Foto: Elin Larsson

Däckrazzia – för säkerhets skull

Hur bra koll har du på din bils däck? För att ta reda på hur det står till med däcken runt om på Sveriges vägar har man nu för åttonde året i rad arrangerat en däckrazzia runt om i landet. Bil & Bostad passade på att följa med kontrollanterna ut under en dag i Täfteböle och på Röbäcksslätten.

Under förra veckan stod polisen, NTF, Bilprovningen, Däckbranschen och Trafikverket redo att kontrollera bilarna på vägarna. Och även om det bara var polisens ordinarie kontroll som var obligatorisk låg fokus för dagen på däcken och alla erbjöds en specifik genomgång av dessa.
– De påverkar ju köregenskaperna. Har du däck med bra däckdjup på hösten när det blir sämre väder får du bättre bromssträcka och fäste, kör man däremot med för lite lufttryck kommer bilen att dra mer bränsle. Så det är ju en miljöaspekt också. Sen är ju däck en färskvara så kör man med väldigt gamla däck har materialet hårdnat och ger ett sämre fäste, förklarar Rikard Nordahl på polisen.
Hans kollega Jan Karlsson tror att det trots detta är många som använder gamla däck.
– Det är många som tänker att ”jag klarar den här säsongen också” men när däcken börjat slitas går det fort.

Viktigt för trafiksäkerheten
Syftet med Däckrazzian är att öka kunskapen om bland annat mönsterdjupet och lufttryckets betydelse för trafiksäkerheten och miljön. Jan påminner om att det på alla däck finns slitagevarnare.
– Det finns en markering som ligger på 1,6 millimeter på alla däck. Det är inte så många som vet om det, men de är bra att hålla koll på.
När mönsterdjupet är nere på 1,6 millimeter är det dock hög tid att byta ut däcken eftersom detta är det minsta lagliga mönsterdjupet på sommardäck. Redan när man är nere på under 3 millimeters mönsterdjup minskar dock greppet snabbt vid vått väglag vilket ökar risken för vattenplaning. Tycker man att det är krångligt att hålla reda på däckens slitagevarnare kan man istället använda en femkrona. Avståndet mellan myntets kant och den övre delen på siffran 5 är nämligen 3 millimeter. Bra att veta kan också vara att när polisen avgör om ett däck har ett lagligt mönsterdjup mäts mönsterdjupet på det mest slitna stället i huvudmönstret.

Vill öka kunskapen
En av de som stoppades under dagen var Lennart Olofsson som tycker att sådana här kontroller borde göras oftare.
– Jag tycker att det är skitbra. Man vill inte möta någon i regn som kommer i 140 knutar och som har dåliga däck. Då kan det hända vad som helst. Det skulle bara göras oftare, säger han och fortsätter att kika på resultatet från kontrollen av hans däck.
Harry Bång var en av de som granskade däcken under dagen och han poängterar att även om det, som till exempel han själv, finns representanter från däckbranschen på plats är syftet inte kommersiellt.
– Vi vill bara upplysa och öka kunskapen kring säkerheten. Det är därför vi är klädda helt neutralt i vita overaller och Däckrazzia-kepsar. Det får inte förekomma att det står mitt företags namn här, säger han och pekar på kepsen.
Rikard Nordahl på polisen säger att just detta också är ett krav från deras sida.
– Vi är ganska måna om vårt rykte och anseende och hade faktiskt en diskussion kring hur vi skulle hantera detta och att det inte skulle få förekomma reklam för några specifika företag eftersom det skulle kunna skada vårt anseende.

”Kollar alltid däcken”
Ytterligare en som var med under dagen var Georg Rundström från FAK som mot slutet av dagen började känna av allt arbete.
– Det går men det är inte mer. Men det är kul att få vara med. Jag kan inte bara sitta hemma vid datorn. Jag har haft ett sådant rörligt jobb så att bara klippa av tror jag inte går.
En av Georgs kollegor är Daisy Bodén som under dagen bland annat pratade med Kari Hansen som startade sin bilresa för en dryg månad sedan i Narvik och som var på väg ner till Stockholm.
– Det är första gången jag blir stoppad men det är jättebra att de kollar sånt här. Jag är ganska bra på att ha koll på däcken. Jag är noga med det och kollar alltid däcken innan vi ska åka långt, berättar hon.
ELIN LARSSON

Fler Artiklar
Klicka och läs!