilklassiker.

Mattias Särnholm är en av programled-arna i det nya bilprogrammet Motor vars första säsong sänds torsdagkvällar klockan 22 på Kanal 9. Tillsammans med motorjournalisten Fredrik Huldt och bilbyggaren Charlie Frisk provkör han nya och begagnade bilar, besöker bilentusiaster och utsätts för olika utmaningar.
Du är ju känd som tv-snickare från program som Roomservice och Sofias änglar. Hur kommer det sig att du nu gör motor-tv?
– Alla jag arbetar med på tv vet att jag älskar motorer och bilar, så när det var dags att göra ett sånt program blev jag tillfrågad, och på den vägen är det. Jag gör fortfarande andra program parallellt med Motor, så det är inte så att jag lagt den karriären på hyllan. Den största delen av året går åt till program som Roomservice och Sofias änglar. Det här med Motor är som ett väldigt roligt extraknäck.
SVT:s gamla trotjänare Trafikmagasinet slutade sändas 2003, och nu är det mest populära bilprogrammet engelska Top Gear, som har en helt annan inriktning. Var placerar sig Motor på en skala däremellan?
– Trafikmagasinet var ren konsumentinformation medan Top Gear bara är underhållning, och fantastiskt på sitt sätt. Vi är närmare Top Gear, utan att vara samma sak som Top Gear. Jag tror inte att ett motorprogram med bara nyheter funkar idag. Nu får man nyheter först på internet och det är svårt för ett tv-program att hinna med. Man måste lägga fokus på människorna – och underhållning – och det är det vi gör med Motor.
Vad har varit roligast med att göra programmet?
– Utmaningarna är roliga. I första programmet fick man en försmak när jag körde gokart i garaget och på kontoret tillsammans med Fredrik, och i andra programmet var det en snöskoterutmaning. Exakt vilken som är roligast under säsongen vill jag inte avslöja, jag vill inte spoila programmet. Men det har kostat lite blod här och där.
I Motor testar ni både nya bilar och tar upp gamla klassiker. Vad är du själv mest intresserad av?
– Jag har ingenting emot nya bilar, men för min del älskar jag gamla klassiska bilar. I alla fall är det vad mitt hjärta klappar för just nu. Det finns en annan känsla hos dem, även om de kanske har en del defekter. Jag har en gammal Porsche från 1959 – den är inte snabb med dagens mått mätt men jäklar vad glad man blir när man kör den. Jag har alltid varit svag för Porsche, det är på något sätt feltänk från början med svansmotorn men ändå så rätt.
Hur började ditt motorintresse?
– Det började när jag kom ut ut mammas mage. Samma minut jag blev 15 körde jag moppe, 16 lätt motorcykel och 18 tung motorcykel. Jag har också tävlat i enduro på amatörnivå, från att jag var ungefär 20 fram till år 2000 då jag gjorde en ordentlig vurpa. Då jag fått barn 1999 var det dags att lägga av.
Vilken var din första bil?
– Min första bil var en orange Ford Taunus, årsmodell 76, som jag köpte när jag var 17 år. Den var bara tio år men ändå en rosthög, men jag älskade den ändå. En tio år gammal bil idag är ju nästan ny, det har hänt något med kvaliteten där…
Du har ett inslag i programmet där du kör lätt begagnade superbilar med målet att hitta den bästa för under miljonen. Vilken bil drömmer du själv om att äga?
– Ja, det är ett sorts begagnattest fast med superbilar. Ferrari 550 Maranello är en fin bil, den var bäst när den kom och är modern än idag. Men om jag ska välja en bil blir det en ”måsvinge”, Mercedes-Benz 300 SL – en fantastisk bil som är svår att toppa.
PETER ÖBERG

Fler Artiklar
Klicka och läs!