Revolutionerande Fisker Karma har gjort entré

Sedan en tid tillbaka finns den exklusiva elbilen Fisker Karma att köpa i Sverige. Det är Callisma i Danderyd som är återförsäljare för den revolutionerande amerikanska elbilen. – Alla är extremt intresserade av bilen och tekniken. Det finns ingen annan bil som Fisker Karma, säger Cecilia Falk som är försäljningschef för Callisma och Fisker Sverige.

Hösten 2011 innebar försäljningsstart för Fisker i Sverige då Callisma blev officiell återförsäljare och serviceverkstad för märket. Callismas och Fiskers showroom och serviceverkstad hittar man i Danderyd, där man även säljer Aston Martin, Bentley och Koeningsegg. Dessa märken i all ära, men det är något speciellt som lockar människor till just Fisker. Fisker Karma visar att elbilar finns här och nu – och att de inte behöver vara små citybilar.
– Alla är extremt intresserade av bilen och tekniken, berättar Cecilia Falk. Många kommer in bara för att titta på den – att se den på bild är en sak men i verkligheten något annat. Det finns ingen annan bil som denna, den ser fantastisk ut med sina runda, vackra linjer, den är också ganska stor och lång.

Prestanda och miljö
Inte bara har Karma goda prestanda med en maxeffekt på dryga 400 hästkrafter, toppfart på 200 km/timmen och acceleration 0-100 km/timmen på 5,9 sekunder. Materialval, design och interiör håller högsta klass. Men då kostar en Fisker Karma över miljonen kronor. Dess exklusivitet är självklart en orsak till att den inte säljs i några stora mängder; men Cecilia har också en annan förklaring och nämner termen ”early adopters”, ungefär ”trendsättare”, som den typ av kunder som är mest intresserade av bilen, och vågar köpa den.
– Svenskarna är faktiskt ganska fega. Jag jämför med Ipad, när den var ny visste ingen vad det var, men nu vill alla ha en. De som köpte Ipad först var ”early adopters”. Det är samma sak med Karma, det går inte att sälja den som man gör med andra bilar, det krävs mycket information och tid att sätta sig in. Dessutom kostar den 1,2 miljoner.
Inte bara vad gäller motor och drift är miljötänkandet centralt, utan också vad gäller material och byggsätt.
– De som köper den vill vara först med den här bilen, de är intresserade av tekniken, formen och allt det positiva runtomkring. Både insidan och utsidan är byggd av återvunnet material, den har solceller på taket… Man kan ha gott samvete trots att den har 403 hästkrafter.

”Rofyllt”
Man har sålt den inte helt oansenliga summan av ett trettiotal bilar i Sverige, och Cecilia tror mängden kommer öka när utbyggnaden av laddstolpar tar fart.
– Om ett-två år tror jag det kommer det kommer se helt annorlunda ut. Det går att ladda den i vilket uttag som helst, men det kommer underlätta när det finns laddstolpar hos till exempel McDonald’s, Max och Ica.
Cecilia berättar om när hon själv sätter sig i en Fisker Karma och körde iväg första gången:
– Känslan är att bilen är extremt gedigen. Man har inte gjort avkall på något. Det är gedigna material, den är helt ljudlös, den steglösa automatlådan märks överhuvudtaget inte. Den är helt knäpptyst. Det känns ovant i början men är rofyllt. En vanlig sportbil är ofta stötig och hård, att sätta sig i den här är bara skönt. Man hör aldrig motorerna som laddar, man känner sig avslappnad.

Andra följer efter
Karma är alltså nyskapande på många sätt. Cecilia tror att om några år kommer andra biltillverkare ha följt efter med liknande lösningar.
– Absolut, andra kommer ta den vägen. Det är samma sak som det var med hybridbilar, det tar några år innan alla är där. Men då kommer Fisker ha något helt nytt, de ligger så långt före.
Vad är då Fisker för märke egentligen och – och hur funkar den? Fisker Automotive grundades så sent som 2007 av dansken Henrik Fisker, som tidigare arbetat med bland annat Aston Martin och BMW. 2008 visades företagets första produkt upp – hybridsportbilen Fisker Karma.
Bilen drivs av två elektriska motorer som förses med kraft av ett litiumjonbatteri och en intern förbränningsmotor. Körd på enbart el har bilen en räckvidd på åtta mil. När 25 procent av batteriets kraft återstår kopplas förbränningsmotorn in och räckvidden förlängs med ytterligare 40 mil. Bilen är också, som Cecilia nämner, försedd med solceller på taket vilket enligt tillverkaren bidrar med upp till 321 kilometers utsläppsfri körning om året.
Även om Fisker är ett amerikanskt företag är det i Finland bilen sätts ihop, i Valmets fabrik där även Porsche-modellerna Cayman och Boxster samt den norska elbilen Think produceras.
PETER ÖBERG

Fler Artiklar
Klicka och läs!