Foto: Sofia Johansson

Framtidens bil är redan här

Miljöfebern i Umeå växer. Nu finns den efterlängtade ”Mitsubishi i” – världens första massproducerade elbil – hos Biliinvest. Glöm de vanliga sätten att tänka och förbered dig på en ny generation av bilar. Här mäts inte hästkrafter, istället är batteriet i fokus.

En bil utan avgaser? Som istället för att tankas med bensin eller diesel laddas med el? Det har i många år pratats om elbilarnas miljövänlighet och nu börjar det äntligen dyka upp modeller på marknaden som fungerar i medelbilförarens vardag. I Bilinvests visningshall sticker den nyinkomna Mitsubishi i ut, med sitt annorlunda utseende och avsaknad av avgasrör.
– Det är jätteroligt att ha den här, den har varit väldigt efterlängtad bland de stora företagen. Den passar Umeås målsättning som stad nu när siktet är inställt på att få mindre utsläpp inom staden. Och när vi snart ska ha kulturhuvudstadsåret gäller det att visa framfötterna i hur vi värnar om miljön, säger Tomas Edberg, säljare på Bilinvest.
När Bil&Bostad testkör Mitsubishi i är det en lättmanövrerad, kvick bil vi sätter oss i. Den känns som andra småbilar, fast tystare när den susar förbi de gående på gatan. Istället för växlar finns olika körprogram att välja mellan, beroende på vilken körning man utför. I bromsläget är motorbromsningen kraftig på ett smidigt sätt och instrumentpanelen visar hur batteriet laddas samtidigt som man sänker farten utan att använda bromsen.
– Med en elbil vill man behålla så mycket körsträcka som möjligt. Med hjälp av växlarna väljer man olika lägen, till exempel B som är bromsläget. Med det tar man vara på bromskraftåtervinningen, som det kallas. Det innebär att batteriet laddas när man släpper gasen, säger Erik Edberg, försäljningschef på Bilinvest.
Full effekt från start
Bilen har en elmotor på 47 kW, max vridmoment 180 Nm, 0-100 km/timmen på 13 sekunder och en toppfart på 130 km/timmen. Standardfakta som alltid varit viktiga, men som inte är avgörande när det gäller elbilar. Istället för hästkrafter och motor är det viktiga hur långt du kan köra på en laddning. Och varför man inte längre kan tänka på samma sätt som man gjort om bensin- och dieseledrivna bilar beror på att den inte fungerar likadant.
– Bilen ger full effekt på en gång, redan från starten, till skillnad från en bensindriven bil som fungerar på motsatt sätt – att man accelererar och så småningom når bilens fulla effekt. En viktig del när det gäller körningen är att det kanske inte är effekten som är viktigast utan hur långt man tar sig på en laddning. Det är därför det är viktigt att köra smart och använda rätt körprogram så man tar sig så långt som möjligt, säger Erik Edberg.
Femton mil är sträckan Mitsubishi i klarar utan att laddas under optimala förhållanden. Hur långt du kan köra beror på hur mycket du bromsar och gasar. Även kylan påverkar sträckan du kan köra – något som är minst sagt intressant här uppe i Norrland.
– Jag har haft hem den på kvällen när det varit tjugofem minusgrader och dagen därpå startade den utan problem. Motorvärmare behövs inte, om det är riktigt kallt har bilen en säkerhetsspärr som gör att den går på lägre effekt tills batterierna är varma, säger Erik Edberg.

Låg tyngdpunkt
Och resan från Japan där den tillverkats till att nu finnas på marknaden i Sverige har bjudit på en hel del tester för den lilla bilen som skiljer sig från andra.
– Den har fått fyra stjärnor i Euro NCAPs krocktest. Man har verkligen inte snålat på testen, man har provat den som en vanlig bil och utsatt den för precis samma saker – kyla, krocktest, varierande terräng, säger Tomas Edberg.
Batteriet som driver bilen består av ett paket litiumjonbatterier som sitter placerat under bilen. Det fyller inte bara strömtillförselfunktionen utan ger också bilen en lägre tyngdpunkt och stabil väghållning, vilket känns när vi provkör bilen. Av bilens vikt på 1080 kilo är 160-170 kilo enbart batteriets vikt. Det är också batteriet du betalar för. Av de 363 000 kronor bilen kostar i dagsläget består nästan hela priset av batterikostnaden.
– Man arbetar otroligt mycket med utvecklingen av batterierna. Om bara några år tror jag det kommer ha hänt mycket där. Idag måste man se på helheten, inte bara vad bilen kostar att köpa. Eftersom det är en elbil blir det få servicekostnader; inga tändstift eller olja att byta. Den har garanti de första fem åren och har noll kronor i skatt per år. Och milkostnaden ligger på ca 4,5 kronor per mil med drift och service inräknad, säger Tomas Edberg.

Två ”tanklock”
Mitsubishi i behöver inget avgasrör, eftersom den har noll procent utsläpp. Men el behöver den. På båda sidorna av bilen finns det tanklock. Ett för en trettio minuters snabbladdning och ett för normalladdningen på sju timmar som passar att göra under natten eller på jobbet. Inom en snar framtid kommer vi se laddningsstationer runt om i Umeå.
– Bilen klarar all typ av körning. Det som sätter gränserna är infrastrukturen – att man får planera sin körning efter var det finns laddningsstolpar. Men snart, när laddningsstolpar hör till vardagen, kommer det vara så pass lätt att ladda bilen var som helst att man kan köra vart man vill utan att behöva planera. Umeå Energi bygger upp laddningsstationer redan nu och dem kommer man hitta både hos oss på Bilinvest och på Strömpilen, säger Erik Edberg.
Trots att den vid första anblicken ser liten ut, överraskar den oss med ett helt okej utrymme inuti. Den får ett plus för sina fyra dörrar men ett minus för bagageutrymmet.
– Jag tror att köparna finns i städerna, där man kör fem-sex mil om dagen. Och precis som när det gäller alla bilköp måste man först och främst tänka på sitt behov. Den är inget för den långa bilsemestern med den stora familjen, men passar utmärkt som stadsbil. Många hushåll har idag två bilar. En större som får plats med hela familjen och en mindre för snabba ärenden och kortare sträckor. Och för det passar elbilen, eftersom det är dess styrkor, säger Tomas Edberg.

Attraktiv för företag
Just nu är den som mest attraktiv för stora företag och exempelvis kommunen. Priset kommer antagligen gå ner i takt med att produktionen ökar. Och med en prissänkning blir den mer tillgänglig för privatpersoner som fattar tycke för den miljövänliga bilen.
Men vilket alternativ finns redan nu, för den som vill bli ägare av en Mitsubishi i?
– I dagsläget går det att köpa bilen även som privatkund. Om jag spekulerar fritt kan jag även tänka mig att det kan finnas möjlighet till ett fullt leasingkontrakt, där man hyr den under exempelvis femårsperioder, servicen ingår och efter att tiden gått ut lämnar man tillbaka den, säger Tomas Edberg.
Som världens första massproducerade elbil vänds många nyfikna blickar mot Mitsubishi i. Men det är inte bara elbilarnas intågande i vardagen som drar uppmärksamhet till sig det närmaste året. På bilmarknaden tar även Peugeots Hybrid4 plats som ny och uppseendeväckande. Det blir den första hybridmodellen tillverkad att kombinera diesel, el och samtidigt vara fyrhjulsdriven. Några spännande år väntar oss. Att vi nu är i den framtid man så länge pratat om är ett faktum. SOFIA JOHANSSON

Fler Artiklar
Klicka och läs!