Frida vågade satsa på bloggandet

Frida Ramstedt startade inredningsbloggen Trendenser.se, då under namnet Husmusen, som ett sätt att marknadsföra sig själv. Det lyckades över förväntan och numer bloggar hon om inredning på heltid. – Jag brukar kalla mig för ”passionär” eftersom jag får arbeta med något jag är så intresserad av, säger hon.

Bloggen startades för sex år sedan när Frida Ramstedt läste civilekonomprogrammet på Umeå universitet och ville skriva sin uppsats om Ikea då hon både var väldigt inredningsintresserad och med hopp om en framtida anställning där. Eftersom konkurrensen var hård började hon blogga som ett sätt att marknadsföra sig själv.
Det var uppenbarligen en bra strategi då hon fick resa till Kina för att skriva sin uppsats om Ikeas arbete där. Så småningom började hon arbeta på reklambolaget Forsman & Bodenfors med just Ikea som en av sina kunder. Hon fortsatta blogga parallellt med arbetet och insåg till slut att hon var tvungen att välja mellan sin anställning och sitt bloggande.
– Jag började få så många förfrågningar att det till slut inte gick ihop med reklamjobbet, det fanns risk för intressekonflikter och tiden räckte helt enkelt inte till. Det fick bära eller brista, berättar hon.

Fördelarna överväger
Och än så länge verkar det onekligen bära, förutom bloggandet har hon bland annat medverkat som inredningsexpert i Umeåbaserade tv-programmet Go kväll. Hon har märkt en del nackdelar med att vara egenföretagare men fördelarna överväger.
– Det ger en väldigt stor frihet och det är ett väldigt lugn att kunna tacka nej till vissa saker, tidigare var det jämt stressigt. Men det blir ju inte så roliga julfester, säger hon med ett skratt.
Frida har länge haft ett intresse för inredning även om hon tror att människor som säger att de ”alltid” har varit intresserade ljuger.
– Är man en sjuåring med ett rum på nio kvadrat kanske inte inredning är så jätteintressant, säger hon.

Tydlig nisch
Däremot tvivlar hon inte på att hennes intresse delvis är ärvt av äldre generationer med två inredningsintresserade föräldrar och en mormor som brukade ”dansa runt i möbelaffärer” på lördagarna.
Hennes främsta läsare är kanske inte den grupp som man föreställer sig som de största bloggfantasterna. Enligt Fridas egen undersökning är 90 procent av hennes läsare kvinnor, de flesta mellan tjugofem och fyrtiofem även om vissa är över sextio. Hon har svårt att sätta fingret på vad som gjort just hennes blogg så populär.
– Det är svårt att svara på, kanske att jag har en tydlig nisch och är personlig utan att bli privat, dessutom skriver jag bara om sånt jag gillar så det blir en positiv jargong, spekulerar hon.

Firat jul i Umeå
Nischen i fråga definierar hon lättast utifrån vad hon inte gillar – hon är inget fan av vare sig retro eller den lantliga ”shabby chic” stilen och ogillar lågpriskonsumtion med dåliga material och flyktiga trender.
Även om hon besöker Umeå ganska ofta bor hon numera i Göteborg och säger att det finns ett och annat hon saknar med Umeå.
– Framförallt bor ju min familj med mamma, pappa och lillasyster där, dessutom hör ju Umeå för mig ihop med alla gamla trevliga studentminnen och en del kompisar bor ju kvar där, säger hon.
Även om julen i år för första gången firas i Göteborg är hennes gamla hemstad också förknippad med julfirandet.
– Vi brukar promenera på Gammlia, titta på Kalle Anka och hans vänner också brukar vi gå på julottan. Det är väl enda gången på året jag går i kyrkan men det är väldigt mysigt, säger Frida.

Bättre med åren
Julen är ju också en tid då många piffar upp hemmet och Frida har självklart koll på julens inredningstrender.
– Julen är väldigt tacksam, man kan ösa på av allt. I år är det mycket rött vilket är roligt, tidigare skydde tidningarna ofta det traditionella, säger hon.
När det gäller att köpa julpynt tycker Frida att man ska resonera på samma sätt som när man köper vin – något med kvalitet som blir bättre med åren istället för något billigt som knappt håller julen ut.
VIKTOR LAGERBORG

Fler Artiklar
Klicka och läs!