Foto: Ruizo

Klassikern: Citroën Ami

Det finns bilar som bara passerar utan att någon höjer på ögonbrynet. Och så finns det bilar som får även den minst bilintresserade att reagera. En bil av det senare slaget är Citroën Ami, som både hatad och älskad rullat fram på vägarna sedan början av 1960-talet.

Citroëns ”vän” tillverkades mellan 1961-78 och var under en tid den bäst säljande bilmodellen i Frankrike. Den italienske industridesignern Flaminio Bertoni som ligger bakom Amis särpräglade utseende påstås ha gått igenom en svår tid i sitt konstnärskap då han skapade just Citroën Ami.
Den första modellen kallades Ami 6. Framifrån kan bilen med lite fantasi liknas vid en groda, om man tänker sig strålkastarna som ögon. Sett från sidan karaktäriseras Ami av sin bakåtlutade bakruta, som ger hela bilen ett något skevt uttryck. Tanken med den lutade bakrutan var att ge bättre höjd och plats för huvudet i baksätet, och den skulle också vara lättare att hålla ren.
Av juridiska själv fick modellen inte kallas Ami i Sverige, eftersom det redan fanns ett bilföretag som hette MotorAMI. Ami 6 fick därmed bli Mi 6, respektive Mi 8 när Ami 8 lanserades 1969. Ami 8 blev en mer utslätad version av sin föregångare, med inte lika böljande framdel. För Ami 8 gjordes också bakrutan om och fick en mer konventionell lutning.
Ami 6 är ofta återkommande när listor över världens fulaste bilar ska sammanställas, och inte sällan ligger den i topp. Huruvida det beror på Bertoni och hans förmodade problem eller att 1960-talssvängarna inte faller oss i smaken längre är öppet för spekulation.
JULIA SANDSTRÖM

Fler Artiklar
Klicka och läs!