Foto: Peter Öberg

”Motorer för hela slanten”

Den norrländska vintern börjar närma sig sitt slut. Under en solig senvinterdag gjorde Bil & Bostad ett besök hos Mikael Liljeholm, en riktig motorentusiast, som bara väntar på att snön ska försvinna.

Vinterhalvåret är en jobbig tid för många, med kyla och mörker som kan bryta ner den bäste. Men för en bilintresserad kan det också vara en tid av förhoppning, en ihärdig väntan som förvandlas till eufori över en natt. Innan någon vet ordet av, har snön försvunnit och lämnat gatorna fria. Snart är det fritt fram för Umeås motorentusiaster att utvärdera det arbete som gjorts inför sommaren.
– Det här är första vintern jag har bilen stående i garage. Tidigare har jag använt den på vintrarna, men det kräver minst en dags arbete att göra den vinterklar, så det här var bästa lösningen. Mitt bilintresse är ganska jämnt fördelat mellan att tävla och att styla eller trimma, att få möjlighet att köra fort och att arbeta med bilen, men nu när den har varit stående, är man mest sugen på att ge sig ut på vägarna, säger Mikael.

Köpte bilen 2004
Mikael Liljeholm är av årsmodell 1973, med en mätarställning som passerat 13900 dagar, och ett av hans största intressen är snabba bilar. När vi besöker honom vid hans garage har han ingenting emot att ta ut sin Volvo V40 T4 Sport ur sin mörka håla, ut i den svala senvintersolen för fotografering, medan han berättar om sitt enorma bilintresse.
– Jag köpte den här bilen 2004, och det var väl egentligen då jag på allvar började intressera mig för bilar. Jag besökte bilträffen på Haga, där jag träffade mycket trevligt och intressant folk, och sedan har det bara fortsatt. Nu är det motorer för hela slanten, det är som en sjukdom, säger Mikael.

Illrarna en publikdragare
Han kommer ursprungligen från Sundsvall, men flyttade till Umeå för jobbet. I dag arbetar Mikael som videoreporter och bildproducent för TV 4, där han bland annat har hand om Motorbloggen. Han har besökt en mängd olika tävlingar och utställningar genom åren, och på senare tid även varit med som aktiv deltagare. Men att tävla med sin bil kräver mycket tid och pengar.
– Juryn på tävlingar brukar gilla detaljer, men de är också väldigt hårda. Bilen måste ha någonting som gör att den sticker ut i mängden. Därför försöker man förnya den varje år, så att man har något nytt att visa upp på tävlingar eller utställningar. Jag har tävlat med den här bilen sedan 2008, den blev bland annat utsedd till årets gatbil i Umeå förra året, och till sommaren har jag planer att ta mig söderut, säger Mikael.
Ett av målen är den stora Vallåkraträffen i augusti, Skandinaviens största bilträff, där monstruösa motorvidunder från hela världen går att skåda. Och med på resan finns allt som oftast Mikaels tre illrar, som också fått utgöra motivet för hans bil.
– Samtidigt som man hela tiden söker efter sätt att förändra bilen, får man inte ändra för mycket. Det är ett plus om bilen följer ett tema. Min bil har ju ett illertema, så alla ändringar jag gör följer det temat. Jag brukar också försöka ha med mig mina illrar när jag ställer ut bilen och de blir alltid en stor publikdragare, säger Mikael.

Tid att njuta
Hans Volvo har fortfarande kvar sin gröna originalfärg, men genom mycket slit och många besparingar, har Mikael och hans tre sponsorer lyckats förvandla den till ett mobilt konstverk som går i vindens fart. Han berättar hur han flera gånger kommit till bristningsgränsen, att han varit inställd på att sälja bilen, men att han hela tiden lyckats glida tillbaka, fått nya idéer på ändringar och kommit på andra tankar.
Mikael försäkrar oss om att han har fler modifikationer planerade, men frågan är, hur länge kan han egentligen fortsätta göra förändringar?
– Nu är man väl nästan klar, jag ska i alla fall inte göra några fler ändringar under motorhuven. Men med alla förändringar jag gjort på den här bilen, kan man ju inte sälja den. Om jag skulle ta den till försäljaren jag köpte den av, skulle han inte känna igen den. Det är inte samma bil. Jag har mer eller mindre arbetat på den sedan jag köpte den, så nu har jag istället tänkt försöka köra och njuta av den ett tag. Det är på tiden, säger Mikael.
Men Mikael Liljeholms Volvo V40 T4 Sport får allt hålla sig borta från vägarna ett litet tag till, än är inte sommaren här. Till dess backar vi in den i garaget igen, släcker lyset och fortsätter att vänta.
JIMMY WIDERLUND

Fler Artiklar
Klicka och läs!