Foto: Niklas Eriksson

Minns ni Grumme-flickan på skäret?

Det unika med Sverige är att folk kommer i tid till bion för att se reklamfilmen.

Reklamfilm var mycket gladare och mer uppsluppna än de gamla journalfilmerna som oftast ägnade sig åt att uppfostra oss: ”Här kommer alla sessorna i Hagaparken och sköt dig nu snyggt lille prins Carl Gustav när du får sitta i knät på gamle kungen.” Eller: ”Det är bara rotborste, såpa och en rejäl tvagning som gäller för att få barnen rena i Nordmaling!” Eller: ”Här ser vi glada hambostintor dansa i Hälsingland samtidigt som Stålfarfar strävar fram på sin cykel.” Hade vi tur kunde vi se Nacka Skoglund och Fotbollslandslaget sjunga: ”Vi hänger me, vi hänger me, av någon anledning så gör vi faktist de” – åsså kom reklambudskapet: ”Ett glas mjölk till varje mål!” Vi barn har aldrig druckit så mycket mjölk. Ett glas till varje mål?

Bioreklamen var mer kul
och vuxen på nåt sätt...
Reklamfilmen var annorlunda. Här fick vi höra struttiga melodier, det var fart och fläkt och glada truddelutter: ”Hälsan för halsen, Bronsol!”. Reklamfilmen fick oss att ”komma ut i världen”, det framgångsrika Sverige visades upp med flygvärdinnor från SAS och varje liten pojke ville bli flygkapten och få en fin uniform. Det var reklam för cigaretter, Tulo halstabletter, Alice Babs tuggade Toy, Det var Mmmm som i Marabou. Lustiga kändisar som Martin Ljung var helt plötsligt målare som med sin mörka basröst sa: ”Att inte måla är fult” i reklam för Alcro köksfärg – eller Ernst Hugo Järegård och Margareta Krook bråkade om huruvida Flora var smör eller inte. Det här var bio! Klart man kom i tid för att se allt nytt.
Ofta var det humor i reklamen. Som Trygg Hansas katastrofreklam för att du skulle ta försäkringar: Killen i telefonhytten som ringer in en försäkring till sin nya bil, ett träd rasar över bilen i stormen, killen säger: ”Eh nej det är cab. Jag har en cab!” Vi var nu framme vid skiftet 80-tal och 90-tal och Levi’s Jeans har de häftigaste reklamfilmerna. De var sexiga och utmanande, det var svettigt och uppknäppt, de hade ett soundtrack som slog det mesta. Och nu var det också dags för bioreklamen att hamna i TV. Det blev inte samma kul. Det var väldigt mycket diskmedel, tvättmedel och blöjor. Booooring!

Jag har tre exempel som
höjde sig över mängden
Sverige införde reklamteve 1992 och det jag minns bäst från de första åren är dessa tre reklaminslag. Inte för att de fick mig till butiken för att handla dessa varor, de hade sublima budskap som jag fortfarande kan undra över. Jag vill att ni drar er till minnes...

1. Grumme tvättsåpa
Den lilla flickan som står vid en röd stuga på ett pyttelitet skär någonstans. Hon håller upp två rosa strumpor och pratar om vilket tvättmedel som är bäst. Flickan är som vi säger i Västerbotten – lillgammal – och vet ju att Grumme tvättsåpa är bäst för det är miljövänligast. ”Det tycker jag är bra för framtiden”. Bilden panorerar över flickan, vi lyfter med helikopter, och vi ser henne snart som en prick på det pyttelilla skäret.
Jag har aldrig köpt tvättsåpan ifråga men kvar i minnet finns bilden av den lilla flickan på skäret. Var är hennes mamma? Har de tvättmaskin där ute på det pyttelilla skäret. I så fall. Var tar sköljvattnet vägen och vad kostade det att dra elektricitet ut dit?

2. Forbo Forshaga
Forbo Forshaga var ett av de första företagen som satsade stort på att visa reklamfilm i svensk TV. Jag skulle tippa att deras marknadschef eller direktör var mycket förtjust i att flyga. Hade han eget certifikat tro? Han kanske rent av flög planet som filmade från luften? Företaget sålde GOLV men det var i luften vi såg dem. Flygandes över seglare och andra friskusar som åkte vattenskidor. Det var fart och fläkt mycket GULT i alla färger man använde. Och jag förstår än idag inte vad det hade med golvläggning att göra.

3. Kinkige Johan
År 1996 lärde vi känna en liten batting som ofta grät när han åkte bil med mamma. Han grät för han var nedpinkad i blöjan. Mamman, som förmodligen kom från Tyskland och hade dålig läppsynk i översättningen: ”Ja Johan var så kinkig innan vi bytte till Pampers”... Jag gillade ändå den lille battingen Kinkige Johan och jag skrev en sångtext till Mats Engberg som spelade med Harr & Co i en show vi hade på Rådhuskällaren. Där kunde vi sprida budskapet om Kinkige Johan även som bluesfigur: ”I am kinkige Johan, I’ve been kinkig all my life..”!

Det vi fick svårt för efter alla blöjreklam var Fazers gröna gelekulor. Om jag minns rätt var ”bajset i blöjan” hos Kinkige Johan just sådana gröna kulor. Att visa bajs i tevereklam kunde man inte göra på den tiden. Inte heller visades röd eller rödbrun färg när man gjorde reklam för tamponger eller bindor – det var alltid blå färg.
Reklamfilm i TV idag? Boooooring! Ja med undantag av ICA-Stig som jag gillar och så tycker jag att Skanska har gjort en proffsig reklamfilm över hur kreativt företag de är som byggde Öresundsbron och samtidigt räddar miljön. Om jag var ingenjör skulle jag vilja jobba åt Skanska idag bara för den proffsiga tevereklamens skull. God Morgon!

Ja du Nicklas. Foppa ska hit och spela innebandy med sina Icebreakers fick vi veta. Och han har ett jäkla humör den där Foppa. Vad är dina största utbrott i samband med idrott?
BENNY KARLSSON

Fler Krönikor
Klicka och läs!