Billtillverkare satsar på tvåhjulingar

Biltillverkare kommer ständigt med nya, förbättrade modeller. Oftast håller de sig till fordon med fyra hjul, men inte alltid. Bil & Bostad tar en titt på några tvåhjuliga modeller från företag som audi, Honda och Mini. Det rör sig om allt från exklusiva cyklar till eldrivna mopeder.

Att Honda och BMW förutom att de gör bilar också är motorcykeltillverkare är vida bekant. Båda har också presenterat nya mopeder. BMW Concept C, där ”C” står för ”commuter” (pendlare), riktar in sig på premiumkunder som vill ha mopeden med det lilla extra. Concept C har en tvåcylindrig bensinmotor och priset i USA hamnar på 8500 dollar (ungefär 60 000 kronor). Det finns också planer på en eldriven variant.
Redan eldriven är Honda EV-neo som visades första gången i Europa i fjol sommar. EV-neo är försedd med ett litiumjonbatteri som kan laddas på tre timmar. Fordonet har en räckvidd på 34 kilometer, detta på plan mark och med en hastighet på 30 km/tim.
Ett eller två säten
Mini Scooter E Concept har inspirerats av företagets bilar. Förarens smartphone fungerar som tändningsnyckel och kontrollenhet – när mopeden är i rörelse kan telefonen användas som navigator och musikspelare. Scooter E Concept finns både som ensitsare och tvåsitsare.
Många minns säkert DeLorean-bilen från Tillbaka till framtiden-filmerna. DeLorean finns fortfarande och ger sig nu in i cykelbranschen. DeLorean Anyday är byggd i rostfritt stål, har rem istället för kedja och fälgarna är målade i självlysande färg vilket ska öka säkerheten under mörkercykling. Pris? Cirka 39 000 kronor.

Avancerad teknik
Kan man inte bestämma sig för om man vill ha en cykel eller moped har Audi tagit fram en lösning. Audi e-bike är en sportig cykel försedd med både trampor och en elmotor som ger tre hästkrafter. Cykeln är byggd i aluminium för att hålla nere vikten och batteriet är smidigt nog inbyggt i ramen. E-bike kommunicerar trådlöst med cyklistens smartphone och eventuella hjälmkamera. Den har också en Segway-influerad balansfunktion – lutar man sig framåt ökar farten och lutar man sig bakåt bromsar den in. E-bike finns bara som koncept än så länge.
En liknande elcykel har Ford presenterat. Ford E-Bikes ram väger bara 2,5 kilo och cykeln har en räckvidd på 85 kilometer. Vikten hålls nere tack vare konstruktionen i aluminium och kolfiber, och räckvidden förlängs med hjälp av inbyggda sensorer som på något sätt tar till vara på och förstärker rörelseenergin. Även här är batteriet placerat i ramen.
Cykel och moped
Ännu en elektrisk cykel är Smart E-bike som, till skillnad från de nyss nämnda, verkligen ska gå i produktion. Smart E-bike har en elmotor på 250 watt och ett litiumjonbatteri som ska ge en räckvidd på uppemot tio mil. Den har också inbyggd mobilladdare. Smart har också visat upp en eldriven moped, Escooter, med ABS-bromsar, krockkudde och ”dödavinkelnvarning”. Bromsenergin tas till vara på och hjälper till att återladda batteriet.
PETER ÖBERG

Fler Artiklar
Klicka och läs!