Foto: Peter Öberg

Automatkörning på schemat

Den vanligaste typen av bilar är de med manuell växellåda, både hos bilägare och på trafikskolor. Men automatlådorna utvecklas ständigt, blir smidigare och snålare – och allt vanligare. Just därför har Centrala Trafikskolan köpt in en ny Volkswagen Golf med automatisk DSG-växellåda. – Jag tror att vi är enda trafikskolan i Umeå som idag kan erbjuda utbildning på automat, säger Patrick Nilsson, trafikskolechef på Centrala Trafikskolan.

De flesta biltillverkare har automatväxlade bilar i sortimentet. Utvecklingen har skett fort de senaste åren och de sekventiella lådor som finns idag är ofta mycket smidiga och snåla.
Det alla kanske inte känner till är att man kan ta körkort för bil med automatväxlad låda. Vill man sedan ”uppgradera” kortet till att även innefatta manuell körning räcker det med en ny uppkörning. Man slipper alltså göra om teoriprovet.
– Det finns en hel del elever som har tillgång till bil med automatlåda hemma. Att ta körkort för bil med automatlåda är ett sätt att korta utbildningstiden och spara pengar, förklarar Patrick Nilsson.
Det finns också andra som den automatväxlade bilen kan vara av särskild användning för.
– Vi har ju en grupp som har handikapp och ges möjlighet att köra bil. Det finns också en miljöaspekt. I vissa fall drar de här bilarna mindre bränsle än en vanlig bil, och det utan att bilens prestanda försämras.

Ett moment mindre
Vad bör man då tänka på om man bara kört bil med manuell växellåda tidigare, och sätter sig i en automatväxlad bil för första gången?
– Att bara använda högerfoten. Någon koppling finns inte, utan bara gas och broms. Det är ju enklare att gå från manuell till automat. Det som förkortas är utbildningstiden. Hanteringen av bilen underlättas, det blir ett moment mindre att hålla reda på.
När tillfälle ges till exempel i samband med Risktvåan (halkbanan) får elever ibland möjlighet att prova köra automat.
– Gemene man har haft en viss skepsis mot automat, men det tror jag kommer ändras. Just det här att man strävar efter bränslesnåla bilar gör att vi kommer se en fortsatt utveckling. Det händer mycket på den fronten. Jag tror att om tio-tjugo år kommer den övervägande delen av nya bilar vara försedda med automat i kombination med elmotorer eller hybriddrift.
PETER ÖBERG

Fler Artiklar
Klicka och läs!