Foto: Elin Larsson

Öppet hus hos Westbergs Bil

Ta chansen att kolla in de senaste modellerna på Bil & Bostads öppet hus-dag den 3 september.

Ute på Västerslätt ligger familjeföretaget Westbergs Bil som drivs av Pehr Danielsson och sonen Johan Danielsson.
– Vi är ett litet familjeföretag och vi försöker hålla en hög servicegrad och göra det så personligt som möjligt och ha kunden i fokus, säger Pehr.

Under Bil och Bostadsbytardagen kommer man på Westbergs Bil att ha öppet hus med en del kampanjpriser på de nybilar man säljer och Pehr tycker sig märka att folk just nu kan tänka sig att köpa bil.
– Det känns som att folk tycker att det är rätt att köpa en ny bil nu och jag tror dessutom att det här med miljötänkandet gått in i folk och att man därför gärna köper en bil som är renare och förbrukar mindre energi.
Han tror dessutom att en miljöbil är en bra investering inför framtiden.
– Jag tror att de bilar som en gång blivit klassificerade som en miljöbil långsiktigt kommer att ha en fördel utav det. Vi vet ingenting om vad som kommer hända med bilskatter i framtiden men förmodligen kommer alltid de här bilarna att premieras. Så om man kan hitta en miljöbil som uppfyller ens grundläggande krav kommer det långsiktigt att vara en fördel för den egna plånboken.

Fokus på mindre bilar
Men Pehr är också medveten om att det finns en gräns för miljöbilars kapacitet och han påpekar att även de större bilarna blivit betydligt miljövänligare än för bara några år sedan. För Westbergs Bil är det dock inte de större bilarna man valt att inrikta sig på utan här ligger fokus på småbilarna.
– Vi säljer småbilar, det är där vår volym ligger. Det är bilar till ett överkomligt pris för att kunna kliva upp och köpa en ny bil och vi ser att det är väldigt många kunder som tar steget från att ha åkt en ganska gammal bil till att nu köpa en ny.
De nybilar man säljer på Westbergs Bil är Seat och Suzuki och Pehr säger att det är bilar där fokus ligger på funktionalitet.
– Vi har inte de här bilmärkena då folk ligger sömnlösa över att den nya årsmodellen kommit utan det är lite mer funktion. Seat är ju en väldigt ungdomlig bil i sin utstrålning och lite tuff i sin design medan Suzuki är en bil med väldigt mycket funktionalitet och en extremt välfungerande produkt. Det är väldigt många som köper dem för att det är beprövad teknik, berättar han.

Fyrhjulsdrift populärt
Att Suzuki dessutom erbjuder ett stort utbud av fyrhjulsdrivna bilar är också något som lockar kunder säger Pehr.
– Där är märket nästan lite unikt i det att man kan få småbilar med fyrhjulsdrift och dessutom till ett överkomligt pris. Runt hälften av de Suzuki-bilar vi säljer har fyrhjulsdrift.
Han tycker sig även kunna se en förändring i hur man tänker då man köper bil nu jämfört med förr.
– Folk köper gärna en välutrustad liten bil. Man tummar inte på det här med utrustning men det är downsizing. Man köper en mindre bil och tar det här med att det blir trångt någon gång till påsk och någon gång till sommaren. Förut styrde fjällresan en gång om året att man köpte en stor bil. Nu kanske man resonerar annorlunda, avslutar han.
ELIN LARSSON

Fler Artiklar
Klicka och läs!