Foto: Jimmy Widerlund

Det våras för vinterdäck

När temperaturen sjunker och den förrädiska halkan lägger sig på vägarna, har det blivit hög tid att byta sommardäck till vinterdäck. Det innebär också bråda tider på bilhandlarnas verkstäder, där arbetet går på högtryck.

Gummiblandningen i däck är anpassad efter temperaturen. När det blir kallt i luften hårdnar gummit i sommardäck, vilket gör att de lättare tappar sitt grepp. Därför bör vinterdäcken monteras när temperaturen underskrider +5 ºC. Med regn, rusk och kalla nätter över Umeå, har det så blivit dags att greppa bultdragaren ännu en gång.
Trafiksäkerhet är naturligtvis ledordet. Från den 1 december till 31 mars är det krav på vinterdäck med minst 3 millimeter mönsterdjup. Men för att få ut maximalt av vinterdäcken ska de vara anpassade efter körförhållandet, och på norrländska vägar kör de allra flesta på däck med dubbar, ofta mycket tidigare än så.
Många av Umeås bilhandlare erbjuder däckbyte till sina kunder, sommardäck under april och vinterdäck i oktober. För deras verkstäder brukar det innebära hektiska tider.
– Det är som körigast nu när det är däckbytarsäsong, det är dubbelt så många bilar som går igenom när det blir dags för byte till vinter- och sommardäck. Hela oktober kommer det vara stressigt, säger Mattias Hansen, servicerådgivare på Motorcentralen.

Däckhotell även hos bilhandlare
På Motorcentralen har man redan hunnit med en däckbytarkväll i höst, och i just den här verkstaden däckade man då tjugofem bilar under en kväll.
– Vi siktar på att hålla så högt tempo som möjligt. Vi har fjorton mekaniker igång här, som alla samarbetar med de bilar som kommer in, säger Mattias Hansen.
Nere på verkstadsgolvet är det full rulle även denna kväll. Sommardäck kommer av på ett ögonblick och vinterdäck tar deras plats innan kameran hinner blinka. Stämningen verkar vara god, stressen till trots, men ännu är inte arbetsdagen slut.
Motorcentralen har även ett så kallat däckhotell, där kunder får förvara sina däck mellan byten. Beroende på vilket paket man väljer, ingår då även skiftning, maskintvätt, balansering och kontroll av slitage.
– Däckfirmor har haft däckhotell länge, men jag tror att det börjar bli ganska vanligt hos bilhandlare också.
– Vi har precis byggt ut vårt däckhotell, med anledning av den stora efterfrågan, så nu har vi 1 000 platser, 490 av dem är lediga för stunden, säger Mattias Hansen.

Boka i tid
Det tar sin tid, men till slut är det sista däcket bytt och däckbytarkvällen är över för den här gången. Men oktober är inte över ännu, Umeås bilhandlare har med största sannolikhet många däckbyten kvar att göra innan vintern är här. Mattias Hansen får sista ordet, för innan man vet ordet av, har det blivit dags att byta tillbaka.
– Det är vanligtvis väldigt lång kötid vid däckbytarkvällarna, så det gäller att boka tidigt nästa gång det är dags att byta däck.
JIMMY WIDERLUND

Fler Artiklar
Klicka och läs!