Höga krav på flyttstädningen

Tillhör du de som tycker att det roligaste i livet inte är att städa eller är du en av dem som känner dig osäker på vad det egentligen är som krävs av en flyttstädning? I så fall är du kanske en av dem som kontaktar Hemtrivsel om en flyttstädning skulle bli aktuell. Här jobbar Ingrid Isaksson som har full koll på vad som gäller vid en flyttstädning. – Du måste vara väldigt noga eftersom det sen görs det en besiktning med de som ska flytta in. Så det är inte bara att man ska fara över hastigt utan du måste få bort smuts och fett och fläckar. Det är väldigt viktigt, säger hon.

På Hemtrivsel har man på sistone märkt en uppgång för flyttstädningar i Umeå, något Ingrid Isaksson kan se många förklaringar till.
– Det är ju tungsamt att flyttstäda och du kanske vill lägga krutet på det nya istället. Bara det att ha tömt lägenheten och ha packat i kartonger och forslat bort det, sen ska du städa hela lägenheten. Jag tror att det i och med att priserna gått ner nu när man får dra av skatten gör att folk lättare kan tänka sig att leja bort den delen. Det som är så bra med avdraget nu är att det görs ju direkt härifrån så det är inte som förut att man ligger ute med pengarna, berättar hon.
Ytterligare en anledning till ökningen av flyttstädningar tror Ingrid är den tid man spar genom att leja bort städningen. Hon berättar att en flyttstädning som de gör tar åtminstone en dag och i vissa fall en och en halv dag och kostar innan skatten är dragen 82 kronor per kvadratmeter.
– Hur lång tid det tar beror lite på hur köket och badrummet ser ut. Det är där det avgörs, säger hon.

Köket avgörande
Ett krav från Hemtrivsels sida är att lägenheten är tömd då de kommer.
– Sen får frysen gärna vara avstängd, det är inget krav från vår sida men vi ser gärna att man har stängt av den så att den är avfrostad. Vi börjar ofta med köket och då kan man börja på en gång med kyl och frys. Så i den mån det går brukar vi säga att de gärna får stänga av frysen.
Hon berättar att det ofta är i köket man som privatperson tenderar att missa saker när man flyttstädar.
– Det är ugnen och spisen men också i badrummet. Det är oftast det här som man kanske inte tänker på med golvbrunnar och bakom element och toalettstolen och takventiler.
Det man istället lägger krut på är det man först ser och då framförallt golven, berättar hon.
– Det är det här ytliga man lägger krutet på istället för att titta invändigt i köksskåp och där du vill att det ska vara fräscht, i kylskåp och så.

Effektivt med rätt utrustning
En sak som Ingrid tycker att man ska vara noga med är den utrustning man använder.
– Man ska tänka på att man har bra utrustning så att det går effektivt då man städar.
Hon berättar att de själva använder en ugnsspray till insidan av ugnen men även till fläkten då den ska rengöras.
– Så man behöver aldrig värma ugnen utan man sprayar och sen får det verka i kanske en kvart och sen är det bara att ganska lätt torka av eller använda Svinto. Samma med fläkten och ugnsgallren som vi brukar spraya och lägga i en påse. Det är väldigt effektivt.
Men sen var det ju frågan om vad man egentligen förväntas göra då man flyttstädar.
– Vi brukar säga att när du flyttstädar då ska du egentligen städa allt. Du ska inte renovera, men du ska fara igenom alla köksskåp invändigt, inne i kylen och frysen, dra fram spisen och göra rent där bakom. Du ska även ta lös fläkten och göra rent den. Finns det badkar måste du lossa badkarsfronten och göra rent under och bakom där och golvbrunnarna tar vi också upp och rengör. Däri brukar det ju samlas väldigt mycket. Sen ska man även göra rent bakom element och putsa fönster, säger hon.

Alla ska vara nöjda
Den som avgör om städningen är ordentligt utförd är i slutänden den som ska flytta in, berättar Ingrid.
– Vi lämnar något som vi kallar flyttstädsgaranti vilket innebär att är det något som man har synpunkter på så åtgärdar vi det. Så är man inte nöjd då ska man ta kontakt med om det nu är en städfirma som har städat eller den som utfört städningen, säger hon.
Hon berättar också att de oftast får kontaktuppgifterna till den som ska flytta in.
– Så då kontaktar vi dem för eventuell besiktning. Så jag tycker att man ska ta kontakt med de som har utfört städningen och säga att det här och det här är jag inte nöjd med. Hur ska vi göra? Det kan till exempel handla om att vi missat i badrummet, det kanske inte är torkat golvlister eller det kanske är fläckar kvar i köksskåpen. Det är klart att missar kan det ju bli och då har vi ju möjligheten att rätta till det så att kunden ska bli nöjd, avslutar Ingrid.
ELIN LARSSON

Fler Artiklar
Klicka och läs!