Klassikern: Messerschmitt KR 200

Tio hästkrafter. Starkare än så var inte Messerschmitt KR 200, men det räckte ändå till en toppfart på 90 km/tim. KR 200 var en av flygplanstillverkaren Messerschmitts små bilmodeller som lanserades efter andra världskriget.

Messerschmitt är kanske mest kända för sin flygplanstillverkning, men efter andra världskriget var det tyska företaget tvunget att lägga om till civil produktion. Man tillverkade då inte bara mikrobilar som KR 200 och föregångaren KR 175, utan faktiskt också monteringsfärdiga hus(!) i sin fabrik i Regensburg.
KR 200 lanserades 1955 och tillverkades fram till 1964. Denna typ av ”mikrobil” eller mc-bil var ganska vanlig under denna tid och det fanns flera tillverkare som hade egna modeller inom segmentet. Dessa kunde ha fyra hjul, eller som KR 200, tre stycken. Mannen som konstruerade bilen hette Fritz Fend och hade tidigare arbetat med att designa flygplan. KR är kort för ”Kabinenroller”, vilket ungefärligt kan översättas till ”kabinscooter” på svenska.
Bilen som drevs av en tvåtaktsmotor från Sachs hade plats för två personer, som satt placerade efter varandra i längsled enligt tandemmodell. 1957 lanserades en cabrioletmodell, följd av en Roadster utan fönsterlister.
I Sverige känner många igen bilen från Sällskapsresan 2 där Lasse Åberg kör omkring med just en KR 200.
PETER ÖBERG

Fler Artiklar
Klicka och läs!