Foto: Peter Öberg

Inget problem hitta balansen med Segway

Den har spelat statistroll i både Solsidan och Vem kan slå Filip och Fredrik. Och efter tiden i rampljuset börjar den nu synas på gator runt om i Sverige. Bil & Bostad provkör Segway.

em Segways står på rad i ett av Megazones rum. Sedan maj har de varit hyrbara och när de susat förbi på gågatan genom staden har nyfikna blickar vänts mot dem.
– Många är lite rädda för att prova. Men det är nästan enklare än att cykla och det känns naturligt efter bara några minuter. Det är en otrolig frihetskänsla. Man kan njuta av utsikten och behöver knappt tänka på att styra den, säger Jan-Ove Eklund, ägare av Megazone.
Det självbalanserande fordonet känns till en början ovant att stå på just för att det balanserar av sig själv. Släpp tanken på att försöka hålla balansen – den gör det åt dig. Tekniken bakom magin är de fem gyroskopen och de två accelerometerna som justerar balansen 100 gånger per sekund, beroende på underlaget och hur föraren lutar sig.
Lätt när man vant sig
Den är lättsvängd på grund av känsligheten i styret och den snabba reaktionen på förarens lutning och viktfördelning, men ger ändå en stabil, trygg känsla. Att ta sig upp och ner för trottoarkanter kändes till en början som en övermäktig uppgift, när kroppen fortfarande kämpade för att hålla balansen. Men efter bara några minuters körning är det a piece of cake. Den är stark i uppförsbacke och toppfarten på 20 km/h känns alldeles lagom. Backningen upplevdes som svårast på grund av den onaturliga kombinationen att luta sig bakåt och få fart utan möjlighet att titta sig över axeln eftersom en sådan viktskiftning stör styrningen.
För att köra Vespa eller Scooter krävs körkort. Att en Segway räknas som cykel är en styrka som gör den till ett passande fordon för många människor, eftersom körkort inte behövs. Den är ett härligt alternativ för sightseeing, en sväng till affären eller en tur vid älven en varm sommardag.
SOFIA JOHANSSON

Fler Artiklar
Klicka och läs!