Foto: Elin Larsson

Först med eldriven budbil

Bilen startar och vi smyger försiktigt ut från parkeringen för att inte överraska någon fotgängare allt för mycket. Ett svagt surr hörs tills Tobias slår av fläkten och allt tystnar, utom trafiken utanför förstås. – Det är nästan så att man irriterar sig på att blinkersen är så högljud, säger han och svänger ut i trafiken.

På tryckeriet Original kör man sedan snart en månad runt i Västerbottens första helt eldrivna budbil, en Renault Kangoo ZE.
– Det var dels för att jag personligen är intresserad av alternativa bränslen och hur man kan konvertera fordon till el. När den här bilen dök upp var det ju en färdig produkt som passade väldigt bra för oss eftersom vi kör väldigt mycket här i Umeå med omnejd. Det är en budbil som har tillräcklig räckvidd för en heldagskörning i centrum, berättar Originals VD Tobias Björkholm.
Han berättar att både han själv och alla hans kolleger är både imponerade och nöjda med bilen.
– Alla tycker att det är spännande att åka i den och har varit väldigt imponerade över att den är så lättkörd. Men det man tänker mest på är ju att den är så tyst. De enda som inte tycker att just det är bra är väl fotgängarna, eftersom man ibland kommer körandes och så kliver de ut för att det inte hörs att man kommer. Det är ju ett problem i och med att du kan köra 100 km i timmen med bilen utan att den hörs.

Ovana vid tysta bilar
Han berättar att det är ett problem man får lära sig att förhålla sig till men tror även att fotgängarna måste bli medvetna om att det nu finns bilar som inte hörs.
– Det är något som man bara måste tänka på som förare att man är mer uppmärksam när man är ute och kör. Men folk kommer ju så småningom att vänja sig, det finns ju andra bilar som går på el vid låg hastighet men den här går på el även vid hög hastighet så folk får vänja sig vid att vara mer uppmärksamma helt enkelt.
För tystheten till trots tycker Tobias att elbilar borde vara ett alternativ för fler.
– Jag tycker att alla som har möjlighet ska gå över till eldrift för då har du möjlighet att bestämma hur stor miljöpåverkan du har. Till skillnad från fossila bränslen, där spelar det ingen roll, du kan få en bil att dra lite bränsle men du kan inte få den helt ren alldeles oavsett hur du gör, resonerar han.

”Perfekt centrumbil”
Han berättar att det går att koppla kontakten till ett vanligt vägguttag och att det då tar runt åtta timmar att ladda ett tomt batteri.
– Men har du ett 16-ampersuttag så tar det betydligt kortare tid. Sen kan man även ha en speciell typ av laddstolpe och då tar det bara mellan två och tre timmar och ladda den fullt.
Att bilens räckvidd bara är 130 kilometer tycker Tobias inte är några problem utan han ser den som en perfekt centrumbil.
– Bilen står ju en väldigt stor del av tiden, för hur många kör egentligen mer än 130 kilometer per dygn? Även om du bor i Vännäs och kör skulle den här bilen funka och man kan ju ladda den på jobbet också. Man stoppar bara in kontakten i ett uttag och så får det stå och ladda. Man kan ju tycka att det är jobbigt att trycka in den i väggen varje gång man kommer hem men samtidigt om man jämför med att man åker och tankar och får stå och vänta på att det ska bli klart så tar det kanske ut varan litegrann. Jag tror att det är ett alternativ som skulle funka för de allra flesta, de gånger man ska till Stockholm kan man ju hyra en bil så har man ett elfordon i vardagen.

Laddar vid inbromsning
Den svåraste skillnaden att lära sig att förhålla sig till är elbilens bromspåverkan berättar Tobias.
– När du kör en vanlig bil och släpper på gasen är motorbromsningen väldigt liten i jämförelse med hur den är här eftersom här går generatorn igång och laddar batterierna när du bromsar, så det blir en ganska stor bromspåverkan.
Men samtidigt tycker Tobias att just denna funktion är en av de stora fördelarna med elbilen.
– Man använder ju nästan aldrig bromsen vilket är väldigt smart. När generatorn bromsar bilen återförs samtidigt energi till batterierna vilket ger minimal energiförlust jämfört med en bil med förbränningsmotor.
Vi stannar vid en korsning och slås ännu en gång av bilens tystnad.
– Det är lite roligt när man kommer till en korsning och hör alla andra bilar som står och går och spyr ut avgaser och själv är man helt tyst och förbrukar ingen energi alls, det är häftigt, säger Tobias och svänger av vägen in på en trafikfri landsväg och då är det bara ljudet från däckens friktion mot asfalten som hörs.
ELIN LARSSON

Fler Artiklar
Klicka och läs!