Foto: Elin Larsson

Mäklarduo ser fram emot Bil & Bostadsbytardagen

Ännu en gång är det dags för Bil & Bostadsbytardagen att gå av stapeln men för Fastighetsbyråns nya franchisetagare, Annica Åslund Olsén och Ewa Holmgren, är det första gången som de är med och arrangerar dagen. – Vi har inte riktigt planerat in vad vi ska hitta på ännu men vi får se om vi gör som förra året och säljer någonting till förmån för någon välgörenhet. Annars kan man ju alltid komma förbi bara för att ta en fika och kolla in våra objekt, säger Annica.

Även om Annica och Ewa är nya franchisetagare för Fastighetsbyrån är alla de som arbetade där innan de började kvar, något de båda är glada över.
– Vi hoppas att vi ska kunna komma in med nya idéer och vidareutveckla det koncept vi haft sedan tidigare där vi bland annat samarbetar med Swedbank. Men sen känns det bra att få behålla våra tidigare ägare och alla de mäklare som jobbat här sedan tidigare och som byggt upp ett förtroende bland våra kunder så att vi kan behålla deras kompetens, säger Annica.
Ewa tror också att de har mycket att vinna på varandras olika erfarenheter.
– Vi har en lång erfarenhet allihop och har väldigt kompetenta mäklare. Ser man bara på Annica och mig så har Annica erfarenhet från Swedbank medan jag har arbetat i Stockholms mäklarvärld så det blir en korsbefruktning mellan allas olika kunskaper. Sen har vi även en stor organisation bakom oss och det ger ju också en trygghet.

Ska kunna ställa krav
För den som letar efter ny bostad eller ska sälja sin bostad kan det vara mycket att tänka på och både Annica och Ewa tycker att det finns vissa saker man ska kräva av sin mäklare.
– Man ska så klart kräva att få ett bra presentationsmaterial men också att kunna få tips inför till exempel visningar, säger Annica och Ewa fortsätter.
– Man ska kunna kräva svar på frågor men också att mäklaren ska vara tillgänglig, kunnig och affärsmässig.
De kraven är också något som de själva jobbar för att uppfylla.
– Vi jobbar för att uppnå en hög profession och en god kontakt med kunden. Vi ska vara snabba på att agera och höra av oss till kunden för att informera om vad som händer. De ska inte behöva jaga oss utan vi ska sköta det åt dem, säger Annica.

”Ha inte för bråttom”
Ewa tycker att man inför en försäljning ska se till att ta alla råd man kan få av sin mäklare både när det gäller styling och det juridiska.
– Men även att se till så att allt är färdigt så att det inte är halvfärdigt och fattas en list här och där. Gör det där sista lilla som aldrig blivit gjort. Försök att syna ditt hem med andras ögon, fortsätter Annica.
– Samma sak när man ska köpa något, ha inte för bråttom utan kom ihåg att du inte bara köper ett hus utan även omgivningen, säger Ewa.
– Det ska kännas ok att gå tre kilometer till affären om den nu skulle ligga så, förtydligar Annica.
För att få ett intryck av omgivningen tycker hon därför att man ska gå på flera visningar och kanske titta på ett hus även om det inte är riktigt ett sådant hus man tänkt sig.
– I slutänden handlar det mycket om en magkänsla. Ofta ser man i ögonen på folk om de hamnat rätt. Man måste förälska sig i huset för att det ska funka och då gör det ingenting om det är ett litet fel, säger Ewa.

Svarar på frågor
För den som är intresserad av vad som finns på bostadsmarknaden just nu och har frågor hälsar Annica och Ewa alla välkomna till dem under Bil & Bostadsbytardagen.
– Vi har spännande nyproduktioner som man kan komma och titta på men vi är också Sveriges största mäklarbyrå och har objekt inom alla kategorier. Sen är det många som hör av sig med allmänna frågor kring sin bostad även om de inte ska köpa eller sälja och det känns också kul att kunna vara till hjälp i sådana fall, avslutar Annica.
ELIN LARSSON

Fler Artiklar
Klicka och läs!