Foto: Teknikens värld

”Viktigast är trovärdigheten och läsarna”

Livet som motorjournalist – hur är det egentligen? Resor till olika länder där man får glida runt i den senaste sportbilen? Eller hårt slit på kalla svenska vägar? Bil & Bostad har pratat med Daniel Frodin, chefredaktör för Teknikens värld som är Sveriges största biltidning.

När Bil & Bostad ringer till Daniel Frodin är han just hemkommen från Skottland och en provkörning av nya Jaguar XF Sportbrake. Modellen är något så ovanligt som en kombi från den anrika biltillverkaren som annars mest förknippas med lyxbilar och slanka coupéer.
– Den är ett bra exempel på vad som händer på bilmarkanden just nu, berättar Daniel Frodin. Det blir mer och mer så att biltillverkare måste ha modeller i alla segment. Det tydligaste exemplet är kanske Volkswagen-koncernen vars olika märken har bilar i alla storleksklasser.
Bilar i alla storleksklasser, och prisklasser, är också vad som gäller för Teknikens värld.
– Vårt absolut viktigaste uppdrag är att granska nya och gamla bilar. Det finns andra medier som kanske har finare bilder, men få som testar bilar så seriöst som vi gör. Det är vårt varumärke. Vi räknar på kostnader, gör älgtestet, testar bromsar... Vi uppmärksammar brister men hyllar även bilar när de förtjänar det.

Kända för älgtestet
På Teknikens värld testar man inte bara häftiga sportbilar utan också vanliga ”svenssonbilar”.
– Vi testar den dyraste Ferrarin och den billigaste Kian på samma sätt. Vi har ett testprotokoll som vi följer, vilket också gör att vi kan jämföra bilar även om det gått lång tid mellan testen.
”Älgtestet” är något som Teknikens värld är kända för. Enkelt beskrivet går testet till så att man kör en fullastad bil på en S-formad konbana i allt högre hastigheter för att se hur den beter sig vid en tänkt älg-undanmanöver. I en del fall där bilarna inte klarat sig bra har reaktionerna från biltillverkarna varit starka. Så hur ser relationen ut mellan Teknikens värld och bilbranschen?
– Den är ganska uppriktig. Det har hänt att någon varit upprörd när vi skrivit något negativt och valt att inte annonsera, men det struntar vi i. Vi gör tidningen för våra läsare.
Relationen till biltillverkarna är ändå i de flesta fall god, och många tar till sig det Teknikens värld skriver.
– När vi testade en Kia-modell ganska nyligen fick den dåligt resultat i bromstestet. Då tog Kia och bytte däck på modellen och alla som redan köpt bilen fick kostnadsfritt byta till ett annat däck.

Trovärdighet mot läsarna
Att det är läsarna som är viktigast är något som Daniel återkommer till. Och visst skiljer sig Teknikens världs journalistik åt mot till exempel flashiga bilprogram som kan ses på tv.
– Vi gör allt själva och har samma inställning allihop. Det gäller att inte låta sig påverkas av bilbranschen som ju har rätt så stora resurser. När vi är utomlands ser man ibland journalister som hellre är och äter på hotellet än kör de där extra milen. Vi vill vara trovärdiga mot våra läsare. Det viktigaste är inte att köra bil snabbt utan att få med alla fakta och konsumentupplysningar i en text med begränsad längd.
Att befinna sig på resande fot är en del av vardagen som motorjournalist. Något stilla kontorslunk är det sällan frågan om för den tjugo personer starka redaktionen.
– Man är någonstans i Sverige. Ibland på ett flygfält och testar bromsar. Eller fotar. Man är också ofta utomlands och provkör bilar. Det är sällan alla är på plats samtidigt på kontoret, därför gör vi mycket aktiviteter tillsammans.
Som nu senast när man sprang maraton ihop. Ett gäng åkte från Stockholm till Nice i en Volkswagen Up för att springa maraton i välgörenhetssyfte. 200 000 kronor till Stiftelsen Min Stora Dag lyckades man samla in.

Drömde om Porsche
Daniel Frodin tillträdde som chefredaktör för åtta år sen. Bilintresset har han ”med modersmjölken”, och självklart hade han som pojke en bil han drömde om.
– Vi har rallyförare i släkten. Jag fick moped när jag var elva och körde bil första gången när jag var tretton. När jag var liten drömde jag om en Porsche 356. Nu har jag två Porsche. När man nu har fått köra de här bilarna är de kanske inte så underbara som man tänkte, men Porschen är lättkörd och oerhört vacker.
PETER ÖBERG

Fler Artiklar
Klicka och läs!