Spelkrönika: Största racingbesvikelsen någonsin

Gran Turismo 5 som släpptes till Playstation 3 efter många års utveckling slog ned på spelmarknaden som en ren besvikelse. Trailers och bilder visade på förhand på en rallysimulator innehållandes allt och lite mer och som var presenterat med grafisk kvalité som vi då inte trodde fanns.

När recensionerna började se dagens ljus stod det klart att spelet var splittrat å det allra grövsta. Som bilspelsfantast begrät jag det faktum att Gran Turismo 5 inte motsvarade mina förväntningar ens på något plan. Grafiken som exempelvis var en stor snackis på förhand visade sig vara extremt ojämn då vissa banor var riktigt snygga medan andra hade kantiga terränger och texturer på asfaltsvägarna som kom och gick som de ville. Spelet innehöll över 1000 bilar men där endast 200 av dem nyttjade det nya formatets grafiska möjligheter. De resterande bilarna kunde snarare beskrivas som bilar modellerade med Playstation 2:s begränsade kapacitet och som sedan skalats upp i högre upplösning. Spelets presentation var rörig, menyerna fula och tog tid att navigera i, den övergripande bilfysiken stel och laddningstiderna fruktansvärda. Gran Turismo 5 kom att bli min största racingbesvikelse någonsin.
MATHIAS LINDER

Fler Artiklar
Klicka och läs!