Foto: Elin Larsson

Umeå kommun tror på elbilens framtid

I veckan som gick passade kommunen på att visa upp sina nya bud- och servicebilar av modellen Renault Kangoo ZE, den första transportbilen som är helt och hållet eldriven. – Nu i första omgången skaffar vi sex bilar, sen vet vi inte, vi har leasingavtal på tre år och byter ut bilarna successivt. Målsättningen är att vi ska ha gått igenom hela bytescykeln till 2015 och då kan flertalet bilar vara elbilar, berättar Jan Lundberg, upphandlare och fordonsansvarig på Umeå kommun.

För Jan är denna satsning en möjlighet för kommunen att föregå med gott exempel.
– Vi har ju väldigt dålig luft i centrala Umeå och de här hantverkarna kör väldigt mycket i centrala stan, så det här är ett steg att förbättra detta. Kommunen kanske ska gå ut och vara ett gott exempel så att övriga hantverkare också kan få upp ögonen för att det går att köra elbil. Jag tror säkert att procent av alla hantverkare som jobbar i centrala stan skulle kunna köra elbil utan problem.
Han menar även att det med de stigande dieselpriserna blivit en fördel att köra elbil.
– Det är ju inte dyrare än att köra en dieseldriven bil. Vi har räknat på det och ser att det med dagens dieselpriser är ekonomiskt mer fördelaktigt att köra med elbilar, berättar han.

Laddstolpar
De som är först ut med att få köra de nya bud- och servicebilarna är för kommunens del Verksamhets-, Fritids-, Fastighets- och Byggservice.
– De kommer mest att användas av hantverkare som åker ut till sina arbetsplatser runt om i centrala Umeå, men vi har även de som kör ut mediciner åt äldre och ut till vårdhemmen eller annat där man transporterar gods inom tätorten, berättar Jan.
För att göra det möjligt för hantverkarna att använda sig av bilen utanför tätorten, som på ett fulladdat batteri har en räckvidd på 17 mil, pågår ett projekt där Umeå Energi håller på att utreda möjligheterna om att sätta upp laddstolpar i Umeås kringliggande kommundelar.
– Vi ska täcka in kommundelarna Sävar, Hörnefors och Holmsund som man planerar att sätta upp laddstolpar i. Man ska kunna köra från Umeå och dit och sätta bilen på laddning medan man är där under dagen och sen åka hem igen, berättar Jan.
Men miljöbilstänket är inget nytt för kommunen som är med i SKI:s elbilsupphandling och sedan tidigare har en eldriven personbil som används av hemtjänsten.
– Det är en Mitsubishi i-MiEv som de kört sedan de fick den i december och är helnöjda. Där funkar det ju bra för deras typ av körning. Där finns det också en potential att byta ut de bilarna till elbilar, gasbilar eller hybrider.

Vinterkörning ett frågetecken
Just vinterkörningen som man alltså testat med hemtjänstens bil är ett av de frågetecken som uppkommit när man nu ska byta ut diselbilarna till elbilar.
– Det är mycket diskussioner kring det och vi har inte testat just de här servicebilarna så mycket på vintern. Men Mitsubishin har vi kört på vintern och det är ju inte någon supervärme, det kan man inte påstå. De har haft det så att varje gång de stannat har de stoppat in kupévärmaren och laddat den så att man har haft värme i bilen när man stått på laddning. Men under dagar när man bara har kört och använt elvärmen som finns i bilen har man klarat sig hela arbetsdagen, berättar Jan.
Regionchefen på Renault Sverige, Mats Lemon, menar däremot att just värmen inte ska vara något problem när det gäller Renault Kangoo ZE.
– När du laddar bilen kan du ställa in vilken tid du hämtar bilen och då är den varm tills dess. Då slipper man använda batteriets effekter bara för att värma upp hytten, berättar han.
Han berättar att man på Renault gjort ett antal vinterfärder för att på så sätt kunna anpassa den till den skandinaviska marknaden.
– Originaltanklocket sitter kvar, så det finns en liten dieseltank för extravärme som standardutrustning för att den ska klara extremkyla. I övrigt är det inget konstigare att köra en sån här än att köra en vanlig dieselbil. Den har en lättöverskådlig interiör så du ser hela tiden hur mycket bilen drar så det är lätt att köra den ekonomiskt, berättar han.

Hyr batteriet
Att man trots den nordiska extremkylan valt att köra helt på el är dock något som känns angeläget tycker Mats.
– Det är ju det bästa för miljön som du kan hitta idag. Vi har valt att inte köra med hybrid utan har valt att köra 100 procent elektriskt. Det är en jättesatsning som vi gjort och vi har tre fabriker i världen som bara bygger elbilar nu.
Själva affärsmodellen ser ut så att man köper bilen och hyr batteriet, något Mats menar borgar för trygghet för kunden.
– Det gör att kunden slipper ta restvärdesrisken med anledning av osäkerhet kring batteriet, för köper du en sådan här bil idag så går den 17 mil. Köper du den däremot om tre år går den kanske 25 mil. Det har vi då löst på det här sättet. Vi har lagt mycket energi på sådana här kringerbjudandena för att det ska bli tilltalande för kunden att köpa bilen, berättar han.

”Bara att gasa och bromsa”
Ytterligare ett sådant erbjudande är att det i batterihyran ingår livstids assistans till bilen.
– Du har assistans på den från den dag du köper den till den dag den går på skroten. Det brukar ju normalt vara mellan ett och tre år. Här har du det istället under hela bilens livslängd. Skulle du köra slut på batteriet någonstans i skogen ringer du alltså bara ett speciellt telefonnummer så får du bärgning av Renault till närmaste laddstation. Det ska kännas tryggt att äga en ny bil, säger Mats.
En av de som provkört de nya bilarna är Anders Nilsson på Byggservice och han gillar dem.
– Jo, de är roliga att köra pigga och lättkörda. De är perfekta i stadstrafik. Det är bara att gasa och bromsa, fast egentligen behöver man inte bromsa för de har så bra motorbroms, säger han.
ELIN LARSSON

Fler Artiklar
Klicka och läs!