Foto: Elin Larsson

”Alla trafikanter har ansvar”

Vi har hört det förut och det är ingen myt, när julen och helgerna därefter kommer ökar trafiken och därmed olyckorna. Bil & Bostad tog därför kontakt med Lillemor Asplund på Centrala Trafikskolan i Umeå för att diskutera trafiksäkert körande. – Ofta tror jag att det beror på att man är stressad och startar för sent utan att ha utrusta bilen ordentligt för vinterkörningen. Då hinner man inte planera sin körning tillräckligt, resonerar hon.

Just körplaneringen är det Lillemor tror är den vanligaste missen vi gör. Det är något hon tycker är viktigt att påminna om den, speciellt under storhelger och när det är mycket trafik på vägarna.
– Planerar gör du ju exempelvis genom att sänka farten när du ser ett rödljus längre fram, då kanske det hunnit slå om till grönt när du kommer fram till korsningen så att du slipper stanna.
Måste man trots allt stanna påminner hon även om att det är viktigt att gasa mjukt när det är dags att ge sig av igen.
– Det är många som står där och om alla ska därifrån så fort som möjligt slipas snön och när den tredje personen i kön ska iväg har det hunnit bli blankis. Det samma gäller om man tvärbromsar inför korsningar eller om man ställer sig på bredsladd i cirkulationsplatserna vilket många verkar tycka är kul, alltså att man gasar genom hela cirkulationen. Det är ju dessutom farligt för en själv, är det halt får man kanske en större sladd än man trott och då hinner man kanske inte häva sladden, förklarar hon.
Att vi gör dessa missar tror hon är en kombination av en oförståelse och att man struntar i det.
– Ofta struntar man i det och det är därför som många av olyckorna händer. Man tänker inte på riskerna helt enkelt. Man tänker inte på att det kan komma svartklädda gångtrafikanter eller cyklister.
Hon berättar om en nära anhörig till henne själv som alltid startade för sent, körde för fort och som dessutom körde utan bälte trots att han råkat ut för flera olyckor.
– Till slut kom den sista smällen och nu sitter han i rullstol och är förlamad från axlarna och neråt.

Fantasi ökar tryggheten
Ett annat problem som hon tycker sig se är att man ofta kör på invanda rutiner.
– Man kanske kör samma väg varje dag och tänker att det kommer aldrig något tåg här vid den här tiden på dagen. Men plötsligt kanske tåget är för tidigt eller försenat. Det kan vara ett dygn försenat och plötsligt kommer det trots att det inte ska det.
Ju mer fantasi man har desto tryggare tror Lillemor att man är och hon påminner om att grundtanken är att man ska kunna stanna inför varje tänkbart hinder.
– Det kan handla om gångtrafikanter eller cyklister som är svartklädda eller någon som missar högerregeln. På landsvägen är det ju så klart djuren man ska tänka på, de följer ju inga regler. Jag brukar skämta och säga att om man sitter och tänker på en blå elefant har man nog sovit för dåligt för det finns inga blå elefanter. Men det kan komma en elefant för cirkusen kan vara på besök i stan.
Bortsett från alla råd till bilisterna vill hon även uppmana gångtrafikanterna att tänka på att även de är trafikanter som har ansvar i trafiken.
– Tänk vad bra om alla som går eller cyklar hade reflexer på sig. Gärna reflexvästar, man tycker kanske att det ser dumt ut men det kan rädda liv. Man måste förstå att man inte alltid har företräde som cyklist utan ibland måste stanna för bilarna. Men framförallt ska man tänka på att man själv ser bilen men bilen ser kanske inte dem.

”Nästa generation måste förstå”
Ytterligare ett problem som ökar kring storhelger som jul och nyår är rattonykterheten. Lillemor som brukar hålla i Riskettan (körskolans undervisning kring alkoholens påverkan på körningen) vill knappt tänka på detta.
– Man kanske inte är påverkad när man påbörjar en resa mot julfirandet utan det kanske kommer under tiden som man är där. Framförallt om man bara är där i två dagar och sen ska vidare. Många kanske är på väg till systemet för att drickat tagit slut och man ska köpa mer och de tror att de är nyktra men det lyser rött.
Hon berättar att det varje dygn finns
16 000 påverkade förare i trafiken.
– Nästa generation måste börja förstå det här. Det som sker är för det första att hastigheterna aldrig hålls. Man tycker att man är kung i trafiken. Men man får ett tunnelseende som gör att man inte hinner uppfatta hinder och risker som finns där ute. Sen finns det ju även de som inte blir kungar utan de ligger och kör i 30 km/tim istället. Det är ofta äldre som inte vågar köra fortare och då blir man ett hinder för andra istället.
För de som ska ut i helgtrafiken är Lillemors bästa tips att se till att åka i tid.
– Vad många kanske inte tänker på när de ska iväg efter jobbet på fredagen är att de är ganska trötta. Så försök köra medan det är ljust och tänk på att det är många fler som är ute på vägarna, avslutar hon.
ELIN LARSSON

Fler Artiklar
Klicka och läs!