Foto: Peter Öberg

Lägre hastighet vinst för alla

Under torsdagen och fredagen förra veckan kunde den som körde bil på Norra Obbolavägen vid Östtegs skola bli invinkad till vägkanten – men det var inte polisen som var ute, utan Hastighetslotteriet som var i stan för att ge laglydiga bilförare chansen att vinna 10 000 kronor.

Hastighetslotteriet började som ett samarbete mellan Volkswagen och NTF, men också Polisen, kommunen samt i Umeå Motorcentralen är inblandade i projektet. Idén bakom Hastighetslotteriet var ursprungligen att man skulle använda fortkörarnas böter till att belöna de som håller rätt hastighet. Ett arrangemang som kanske låter bra, men som är svårt att genomföra i verkligheten. Därför har Volkswagen bidragit med prissumman, 10 000 kronor i varje stad som lotteriet genomförs.
– Normalt när man blir stoppad är man kanske nervös för att få böter, men det här är något positivt, ett sätt att göra något för de som håller rätt hastighet, säger Sune Joelsson, Motorcentralen.

Turné genom fem städer
Det hela började med att Volkswagen iscensatte något man kallar Rolighetsteorin. En tävling utlystes där man eftersökte förslag på hur man skulle kunna förändra människors beteende till det bättre. Vann gjorde förslaget om Hastighetslotteriet. Volkswagen och NTF har därefter testat Hastighetslotteriet i Stockholm och sedan under maj och juni befunnit sig på turné genom fem städer, med Umeå som sista stopp.
Det hela fungerar så att de sätter upp en kamera som registrerar bilarnas hastighet, och de som håller sig under den högsta tillåtna hastigheten vinkas in och ges chansen att delta i ett lotteri där man kan vinna 10 000 kronor. Syftet är att locka till lägre hastigheter, istället för att skrämma med böter.
– På en 30-sträcka kan det vara skillnaden mellan liv och död – kör du rätt vid en skola eller ett dagis har du mycket större möjlighet att hinna stanna om ett barn springer ut framför bilen, säger Sune Joelsson.
Katarina Lakowitz, Volkswagen Sverige, ser också andra anledningar att hålla ner hastigheten.
– I ett större perspektiv bidrar det till lägre utsläpp. Det är bra för miljön, säger hon.

Mätningar före och efter
Inför Hastighetslotteriet har NTF mätt hastigheten på den aktuella vägsträckan, i Umeå alltså 30-sträckan på Norra Obbolavägen, veckan innan experimentet. Sedan sker nya mätningar under själva lotteriet samt en vecka efteråt för att se om kampanjen haft någon effekt.
Staffan Viklund, NTF, berättar att det under en vanlig torsdag, mellan klockan 7 och 18, passerade 3121 bilar på Norra Obbolavägen – och det i en riktning. Snitthastigheten låg på 37 km/tim.
– Det är ungefär så siffrorna brukar se ut, tyvärr. Man räknar med att 35 procent håller hastigheten medan 65 procent kör för fort, säger han.

Vitkigt fortsätta med arbetet
Eftersom Umeå är sista stad i turnén har man redan kunnat ta del av siffrorna från de andra städerna, Helsingborg, Kalmar, Karlstad och Gävle. Resultaten har varierat från stad till stad.
– I Helsingborg sjönk hastigheten under kampanjen med 17 procent, men återgick sedan till den vanliga, berättar Katarina Lakowitz, Volkswagen.
När turnén är över ska siffrorna sammanställas och lämnas över till Trafikverket som man hoppas, i en form eller annan, ska fortsätta arbetet som Volkswagen och NTF inlett.
– Vi tror alla såna här initiativ är bra, men det är viktigt att man fortsätter att arbeta kontinuerligt med den här frågan, säger Katarina.
Två av de personer som under dagen vinkade in bilister var Henry Forsgren och Anna-Greta Lindqvist, som annars är engagerade trafiksäkerhetsfrågor genom sitt arbete i MHF.
– Det går jättebra, folk ser det som något positivt, säger Henry Forsgren. PETER ÖBERG

Fler Artiklar
Klicka och läs!