Foto: Peter Öberg

Handla tryggt på Bilens dag

Provkör höstens bilnyheter eller låt dig väl smaka av gratis tårta på bilens officiella dag nu på fredag.

Vill du känna sig säker på att göra en trygg affär när du köper bil? Då ska du hålla ögonen öppna efter MRF-symbolen. En symbol som garanterar dig som kund trygghet i dina bilköp och reparationer.
– MRF är vår branschorganisation och det är en organisation för de seriösa handlarna och verkstäderna. Det ställs krav på en för att få vara med i MRF och att man uppfyller dem symboliseras av MRF-symbolen som man då får använda sig av, förklarar Erik Edberg som är ordförande för MRF i Umeå och försäljningschef på Bilinvest.

När en grupp bilhandlare den 28 oktober 1960 gick ihop och startade branschorganisationen MRF (Motorbranschens riksförbund) var det för att skapa en seriös bransch som kunderna kan ha förtroende för. För att uppnå detta införde man ett kundskydd, något som på den tiden var unikt och som man än idag håller fast vid.
– Det handlar om att kunna erbjuda trygghet och visa att man är seriös. Vår vision är att bilbranschen ska vara den bransch man har störst förtroende för, säger Erik Edberg.
Idag finns det MRF-handlare och MRF-verkstäder utspridda över hela landet och man är nu runt 1 200 medlemmar. Men det är inte vem som helst som får använda sig av MRF:s varumärke. För att få vara ansluten krävs det att man uppfyller en rad krav som alla syftar till att främja kundens trygghet.
– Om vi tar bilhandlarna så är det tryggheten i affären som är det viktiga. Vi testar och varudeklarerar alltid våra bilar så att man kan se om det är några brister på bilen. Vi säljer inte en bil med brister som vi känner till men inte säger till om, utan allt finns på papper. Det här pappret är också viktigt om det skulle hända något. Det är en trygghet till skillnad från att köpa en bil privat där du aldrig vet, då har du ju ingenting att gå tillbaka med.

Alltid garanti
Ytterligare en del i kundtryggheten man som MRF-handlare erbjuder är garantier på den bil eller reparation man säljer eller utför.
– Vid privatköp av en bil finns inga garantier, köper du hos en annan bilhandlare som inte är MRF-ansluten kan det ibland finnas garantier, men hos oss finns det alltid garantier och de är förmånliga och trygga. Sen upprättas det alltid ett köpavtal så att man vet vad som är sagt och hur man har sagt så att det inte uppstår några frågetecken.
Kraven är höga även för verkstäderna. Det krävs till exempel att man alltid lämnar ut ett pris på det man ska göra.
– MRF-symbolen ska symbolisera trygghet i ett köp och även hos verkstäder såklart så att du är säker på att du lämnar bilen till någon som inte lurar dig. Vi har krav på oss att kontakta kunden om det blir något mer än vad som var sagt från början så att kunden får godkänna allt, så att man inte kommer in och helt plötsligt kostar det 10 000 och man lämnade in något som skulle kosta 1 000 kr, förklarar Erik som även säger att dessa villkor ska följas villkorslöst.
– De ska bara följas. Blir det några problem löser vi det i nio fall av tio själva tillsammans med kunden men skulle något komma upp hos ARN (Allmänna reklamationsnämnden) så följer vi alltid deras beslut. Rakt av. Men man ska ju i första hand lösa allting själv, så klart.

Höga krav
Att de har dessa krav på sig tycker Erik är bra inte bara för kundens del utan även som handlare.
– Man ska ha med kunden hela vägen i vad man gör. Det är så klart bra för kunderna men det är också väldigt bra och skönt för oss. Det är så mycket lättare att jobba så.
Och även om det kostar att vara MRF-ansluten försäkrar han att är det inte är något som läggs på det pris som kunden betalar.
– Nej, men det här är som all annan kvalitetssäkring. Det är ju dels för att vi ska kunna bli bättre och vara säkra på att vi håller den kvalité vi vill hålla. Så MRF-symbolen är en fördel för kunden. Absolut.
Men MRF är inte bara en trygghet för kunderna utan även för bilhandlarna själva. Det är inte bara gentemot kunderna som MRF arbetar utan de bedriver även ett internt arbete gentemot bilhandlarna och verkstädernas intressen.
– De är involverade i förhållandet till generalagenterna, alltså våra leverantörer av bilar och inom juridisk praxis i branschen. Man sätter upp riktlinjer för hur saker ska bedömas så att det ska bli rätt. De jobbar ju för oss också så att vi ska ha någon som står bakom oss gentemot våra leverantörer. De har någon inom alla områden som vi kan höra av oss till om vi har några frågor eller något som vi är osäkra på. Så för oss är det jättebra med en sådan här branschorganisation.

Bilens officiella dag
I samband med MRF:s 50-årsjubileum förra året införde man även bilens dag som firas den 28 oktober som ett minne av dagen då MRF startade.
– Vi tycker att det är värt att fira bilen. Tack vare bilen har mobiliteten ökat, något som har varit och är en förutsättning för god ekonomisk utveckling. Speciellt för oss som bor i norra Sverige med våra långa avstånd. För många är bilen också friheten att man kan ta sig dit man vill när man vill. Det förtjänar ju en egen dag.
För att fira dagen håller MRF-handlarna öppet hus under lördagen och hälsar alla som vill välkomna till bilhallarna.
– I år kommer alla MRF-handlare i Umeå att bjuda på tårta sen är det upp till var och en om man vill göra något utöver det. Men man är jättevälkomna att hälsa på och äta en tårtbit och dricka kaffe, avslutar Erik.
ELIN LARSSON

Fler Artiklar
Klicka och läs!