Foto: Andreas Fougner

”Bilar är så mycket mer än fyra hjul och en kaross”

Under sex år har Andreas Fougner varit anställd som 3D-grafiker på spelstudion DICE i Stockholm – och bland annat arbetat med spel som Battlefield-serien, Need for Speed och Mirror’s Edge. Andreas har också ett stort bilintresse och flera av hans egenhändigt designade bilar har väckt stor uppmärksamhet över hela världen.

Du har kommit rätt långt som grafiker och designer – hur började det hela?
– Jag har ritat och varit intresserad av färg och form så länge jag kan minnas. I början av 2000-talet började jag lära mig 3D och på den vägen är det. Jag är intresserad av all typ av design men just bilar har blivit favoritobjektet. Utöver design så fotar jag en hel del och försöker få det att synas i mina illustrationer.
Vilka är dina arbetsuppgifter för DICE?
– På DICE är jag grafiker, eller Technical Artist som vi kallas. Det är en bred roll som involverar med mesta som har med grafik i spel att göra. Jag gör 3D-modeller, texturerar, skapar shaders och så vidare. Jag har även till och från kontakt med outsourcing där jag får beskriva vad som ska göras och även ge kontinuerlig feedback på leveranser.
Vad arbetar du med just nu?
– Jag kan tyvärr inte kommentera något specifikt projekt, men frilansandet rullar på i lagom takt med tanke på att jag även har jobbet på DICE att ta hand om. Jag har också några privata projekt som jag skulle vilja utföra om jag hinner i framtiden.
Vad har du för utbildning?
– Jag är till största del självlärd men pluggade tre år på spelutvecklingsprogrammet i Skövde. Det ledde till en praktikantplats på DICE vilket senare ledde till anställning.
De bilillustrationer du gjort, är de gjorda på uppdrag eller för din egen skull?
– Alla de illustrationer jag har i min portfolio just nu är gjorda för min egen skull. Jag har några projekt på gång som jag ännu inte får visa.
Vad är svårast när man designar bilar i 3D med hjälp av datorn?
– Jag skulle säga att det svåraste är att sätta proportioner och linjer när man går från 2D-skisser till 3D. Ofta får man revidera delar av designen och testa sig fram när man väl har en 3D-modell att titta på. Ungefär som en virtuell lermodell. Man kladdar på och slätar ut, tills man är nöjd med formerna. Det finns lite olika sätt att bygga 3D-modeller på. I bilindustrin jobbar man oftast med matematiska kurvor, så kallade NURBS. Jag jobbar mest med polygoner som gör det lättare att bearbeta modellen allt eftersom. Jag får inte samma exakta former och kurvor, men det är fullt tillräckligt för den nivå jag lägger mina illustrationer på. Alla metoder har sina olika fällor man kan falla i och dessa lär man sig allt eftersom. Det handlar mest om att göra saker i rätt ordning, annars kan man få gå tillbaka och börja om.
Är realism viktigt?
– Det beror på vad man vill åstadkomma med sina illustrationer. För mig är realism väldigt viktigt. Ett av mina mål är att, med hjälp av mina fotokunskaper, kunna skapa mer realistiska illustrationer. Ju verkligare mina illustrationer är desto lättare är det för mina kunder att sälja in sina produkter redan innan de tillverkats.
Vilken av dina bilillustrationer har väckt mest uppmärksamhet?
– Den bil som väckt mest uppmärksamhet är Toyota Supra-konceptet. Jag tror att timingen på det projektet var bra då det ryktades om en ny modell precis när jag släppte mina bilder.
Hur började ditt intresse för bilar?
– Utöver bildesignen så älskar jag även att köra bil. Jag har tagit banracinglicens och kört ett par bandagar med olika klubbar och även med jobbet. Bilar är så mycket mer än fyra hjul och en kaross. Design, körglädje, motorkaraktär, inredning, materialval och så vidare. Allting går ihop och skapar en karaktär som är olika hos alla bilar. Därför är det även en stor utmaning att designa en komplett bil och få den att kännas rätt. Intresset har vuxit fram över tid, men jag vill minnas att jag alltid gillat fordon och då främst bilar.
Finns det något särskilt bilmärke, eller någon era, vars design du gillar?
– Jag har inget bilmärke som jag håller hårt vid. Just nu tycker jag McLaren gör ett bra jobb och verkar ha en sund designfilosofi där det handlar om att skala av istället för att lägga till. Jag gillar minimalism och vackra linjer vilket för tankarna till 60- och 70-talet, men alla eror har sina guldkorn.
Vilken är den vackraste bilen någonsin?
– Oj, det kan jag nog inte svara på. Jag har många favoriter. Ford GT40, Jaguar E-type, Lotus Elise, Mini Cooper, McLaren P1 och så vidare och så vidare. Det finns alldeles för många bilar för att kunna välja en.
Vad kör du själv för bil?
– Just nu kör jag en Opel Astra eftersom det är en bra bruksbil. Jag har inte tillgång till garage och meckplats så någon roligare bil har jag tyvärr inte plats eller tid för just nu. Jag har tidigare haft BMW 318 E21 som var rensad för bankörning samt en Honda Civic Type-R från 2005. I framtiden vill jag bygga en bakhjulsdriven Mini Cooper i stil med mitt eget koncept, men även en rolig cab vore kul att testa på. Jag gillar varvvilliga motorer så Honda ligger varmt om hjärtat. Kanske en S2000, vem vet?
PETER ÖBERG

Fler Artiklar
Klicka och läs!